Goed nieuws voor koopjesjagers: Duitse auto-industrie wordt hard door de corona crisis geraakt

0

De Duitse auto-industrie incasseert momenteel harde klappen. Door het coronavirus staan er veel banen op de tocht.

Zo heeft autoconcern Daimler, bekend van de merken Mercedes en Smart, aangekondigd dat de salarissen van de topmanagers worden beperkt. Maar de zwaarste klappen vallen bij het productiepersoneel. Niet zozeer omdat de productie in de meeste fabrieken nu gedwongen stilligt vanwege het corona virus, maar omdat de vraag naar auto’s is ingestort. Een spoedig herstel van de markt wordt op korte termijn niet verwacht.

De Duitse ‘autoprofessor’ Ferdinand Dudenhöffer (foto), schetst een grimmig scenario. Hij vermoedt dat er bij onze oosterburen op korte termijn in de fabrieken een overcapaciteit van 1,3 miljoen auto’s zal ontstaan. In 2018 rolden er in Duitsland nog 5,1 miljoen auto’s van de band. Vorig jaar waren dat er 4,7 miljoen. In 2020 zal de output volgens Dudenhöffer beperkt blijven tot 3,8 miljoen exemplaren. Door deze mismatch staan volgens de branchedeskundige, die verbonden is aan de Zwitserse universiteit van St. Gallen, 100.000 banen op de tocht. In de totale Duitse auto-industrie zijn nu circa 830.000 mensen werkzaam (toeleveranciers meegerekend). Nu is ‘doemscenario’ de tussen naam van Ferdinand Dudenhöffer. Hij heeft in het verleden vaker rampspoed verkondigd, maar dat is gelukkig lang niet altijd uitgekomen. Wellicht vergeet Dudenhöffer dat autofabrikanten, in tegenstelling tot mensen, niet 1 maar 9 levens hebben.

De professor is af en toe dus een beetje verstrooid, maar feit is dat de autoverkopen in Duitsland vorige maand zijn ingestort. Er werden 37,7 procent minder personenwagens op kenteken gezet. De verkoopteller bleef steken op 215.119 auto’s. Vrijwel elk merk zag de afzet flink afnemen in Duitsland, maar Subaru pluste met 1,6 procent en bood dus dapper weerstand. Smart verkocht 84,4 procent minder auto’s. Dat komt overigens ook doordat niet elke potentiële klant van dit stadsautolabel gediend is van elektrische aandrijving. Bij Mini, dat ook compacte premium auto’s bouwt maar verbrandingsmotoren (nog) niet heeft afgezworen, viel de schade relatief mee: 20,7 procent lagere verkopen. Bij de niet-Duitse merken is de situatie bij Alfa Romeo dramatisch: 63,2 procent minder auto’s. Dat komt omdat deze speler nog geen stekker hybride modellen in haar gamma heeft die de laatste tijd sterk aan populariteit winnen (dankzij overheidssubsidie). Kind van de rekening zijn diesels. Die verliezen gestaag terrein. De verkopen van dieselmodellen daalden in maart met liefst 39,9 procent, terwijl stekker hybride auto’s juist 207,9 procent wisten te plussen.

De verwachting is dat de autoverkopen deze maand een nog grotere daling zullen laten zien. Om de voorkomen dat er een stuwmeer aan personenwagens die op een klant staat te wachten gaat ontstaan, zullen fabrikanten het kortingwapen in stelling gaan brengen. Duitse experts denken dat bepaalde modellen daardoor tot 50 procent goedkoper kunnen worden. Zij adviseren consumenten daarom om te wachten met de aanschaf.

Autodealers en leasemaatschappijen in Duitsland zijn bijna allemaal gesloten vanwege de corona crisis. Het blijft dus niet bij de in maart geconstateerde marktkrimp van 37,7 procent. Dudenhöffer stelt dat dealers nu al kampen met grote voorraden auto’s die zij niet verkocht krijgen. Zij hebben die personenwagens eerder dit jaar verplicht moeten afnemen van de fabrikant, maar het is inmiddels duidelijk geworden dat het nog een lange tijd kan duren totdat zij een koper hebben gevonden. Daardoor dreigen faillissementen voor tal van autodealers.

“De automarkt in Duitsland zal dit jaar een enorme inzinking doormaken”, aldus Dudenhöffer. “Die kan alleen worden verzacht met slimme aanbiedingen waarmee de klant geen grote risico’s loopt”. Een optie is volgens hem kortlopende autoabonnementen waarbij klanten zich vanwege de onzekere economische vooruitzichten slechts 6 maanden aan hoeven te binden. Kopers hebben volgens Dudenhöffer niet zozeer behoefte aan koopjes, maar aan zekerheid. De consument maakt is momenteel zorgen om hun financiële situatie op de lange termijn. Met contracten die alleen voor de korte periode gelden, kan daar op in worden gespeeld.

Toch zijn grote kortingen volgens hem onontkoombaar voor de autobranche. Van bepaalde modellen is een enorme voorraad opgebouwd en die nemen nu alleen ruimte in bij de dealers. Met name bij auto’s die binnenkort een facelift ondergaan, zoals de BMW 5-serie of de Volkswagen Tiguan, kan er volgens Dudenhöffer daardoor gerekend worden op een aantrekkelijke aanbieding. “Kortingen tot een bizarre 50 procent zijn niet ondenkbaar”. Volgens de Financial Times kunnen autofabrikanten cumulatief tot wel 100 miljard dollar omzet verliezen als showrooms wereldwijd tot het einde van april dicht blijven. Op dit moment kan niemand voorspellen hoe de corona crisis verder zal verlopen.

 

Nederlandse situatie

In Nederland lopen de kortingen naar verwachting minder hard op, maar de kans is groot dat ook hier de dealers met verschillende acties alsnog klanten naar hun showrooms proberen te lokken. De corona crisis zal dus ook hier tot lagere prijzen leiden. In Duitsland worden dealers geacht om van ieder model een x aantal exemplaren op voorraad te hebben om die vervolgens ‘instant’ te kunnen verkopen. Geheel anders dus dan de situatie in Nederland, waar auto’s puur op bestelling van klanten worden ingekocht bij de importeur. Maar slimme dealers zullen afgeprijsde auto’s uit Duitsland gaan halen om ze vervolgens hier met korting aan te bieden.

Reageren is niet mogelijk.