Heeft elektrische mobiliteit echt de toekomst?

0

Is de toekomst aan elektromobiliteit? Bijna, maar niet helemaal, zo kunnen de bijdragen van sprekers op een congres over dit onderwerp. eerder dit jaar, in een notendop worden samengevat. Vooral Renault, in de vorm van president Luca de Meo (eerste foto), vertrouwt de toekomstvoorspelling niet helemaal: “In 2030 zal niet meer dan 35 procent van de auto’s die wereldwijd worden verkocht elektrische auto’s zijn. Auto’s met verbrandingsmotoren zullen een aandeel van 65 procent hebben”, zegt de Meo. Hij vult aan met: “De verbrandingsmotor is niet dood”. De auto-industrie moet “met de voeten op de grond blijven” en heeft een “vleugje bescheidenheid nodig bij haar ambities”. Duidelijke woorden van de CEO van Renault.

Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur van Audi en verantwoordelijk voor de R&D activiteiten, heeft een andere boodschap: “De tijd van de verbrandingsmotor is voorbij. Het tijdperk van elektrische mobiliteit begint. Maar met het einde van de verbrandingsmotor nemen we geen afscheid van de  autocultuur, in integendeel”, zei Hoffmann op het congres. Hoffmann (tweede foto) waarschuwt ook voor te veel hoop in e-fuels: “Andere bedrijfstakken hebben e-fuels en groene waterstof veel dringender nodig dan wij”, aldus het Audi-bestuurslid. Hij heeft daarbij vooral de cement- en staalindustrie in gedachten, evenals de luchtvaart.”Zolang deze 2 energiebronnen maar beperkt beschikbaar zijn, moeten ze daar worden ingezet waar zij het meest bijdragen aan de reductie van CO₂”.

Dus wat biedt de toekomst voor e-mobiliteit? Laten we de cijfers spreken, samengesteld door McKinsey: Vanuit het oogpunt van het adviesbureau heeft e-mobiliteit zijn intrede gedaan op de massamarkt: 57 procent van de ondervraagden door McKinsey overweegt de volgende keer om een elektrische auto te kopen. Dit komt overeen met een stijging van 20 procentpunten in vergelijking met een onderzoek eerder dit jaar. Tegen 2025 zullen ongeveer 700 nieuwe, puur batterij gevoede modellen op de markt komen. En volgens de voorspelling van McKinsey: in 2030 zal het verkoopaandeel van dergelijke personenwagens in Europa 80 procent zijn. Wat de een kritisch beziet, ziet de ander als een grote economische kans: Europa zou de leidende markt voor nieuwe mobiliteit kunnen worden, en de geplande investeringen spreken daar ook in het voordeel van: tussen 2020 en 2030 moet hier tussen de 240 en 280 miljard euro in worden geïnvesteerd gebied, waarvan 18 miljard alleen in de laadinfrastructuur en 7 miljard in hernieuwbare energie. Op de vraag waar al het lithium voor de vele batterijen voor elektrische auto’s vandaan moet komen, kon Horst Kreuter van Vulcan Energies op het congres evenwel geen duidelijk antwoord geven.

HoffmannAudi

Kortom, het is zeker zinvol om in de toekomst te investeren, en de cijfers van McKinsey zijn bemoedigende signalen. De huidige energiecrisis laat echter zien dat je nooit “nooit” mag zeggen. In dit opzicht heeft Renault baas Luca de Meo volkomen gelijk met zijn “keep-down-to-earth-facts” filosofie.

Reageren is niet mogelijk.