Ruim 2 weken geleden toonde Hyundai al de eerste beelden van de nieuwe, elektrischeIoniq 6 en nu maakt de Koreaanse autofabrikant bekend welke technologie er onder zijn gestroomlijnde carrosserie zit. Autointernationaal geeft een overzicht van de belangrijkste gegevens: dit is wat moet je weten over de Ioniq 6.
De Ioniq 6 beschikt over een extreem lage luchtweerstand. De coëfficiënt bedraagt slechts 0,21. Die waarde (waarmee hij gestroomlijnder is dan de Mercedes-Benz EQE met 0,22) komt niet alleen de acceleratie op hogere snelheid en de topsnelheid ten goede, maar vooral de actieradius buiten de bebouwde kom. Met het oog op een zo laag mogelijke luchtweerstand, heeft de Ioniq 6 een druppelvormige carrosserie met dubbele achterspoiler gekregen. Verder zijn er digitale buitenspiegels (vangen minder wind) en slimme luchtgeleiders onder de achterbumper.
De carrosserievorm van de Ioniq 6 is geïnspireerd door het design van de Prophecy EV conceptstudie van Hyundai. Van dit ontwerp neemt de aalgladde sedan de inmiddels karakteristieke led verlichting met pixeldesign over, zowel vóór als achter. Achter de zwarte strip op het front van de Ioniq 6 zitten de verschillende sensoren voor de rij hulpsystemen van de elektrische Hyundai.
De Ioniq 6 is 4.855 mm lang, 1.880 mm breed en 1.495 mm hoog, bij een wielbasis van 2.950 mm. De klant kan kiezen uit velgen van 18 inch of 20 inch exemplaren. Voor het koetswerk van de elektrische Hyundai zijn 12 kleuren beschikbaar, te weten Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl,
Digital Green Matte en Byte Blue.
Bij elke elektrische auto moet vroeg of laat gestopt worden bij een laadpaal. Hoewel Hyundai dat moment bij de Ioniq 6 zo lang mogelijk probeert uit te stellen door hen een groot rijbereik te geven, en vervolgens de wachttijd maximaal probeert te verkorten met een snelle laadcapaciteit, is er toch tijd die ‘gedood’ moet worden. Om die periode zo aangenaam te laten verlopen, heeft Hyundai de Ioniq 6 van een opklapbaar tafeltje voorzien waarop men een laptop kan plaatsen. Ook zijn er zogeheten Relaxation Comfort Seats met verstelbare zithoek zodat er even een uiltje geknapt kan worden terwijl de auto aan de stekker hangt.
Voor wat betreft de interieurbekleding is er keuze uit donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart. De klant kan de cabine van de Ioniq 6 verder personaliseren middels 6 door Hyundai ontworpen thema’s met een kleurenspectrum van zo maar eventjes 64 verschillende tinten. Het is daarnaast ook mogelijk om de felheid van de interieurverlichting te koppelen aan de gereden snelheid. Daardoor weet de bestuurder (ongeveer) hoe snel hij rijdt zonder op het instrumentarium display te hoeven kijken. Maar oom Agent zal natuurlijk ook weten hoe laat het is als hij gepasseerd wordt door een Ioniq 6 met fel brandende interieurverlichting …
Net zoals de Ioniq 5 (een Hyundai met een minstens net zo opvallend design) beschikt ook de nieuwe Ioniq 6 over een V2L-functie zodat men deze elektrische auto als een gigantische powerbank voor elektrische apparaten kan gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het kamperen. De zogeheten Vehicle-2-Load functie schakel je in via een accessoire-adapter in de laadpoort aan de buitenkant. Behalve dit aansluitpunt is er ook een tweede stopcontact onder de achterbank voor het opladen van laptops, smartphones en andere elektronische toestellen. Middels Apple CarPlay en Android Auto is de telefoon te koppelen aan het infotainment systeem dat bestaat uit een 12 inch digitaal instrumentarium en een centraal display met dezelfde afmeting.
De Ioniq 6 is gebaseerd op het ‘Electric – Global Modular Platform’ (E-GMP) dat de Hyundai Motor Groep ook gebruikt voor haar eigen Ioniq 5, voor de EV6 van zustermerk Kia en voor de GV60 van luxe dochter Genesis. De elektrische aandrijftechnologie is dan ook grotendeels identiek. Hyundai levert de Ioniq 6 met 2 formaten batterijpakketten: de Standard Range uitvoering beschikt over 53 kWh en de Long Range variant biedt 77,4 kWh. Het grootste accupakket kan gecombineerd worden met een tweede elektromotor (op de vooras) wat dus vierwielaandrijving levert. Standaard beschikt de Ioniq 6 over een op de achteras geplaatste enkele elektromotor die de wielen aldaar aandrijft. In AWD configuratie beschikt de Ioniq 6 over een systeemvermogen van 326 pk en een maximum koppel van 605 Nm. Daarmee neemt de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 5,1 seconden in beslag.
Het rijbereik van de Hyundai Ioniq 6 is het grootst als je kiest voor de Long Range batterijen set in combinatie met 18 inch velgen. Dat is theoretisch (volgens de WLTP meetnorm) een actieradius van meer dan 610 kilometer mogelijk. Hoe ver men met het kleinste accupakket van 53 kWh komt, houdt Hyundai nog even onder de pet. De E-GMP architectuur ondersteunt zowel 400 Volt als 800 Volt oplaadinfrastructuren. Met een 350 kW lader is het dan mogelijk om in 18 minuten tijd het accupakket van 10 tot 80 procent bij te laden. Overigens weten we van de eerder genoemde Mercedes-Benz EQE dat die elektrische auto met enkel achterwielaandrijving en het 90 kWh accupakket 660 kilometer ver komt.
Hyundai biedt verschillende instelmogelijkheden aan, waarmee de bestuurder onder meer het motorvermogen, het stuurgevoel en de pedaalrespons kan aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren. De Ioniq 6 wordt ook geleverd met e-ASD, een geluid dat aan een ruimteschip doet denken en waarvan het volume zich aanpast aan de rij situatie waarin de elektrische Hyundai zich bevindt.
De eerste exemplaren van de Ioniq 6 rollen medio oktober van de band. De eerste leveringen in Nederland staan op de agenda voor begin 2023. Voor prijzen is het nu nog te vroeg.