Deze maand zijn de eerste exemplaren van de NIO ET7, een elektrische sedan en tevens het topmodel van het merk, vanuit een Chinese haven naar Europa vertrokken. De orderboeken gaan nog dit jaar open in Nederland, Noorwegen, Duitsland, Denemarken en Zweden.
Afgelopen april is de ET7 gehomologeerd volgens de European Community Whole Vehicle Type Approval (EWVTA). Hij wordt het tweede model dat NIO in Europa introduceert, nadat de ES8 afgelopen jaar al leverbaar werd in Noorwegen. NIO is nog maar 6 jaar actief als autofabrikant. Toch werd eerder dit jaar de grens van 200.000 geproduceerde personenwagens gepasseerd. NIO wil in 2025 in 25 landen actief zijn. Het bedrijf heeft vestigingen in Beijing (Software R&D), Hefei (Manufacturing center), München (Global design center), Nanjing (Electric Drive System Manufacturing), Oxford (Advanced Engineering R&D), San Jose (VS; Autonomous Driving R&D) en Shanghai (International Head Office).
NIO omschrijft de ET7 als een directe concurrent van de Tesla Model S. In een later stadium zullen de degens worden gekruist met de bestverkochte auto van Noorwegen: de Tesla Model 3. Dat gaat NIO doen met de ET5. De aandrijflijn bestaat uit 2 elektromotoren. Het exemplaar voorin levert 204 pk en zijn collega achter is goed voor 286 pk. Samen geeft dit de ET5 een systeemvermogen van 490 pk (en een maximumkoppel van 700 Nm). Na de ET5 volgen ook hogere modellen van NIO (cross-overs).
De ET7 is met een lengte van 5,01 meter iets langer dan zijn Amerikaanse rivaal. De wielbasis bedraagt liefst 3,06 meter. In China is de ET7 verkrijgbaar met accupakketten van 70 kWh, 100 kWh en 150 kWh. NIO geeft voor de laatste variant een actieradius van 1.000 kilometer op, al is die waarde gebaseerd op de CLTC testcyclus die minder nauwkeurig is dan de WLTP methode.
Ongeacht het gekozen accupakket heeft de ET7 een 245 pk sterke elektromotor op de vooras en een exemplaar van 408 pk achter. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk terwijl het maximumkoppel 850 Nm is. De ET7 dendert met het lichtste accupakket in 3,8 seconden naar de 100 km/u. Zijn standaarduitrusting omvat adaptieve schokdempers, luchtvering, Brembo remmen, een verticaal geplaatst aanraakscherm van 12,8 inch, een digitaal display van 10,2 inch dat dienst doet als instrumentarium, een glazen panorama dak, soft close-portieren met verzonken handgrepen, een elektrisch bedienbare achterklep, semi-autonome rijsystemen met 33 sensoren, een digitale assistent, 14-voudig elektrisch te verstellen, te verwarmen en te ventileren massagestoelen voorin, en een geventileerde plus verwarmbare achterbank met massagefunctie.