Stellantis aast in Europa op de elektrische troon

0

Stellantis wil de Volkswagen Groep van de troon stoten als de nummer één in het segment van de elektrische auto’s in Europa. Dat is niet onmogelijk, want aan het einde van het eerste semester stond de verkoopteller bij het bedrijf uit Wolfsburg op 116.307 exemplaren. Stellantis volgt met 105.413 eenheden en heeft inmiddels Tesla ingehaald.

Dat de Amerikaanse specialist op het gebied van elektrische auto’s kon worden gepasseerd, komt doordat diverse merken van Stellantis afgelopen kwartaal de wind in de zeilen hadden met hun emissievrije modellen. Topman Carlos Tavares is vastbesloten om dat momentum niet te verliezen en heeft de ambitie om Europees marktleider te worden op het gebied van elektrische auto’s.

Stellantis timmert momenteel vooral aan de elektrische weg met de Fiat 500e. Dat model was in de periode april t/m juni de bestverkochte auto op batterijen in Europa. Voor een elektrische auto is de Fiat 500e goed betaalbaar, het rijbereik van de 42 kWh versies is heel behoorlijk en het model is net zo aaibaar als het origineel. Maar de trendy Italiaan is niet het enige “elektrische” succes van Stellantis. Zo heeft de Peugeot e-208 in Frankrijk de Renault Zoé van de troon gestoten als best verkochte auto in zijn segment en lusten de Britten wel pap van de elektrische Vauxhall Corsa-e.

Analisten sluiten evenwel niet uit dat Tesla zich dit kwartaal zal herpakken. In het tweede kwartaal werd het aantal leveringen aan de klant gehinderd door de tijdelijke sluiting van de Chinese fabriek in verband met Covid-19. Maar die draait nu weer op volle toeren en langzaam maar zeker begint ook de productie in de nieuwe site nabij Berlijn op stoom te komen. Tesla gaat op halfjaar basis op modelniveau overigens onverminderd aan kop want er werden 38.280 stuks van de Model 3 aan de klant geleverd en 39.969 exemplaren van de Model Y. De Fiat 500e was goed voor 32.315 registraties en de Peugeot e-208 ging 21.918 keer over de toonbank.

Dat Tesla desondanks op merk / fabrikanten niveau geen marktleider meer is, komt doordat de concurrentie meer elektrische ijzers in het vuur heeft. Zo doet de Volkswagen Groep ook goede zaken met de Skoda Enyaq iV (19.951 inschrijvingen). Stellantis scoort op haar beurt met ook met de Citroën ë-C4 en met de elektrische uitvoeringen van de Opel Mokka en Peugeot 2008. Het aanbod van de Volkswagen Groep heeft inmiddels versterking gekregen van de Cupra Born terwijl Audi de vraag naar de Q4 e-Tron amper kan bijbenen. Dat verstevigt de positie van de Duitsers. Stellantis denkt op haar beurt volgend jaar te kunnen scoren met de elektrische uitvoeringen van de Opel Astra en Peugeot 308. Daarnaast zal de nieuwe 3008 direct vanaf de verkoopstart te koop zijn in een volledig elektrische uitvoering. Zijn dat voldoende troeven om de Volkswagen Groep in het segment voor elektrische auto’s te onttronen?

 

Reageren is niet mogelijk.