Autoverkopen België: BMW gaat in krimpende markt aan kop

0

In België was de situatie op de automarkt afgelopen maand niet anders dan bij ons: door leveringsproblemen bij fabrikanten blijft het aantal registraties van nieuwe personenwagens achter bij vorig jaar. Maar er is ook een belangrijk verschil: bij onze zuiderburen is een premium merk marktleider, namelijk BMW.

De leveringsproblemen bij de autofabrikanten worden veroorzaakt door een tekort aan halfgeleiders en andere componenten. Ondanks inspanningen om de productie daar niet te veel onder te laten leiden, en dus de levertijden niet te sterk te laten oplopen, wordt de consument toch geconfronteerd met de onderdelen schaarste. Daardoor worden er al maanden achter elkaar veel minder auto’s op kenteken gezet dan je op basis van de vraag zou verwachten. In België kromp de markt afgelopen maand met 15,3 procent. Er werden in juni 34.814 nieuwe auto’s op kenteken gezet. In 2021 waren dat er in dezelfde maand nog 41.126 stuks. De cumulatieve krimp bleef min of meer stabiel met min 15,9 procent vergeleken met het aantal inschrijvingen in het eerste semester vorig jaar (195.387 exemplaren versus 232.391 personenwagens).

België062022

België062022b

De merken top-5 was in juni identiek aan die van de eerste 6 maanden van dit jaar, al wisselen Peugeot en Volkswagen wel van plaats. Zowel afgelopen maand als in het hele semester voert BMW het klassement aan met 3.846 respectievelijk 19.714 afgeleverde auto’s. Het laatste aantal is wel 17,4 procent minder dan vorig jaar over dezelfde periode, toen BMW 23.858 registraties kon melden. Juni was daarentegen wel een goede maand voor het Beierse merk, want in die periode nam het aantal klantleveringen met 4,9 procent toe. Op de tweede plek eindigde in juni Peugeot. Over de eerste 6 maanden van het jaar gemeten, toen er 15.810 registraties waren, moet het Franse merk genoegen nemen de derde plaats. Dat is eveneens een stuk minder (-15,6 procent) dan vorig jaar. De derde plaats was vorige maand voor Volkswagen, maar dit merk staat op semesterbasis nog tweede met 16.520 auto’s (-21,7 procent). Mercedes en Audi, net als BMW ook premium merken, maken de top 5 van juni én die van het eerste half jaar compleet. Beiden deden het eveneens minder goed dan vorig jaar.

Toyota deed het als een van de weinige merken gedurende het hele semester erg goed. In juni eindigden de Japanners op de zesde plek met 8,9 procent meer geleverde auto’s dan in dezelfde maand van 2021 (1.966 versus 1.805). Cumulatief in 2022 prijkt Toyota op stek 7 met 11.330 registraties. Dat waren er liefst 32,1 procent meer dan in de periode januari t/m juni 2021. Ook Kia blijft opmerkelijk presteren met 32,0 procent meer leveringen in juni en over het hele semester een winst van 16,6 procent.  Nissan wist ook meer auto’s te slijten (4.315 stuks, +1,4 procent). Onderaan in de merken top-20 komen we Tesla tegen. Dat had ook een goed eerste halfjaar met 2.222 inschrijvingen versus 1.456 stuks in de periode januari t/m juni van 2021; een stijging van 52,6 procent.

Buiten de top-20 zien we dat het eerste halfjaar van 2022 erg succesvol was voor Porsche dat 2.072 auto’s op kenteken zette, oftewel 518 stuks (33,3 procent) meer dan de 1.554 in dezelfde periode van 2021. Andere premium merken die in het eerste semester bij onze zuiderburen in de lift zaten, waren DS Automobiles (1.487 registraties oftewel 43,5 procent meer dan vorig jaar) en Polestar (911 inschrijvingen, hetgeen 110,9 procent meer is dan het in 2021 behaalde resultaat). Winst was er ook voor Honda (967 stuks, +13,3 procent) en SsangYong (609 stuks, +15,6 procent). Lynk & Co, MG en Cupra sloten het eerste semester eveneens met een plus af.

Grote verliezers op de Belgische automarkt in de eerste jaarhelft waren Skoda (-41,5 procent), Fiat (-51,3 procent), Mazda (-40,5 procent) en Jaguar (61,3 procent). Hiermee is niet gezegd dat de modellen van dit 4-tal merken niet meer populair zijn, maar kunnen er wel op duiden dat zij meer dan de concurrentie problemen op het gebied van de onderdelenlevering ondervinden, met als gevolg een lagere productie en dus ook minder klantleveringen. Door deze problematiek kregen vrijwel alle volumemerken harde klappen, al valt de schade bij Renault (11.529 stuks, -5,9 procent) en Dacia (7.364 stuks, -7,7 procent) relatief mee. Mitsubishi trok zich in 2021 terug uit België. Desondanks zijn in het eerste halfjaar van 2022 nog 6 nieuwe auto’s van het merk op kenteken gezet.

 

Reageren is niet mogelijk.