Ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de TT lanceert Audi begin 2023 een speciale versie van de RS Coupé uitvoering. Deze gelimiteerde TT Iconic Edition gaat omgerekend ruim 145.000 euro kosten.
Er was veel opwinding toen de Audi TT in 1995 zijn première vierde als studiemodel op de IAA van Frankfurt. Het ontwerp met een ronde voorkant, rond dak en ronde achterkant werd destijds zo enthousiast ontvangen dat Audi in 1998 volgde met een optisch vrijwel ongewijzigde productieversie. De rest is geschiedenis. De TT heeft de harten van fans veroverd en is, verdeeld over 3 generaties, tot nu toe meer dan een half miljoen keer gebouwd.
De laatste jaren neemt de belangstelling voor het sportwagenicoon echter af en lopen de verkoopcijfers terug. Het aangekondigde einde van de modelserie kan daarnaast niet los worden gezien van de noodzakelijke elektrificatie van het Audi gamma. De fan gemeenschap van de TT zal bedroefd afnemen van hun geliefde sportwagen, maar eerst gaat het 25-jarig jubileum gevierd worden. Deze taak wordt op zich genomen door het snelste model uit de serie, de TT RS Coupé, die Audi nu lanceert als Iconic Edition. De oplage voor heel Europa blijft beperkt tot 100 eenheden. De Amerikaanse markt nam vorig jaar al afscheid van de TT met de Heritage Edition.
Natuurlijk betekent het feit dat de TT RS als basismateriaal is genomen voor de Iconic Edition dat er onder de kap de befaamde 5 cilinder 2,5 liter turbomotor zit. Die levert een plezierige 400 pk en maximaal 480 Nm aan koppel. De power wordt via een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling over alle 4 de wielen verdeeld. Er is ook een klepuitlaatsysteem geïnstalleerd om het geluid van de al legendarisch klinkende 5 cilinder te ondersteunen. Overigens hadden Duitse instanties Audi veroordeeld tot een terugroepactie van tussen 2015 en 2018 gebouwde exemplaren van de TT-RS vanwege een overmatig uitlaatgeluid. Dergelijke klachten mogen zeker geen invloed hebben op de aantrekkelijkheid van dit speciale model.
De TT RS Coupé Iconic Edition wordt door Audi geleverd in de speciale lakkleur Nardo grijs, waarbij de zwarte contrasterende lak voor aanbouwdelen, grille en wielen het uiterlijk compleet maken. De 20 inch velgen in 7-spaaks design zijn exclusief voor de uitzwaai uitvoering. Bovendien is het editiemodel uitgerust met de Aerokit, bestaande uit zij flics, een frontsplitter en lamellen in de zijluchtinlaten vooraan. Het pakket omvat ook een vaste achterspoiler van carbon die zorgt voor een merkbaar hogere neerwaartse druk op de kontpartij van de TT.
Het interieur van de TT RS Coupé Iconic Edition heeft een donkere kleurstelling. Net als bij het koetswerkdesign is ook hier gekozen voor een combinatie van grijs en zwart, zij het af en toe onderbroken door gele contrasterende details. De RS sportstoelen worden gecombineerd met grijze nappaleer zijwangen en zittingen in zwart alcantara. Alle naden in het interieur en de stiksels van de stoelen zijn uitgevoerd in een gele kleur. De bekleding van het sportstuur, die is versierd met een gele 12-uur-markering, is ook gemaakt van alcantara. En alsof het kippenvelgeluid van de vijfcilinder nog niet genoeg is: ook een Bang & Olufsen Premium Sound System is aan boord van de Iconic Edition.
Het editiemodel is vanaf begin oktober te bestellen. In Duitsland is de Audi TT RS Coupé Iconic Edition verkrijgbaar voor 113.050 euro. Voor Nederland betekent dit een tarief van omgerekend zo’n 145.000 euro, De levering van het nieuwe speciale model start in het eerste kwartaal van 2023. Daarna valt het doek voor de TT, al zijn er geruchten dat de sportwagen in elektrische vorm medio 2027 een comeback gaat maken.