Bentley toont met de Mulliner Batur het merkdesign voor de toekomst. De gelimiteerde luxe coupé is voorzien van de krachtigste Bentley motor aller tijden.
Met de Mulliner Batur lanceert Bentley na de Bacalar een tweede collectors item die in een kleine serie gebouwd gaat worden. De 2-deurs grand tourer maakt zijn publieksdebuut tijdens de Monterey Car Week in Pebble Beach, Californië. De miljoenen dollars kostende en prachtig ontworpen coupé zou een opmerkelijke evenwichtsoefening uitvoeren. Enerzijds heeft de Mulliner Batur de krachtigste benzinemotor onder de motorkap die Bentley ooit heeft ingebouwd, waarmee het model een link legt met het verleden. Anderzijds moet de coupé ook laten zien welke wegen Bentley wil inslaan bij het ontwerpen van toekomstige elektrische modellen.
De coupé, ontworpen door designdirecteur Andreas Mindt en zijn team, is het nieuwste project van Mulliner, de custom-build divisie van Bentley, die beweert de oudste ‘carrosseriebouwer’ ter wereld te zijn. Bij Bentley is Mulliner altijd het adres geweest voor individuele verzoeken van klanten. Met de Bacalar werd daar de productie van individuele carrosserieën hervat, zoals in de begindagen van H.J. Mulliner & Co. Het Batur project was daar dan ook in goede handen.
Nadat er 12 exemplaren van de Bentley Mulliner Bacalar waren gemaakt, maken de Britten nu 6 andere kapitaalkrachtigen blij met de Batur. Er worden slechts 18 exemplaren van de coupé gemaakt. Waar de Bacalar zijn naam dankt aan een meer aan de Mexicaanse oostkust, draagt de Batur de naam van een meer op Bali (Indonesië). Deze bevindt zich in de krater van de gelijknamige (en nog steeds actieve) vulkaan Batur, die ook als symbool kan worden gebruikt voor de motorisering van de Mulliner Batur.
Voor de aandrijving van de Mulliner Batur zorgt de van Bentley bekende W12 motor, die kort voor zijn pensionering een behoorlijke prestatieverbetering heeft ondergaan. Het blok met een cilinderinhoud van 6 liter, dat in Crewe met de hand geassembleerd wordt, kreeg een nieuw inlaatsysteem, een herziene turbo compressor, een nieuwe intercooler en bijbehorende andere motorsoftware. Hierdoor konden het vermogen worden opgevoerd van 659 pk in de Continental GT Speed naar, volgens Bentley, “meer dan 740 pk”. Tegelijkertijd neemt het koppel toe tot 1.000 Newtonmeter. De krachtcentrale is aangesloten op een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Volgens Bentley levert het titanium uitlaatsysteem “een soundtrack op prestatieniveau”. Als nieuwigheid zijn de uitlaatpijpen gemaakt van titanium met behulp van een 3D-printproces.
Bentley houdt zich op de vlakte als het op prestaties aankomt, maar het is eigenlijk vanzelfsprekend dat de acceleratie naar 100 km/u minder dan 3,5 seconden duurt en dat de topsnelheid boven de 340 km/u ligt. Het onderstel is voorbereid op dergelijke prestaties met elektronisch regelbare luchtvering met 3 kamers en een elektrisch anti-rolsysteem dat overhellen in snelle bochten tegengaat met maximaal 1.300 Newtonmeter. Vóór zitten remschijven van 440 mm met klauwen die voorzien zijn van 10 zuigers. Achter meet de schijf 410 millimeter en wordt de Bentley in toom gehouden door remklauwen met 4 zuigers.
De 18 modellen van de Mulliner Batur zullen stuk voor stuk een absolute unicum zijn. Om dit voor elkaar te krijgen, zullen klanten samenwerken met ontwerpers van Mulliner om alle details te definiëren met behulp van visualisatiesoftware die speciaal is ontworpen voor de Batur. Volgens Bentley kan elk onderdeel van de auto tijdens het proces van enkele uren individueel worden ontworpen in termen van kleur en oppervlakteafwerking. De enige beperking is de verbeeldingskracht van de klant. Dit omvat letterlijk alles daartussenin, van de buitenkleuren tot de oppervlakteafwerking van de ventilatieopeningen: elke klant maakt zijn eigen keuze. Hiervoor is niet alleen het volledige Mulliner kleurenpalet beschikbaar, maar ook met de hand geschilderde afbeeldingen. Zelfs 3D-printen van details in 18k goud is mogelijk.
Na de selectieprocedure wordt elk van de 18 exemplaren vervolgens met de hand geassembleerd in een proces dat enkele maanden duurt. Net zo uitzonderlijk als het proces van het maken van elke Mulliner Batur, is de prijsstelling. Bentley noemt de basisprijs het equivalent van 1,94 miljoen euro per stuk, vóór belastingen. En natuurlijk plus persoonlijke individuele extra’s. Reken voor Nederland op afgerond 4 miljoen euro. Dit lijkt voor veel mensen echter geen uitzonderlijke hindernis te zijn, aangezien alle 18 exemplaren van de Mulliner Batur al vóór de officiële presentatie waren gereserveerd door vaste klanten. De kostbaarheden worden vanaf medio 2023 afgeleverd.