In deze rubriek (‘Wel kijken, niet kopen’) worden auto’s besproken die niet voor Europa bestemd zijn. Eén daarvan is deze MG 7: een fraaie fastback die met name met zijn aansprekende, extraverte achterzijde op zich prima in de smaak zou vallen in onze marktregio. Maar de 4 vuistdikke uitlaateindstukken verstoren die mogelijkheid.
MG zit inmiddels al(weer) aardig stevig in het zadel in Europa, maar dat is vooral te danken aan haar volledig elektrische modellen. Met name de ZS EV gaat als zoete broodjes over te toonbank terwijl ook de verkoopverwachtingen rondom de 4 EV en de 5 EV hooggespannen zijn. Maar de stekker hybride EHS is een stuk minder gewild. Sterker nog: hij moet het qua populariteit zelfs afleggen tegen de grotere en duurdere Marvel R, die wel volledig elektrisch is. De conclusie is duidelijk: hoe groter het aantal uitlaatpijpen dat er op een MG zit, des te kleiner de verkoopkansen in Europa. Dat geldt ook voor deze tot ‘7’ gedoopte gezinswagen.
In China, sinds de comeback van MG de thuismarkt van het merk, wordt de 7 alleen aangeboden met een (4 cilinder) benzinemotor zonder elektrische ondersteuning. Anders gezegd: stekker hybride techniek ontbreekt. Dat maakt een D segment middenklasser zonder premium status onverkoopbaar in een groot aantal Europese landen. Ford (Mondeo), Opel (Insignia) en Renault (Talisman) kunnen daar over meepraten. Zelfs de Toyota Camry (die dit jaar nog maar 16 kopers trok) is een muurbloempje, ondanks dat dit model wel over hybride techniek beschikt (maar dan niet oplaadbaar).
Op basis van zijn uiterlijk zou je het misschien niet zeggen, maar de MG 7 is een auto van het oude stempel. Zijn benzinemotoren (1,5 of 2,0 liter groot) zijn met 188 respectievelijk 261 pk krachtig genoeg, maar met een gewicht van 1.610 zullen de prestaties vermoedelijk niet al te flitsend zijn. Dat de MG 7 zoveel kilo’s in de weegschaal legt, komt doordat zijn afmetingen (4,88 x 1,89 x 1,45 meter) maar weinig onderdoen voor die van de Audi A7 Sportback (4,97 x 1,91 x 1,42 meter).
Stel dat MG haar 7 in een later stadium alsnog voorziet van een stekker hybride aandrijflijn, bijvoorbeeld die van de EHS (systeemvermogen: 258 pk). Zou hij daarmee dan wel goede verkoopkansen hebben in de Oude Wereld? Autointernationaal.nl denkt van niet, want Europa is zich aan het afkeren van stekker hybride modellen. In de eerste helft van 2022 werden liefst 12 procent minder exemplaren verkocht in de Europese Unie, de EFTA landen en het Verenigd Koninkrijk. En volgend jaar vervalt de aanschafsubsidie voor dergelijke auto’s in Duitsland (de grootste automarkt in onze regio).
Dus nee, Europese verkoop van de MG 7 gaat ‘m niet worden. Rouwig hoeven we daarom niet te zijn, want stekker hybride techniek zou de atletisch ogende Chinees helemaal zwaar maken. De 4,57 meter lange EHS legt al afgerond 1.750 kilo in de weegschaal, met als gevolg dat de eerder genoemde 258 pk niet kunnen verhinderen dat het acceleratietempo als “traag” wordt omschreven. Al komt dat ook door de automatische transmissie die graag de tijd neemt voor het verzet wissel werk. Consequent is die MG trouwens wel want ook het infotainmentsysteem maakt de gebruiker graag duidelijk geen haast te hebben.