Opel stelt expansie naar China uit

0

Opel heeft haar plannen om de Chinese markt te betreden voor onbepaalde tijd in de koelkast gezet. De autofabrikant zou onder de vleugels van Stellantis met elektrische modellen de sprong naar China gaan maken, maar ziet daar door de mondiaal onrustige omstandigheden van af.

Momenteel zijn er duidelijke politieke spanningen tussen enerzijds China en anderzijds de Europese Unie en de Verenigde Staten. Daarnaast zouden de strenge restricties van het Aziatische land als gevolg van de coronapandemie een rol in de beslissing van Stellantis hebben gespeeld om de geplande terugkeer van Opel naar China te laten voor wat die is.

Opel was tot 2015 actief in China. Het merk verkocht aldaar toen onder meer de Zafira en Antara, maar de belangstelling voor die modellen viel tegen. Nu verkocht de Antara nergens geweldig en de populariteit van de derde generatie Zafira was slechts een schim van die van het originele model, maar dat terzijde. Het idee was dat er met een opgefrist gamma wel gescoord zou kunnen worden. Maar het liep dus anders.

“We moeten onze prioriteiten scherp hebben om winstgevend te kunnen zijn. Daar hoort voldoende volume bij en de vraag is of wij duurzaam voldoende impact kunnen maken in China”, aldus Opel in een statement. De autofabrikant heeft geen zin om te investeren in een markt die in de toekomst wellicht ‘op slot’ gaat. Dat kan het geval zijn als China buurland Taiwan binnenvalt.

Daarnaast zijn er twijfels over de geschiktheid van het gamma van Opel voor de Chinese markt. De elektrische Corsa en Mokka zijn eigenlijk een maatje te klein. De Astra scoort slecht op het onderdeel ‘beenruimte achterin’ en dat kan succes in China in de weg staan. Opel zou in het Aziatische land het beste kunnen hebben scoren met een model van het formaat Insignia, maar die wordt voortijdig uit productie genomen zonder dat er een directe opvolger is gepland.

De Insignia werd in het verleden succesvol in China verkocht door Buick, toen dit nog een zustermerk van Opel was. Maar nu dopt dit Amerikaanse label haar eigen boontjes zonder hulp van een Duits repertoire. Dat door Stellantis aanvankelijk het licht voor Opel op groen was gezet voor betreding van de Chinese automarkt, komt doordat de verkoopresultaten van Citroën, DS en Peugeot aldaar zwaar teleurstellend zijn. Fiat en Jeep scoorden weinig beter. Een Duits automerk zou wel de harten van de Chinese autoconsument kunnen veroveren, zo was de gedachte. Maar de oorlog in Oekraïne heeft duidelijk gemaakt dat bedrijven ook kwetsbaar kunnen worden door globalisering.

 

Andere landen 

Opel breidt haar activiteiten wel in andere landen uit. Sinds 2017 is het in 10 naties buiten Europa actief geworden. In totaal zijn deze landen goed voor 9,6 procent van het verkoopvolume van het merk. Het streven is dat dit aandeel in de komende jaren groeit. “We willen een ‘global brand’ zijn en derhalve blijven wij nieuwe markten betreden”.

 

Reageren is niet mogelijk.