Mercedes opent aanval op namaakonderdelen

0

Afgelopen jaar werden bij meer dan 650 invallen van douanes en andere handhavingsdiensten bijna 2 miljoen nagemaakte Mercedes onderdelen in beslag genomen.

Een autofabrikant maakt vandaag de dag slechts een klein deel van de onderdelen zelf. De meeste componenten worden aangeleverd door een leverancier. Dat is een zogeheten ‘Original Equipment Manufacturer’ (OEM). Die bouwt onderdelen en componenten die voldoen aan de eisen die de autofabrikant oplegt. Maar ze kunnen natuurlijk ook nagemaakt worden. Dat gebeurt steeds vaker en Mercedes beschouwd dat als een groot probleem.

In 2021 werden 1,86 miljoen vervalste Mercedes-onderdelen in beslag genomen. Dat is een stijging van 6 procent ten aanzien van een jaar eerder. Mercedes had al een afdeling die zich uitsluitend bezighoudt met het opsporen van namaakonderdelen, maar die zal nu worden uitgebreid. Mercedes ziet een verschuiving van de verkoop en distributie van vervalste onderdelen naar online kanalen en sociale media. Meer dan 126.000 nagemaakte producten van het merk werden van online platforms verwijderd.

Bij de namaakproducten gaat het vooral om remschijven, wielen en carrosserie- en stuuronderdelen, zo laat Mercedes in een persbericht weten. “Tijdens de pandemie van de laatste 2 jaar is vooral het aanbod via online platforms en sociale media kanalen sterk toegenomen. Het vergt veel meer inspanning van de deskundigen op het gebied van merkbescherming om die online handel te onderzoeken. Namaakproducten kunnen in zeer korte tijd op online platforms worden gezet en verkocht met ondersteuning van sociale media. Daarom heeft Mercedes-Benz haar strategische en operationele maatregelen tegen de vervalsingen in online handel verder opgevoerd”.

Die strategie is gebaseerd op 3 pijlers: opsporen, aanvallen en voorkomen. “Onze deskundigen kunnen vervalsers identificeren door verdachte aanbiedingen op online platforms of handelsbeurzen wereldwijd te checken. Het is vaak moeilijk om met het oog vervalste producten van echte onderdelen te onderscheiden. Maar de enorme verschillen in kwaliteit en veiligheid worden snel duidelijk op de testbaan en op de weg. De kwaliteit van namaakproducten is vrijwel altijd slecht en ze voldoen niet aan de minimum vereisten op het gebied van veiligheid”.

JungoBrüngger

Voor die namakers heeft de autofabrikant begrijpelijkerwijs geen vriendelijk woorden. Mercedes spreekt zelfs van “een namaakindustrie die lijkt op georganiseerde misdaad en die vaak hogere winsten kent dan drugshandel”. Renata Jungo Brüngger (foto), in de Raad van Bestuur van Mercedes verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken, vult aan: “Wij werken nauw samen met autoriteiten in de hele wereld om de criminele structuren af te kappen en bedreigingen voor de verkeersveiligheid te bestrijden”. Indirect zeggen de hoge winsten die louche bedrijven maken trouwens ook wat over de marges die de autofabrikant zelf hanteert voor de onderdelen.

Namaakproducten zijn volgens Mercedes zoals gezegd erg gevaarlijk. “De kwaliteit van die onderdelen is vaak zo slecht dat ze niet eens voldoen aan de wettelijke minimumveiligheidseisen, waardoor autorijders gevaar lopen”. Bovendien worden ze vaak vervaardigd onder onmenselijke omstandigheden en worden de milieunormen, werknemersrechten en zelfs mensenrechten soms niet nageleefd.

Voor de klant is het evenwel moeilijk om in te schatten of hij met een origineel onderdeel te maken heeft of niet. Mercedes zegt dat lage prijzen en dubieuze verkopers daarvoor een indicatie kunnen zijn. De autofabrikant adviseert dergelijke onderdelen en aanbieders te mijden.

 

Reageren is niet mogelijk.