Ferrari presenteert onder leiding van nieuwe topman mooie cijfers

0

Niet eerder werden er bij Ferrari zoveel sportwagens in één kwartaal besteld als in de periode april t/m juni van dit jaar. Bovendien behaalde het Italiaanse automerk een recordomzet en -winst, zo meldde de Italiaanse fabrikant tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

Omdat het in de eerste 6 maanden van het jaar zo goed ging, verwacht de automaker uit Maranello ook voor de rest van 2022 betere prestaties dan eerder voorspeld. In het tweede kwartaal gingen bijna 3.500 sportwagens op weg naar hun nieuwe eigenaar. Dat waren er 770 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over het eerste half jaar ging het om 6.706 stuks, hetgeen er 1.250 meer waren dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat leverde Ferrari ruim 2,4 miljard euro aan omzet op en een nettowinst van 490 miljoen euro.

Sinds een klein jaar wordt Ferrari geleid door Benedetto Vigna. Die kreeg de benzine bij wijze van spreken niet met de paplepel ingegoten, maar genoot een opleiding tot fysicus. Iemand met een dergelijke achtergrond lijkt totaal niet op zijn plaats te zijn bij Ferrari, maar Vigna werkte eerder bij STMicroelectronics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in halfgeleiders en microchips. En dan zijn componenten die voor autofabrikanten vandaag de dag van vitaal belang zijn. Vigna stond bij zijn werkgever aan de basis van een aantal baanbrekende innovaties en de stille hoop is nu dat hij dergelijke huzarenstukken gaat herhalen bij Ferrari.

Ferrari kampte sinds eind 2020 met bestuurlijke problemen doordat de toenmalige CEO, Louis Camilleri, plotseling vertrok. Weliswaar om persoonlijke redenen, maar toch. Ferrari dreigde stuurloos te raken. Een tijd lang nam John Elkann, telg uit de Italiaanse Agnelli familie en grootaandeelhouder van Ferrari, de honneurs waar maar die mist de technische kennis die nodig is om de sportwagenspecialist toekomstbestendig te maken. Ook Ferrari ontkomt niet aan elektrificatie van haar auto’s, maar met de neus van Vigna voor innovaties, wil men in Maranello ook zonder benzine te verbranden geschiedenis blijven schrijven.

Vigna is voornemens om in 2026 een modellengamma te hebben waarbij 60 procent uit elektrische of hybride auto’s bestaat. De eerste volledig emissievrije Ferrari zal in 2025 van de band rollen. Om de plannen te realiseren, zal er door het bedrijf 4,4 miljard euro geïnvesteerd worden. Vigna denkt dat Ferrari ondertussen lekker door blijft groeien. Dat zou kunnen kloppen want de mondiale tendens is dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Dus de vraag naar de bolides van Ferrari zal sterk blijven, zo is de verwachting. Dat moet in 2026 leiden tot een resultaat van 2,5 miljard euro voor belastingen, rente en afschrijvingen. In 2021 was dat 1,5 miljard euro.

Reageren is niet mogelijk.