Bugatti produceert 400ste Chiron

0

De Bugatti Chiron wordt met de hand gemaakt in de Elzas en zijn oplage is gelimiteerd tot 500 stuks. Nummer 400 heeft net de fabriek verlaten. Dit betekent dat er nog maar 100 over zijn om te produceren…

De Chiron, gelanceerd in 2016, werd meteen beschouwd als een collector’s item. Vooral omdat Bugatti vanaf het begin zei dat er slechts 500 exemplaren zouden worden geproduceerd, en niet één meer. Na er 2 maanden aan gewerkt te hebben, komt nu het 400ste exemplaar uit de werkplaats in Molsheim (Elzas) waar de hyper sportwagens minutieus met de hand worden geproduceerd.

BugattiChiron400i

Deze 400ste geproduceerde Chiron is een Super Sport versie, verlengd met 25 cm aan de achterkant om de aerodynamica en de prestaties te verbeteren. De gelukkige eigenaar koos ervoor om de auto uit te rusten met een zichtbaar koolstofvezel carrosserie, donkergroen getint. De moeilijk te bewerken koolstofvezelpanelen vereisen een ongelooflijke precisie van de ongeveer 20 medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de montage van de 1.800 onderdelen van de Franse hyper sportwagen.

BugattiChiron400b

Bugatti legt uit dat de koolstofvezel panelen allemaal op dezelfde manier moeten worden gesneden en dat vergt veel precisiewerk. Medewerkers moeten daarbij zeer waakzaam zijn, want “het frame van elk koolstofvezelpaneel moet ook overeenkomen met dat van aangrenzende panelen om een ​​volledig homogeen geheel te creëren over de hele carrosserie”. En op een carrosserie met zichtbare koolstofvezels is er geen ruimte voor fouten! Voor de afwerking zijn mogelijk 8 lagen nodig, allemaal gepolijst tot een spiegelachtige glansafwerking.

BugattiChiron400e

Deze getinte (niet gelakte) carrosserie van koolstofvezel brengt verbluffende nuances aan bij de Chiron Super Sport. Het effect wordt versterkt door magnesium velgen en donkergekleurde details zoals de omlijsting van de typische Bugatti ‘hoefijzer’ grille.

BugattiChiron400h

Aan boord heeft de eigenaar gekozen voor leer dat groen en zwart (‘Beluga Black’) combineert. Een paar koolstof panelen zijn ook aanwezig, terwijl zwart geanodiseerde inzetstukken het geheel afmaken. De cabine ontvangt licht van buiten dankzij het optionele Sky View glazen dak.

BugattiChiron400g

De hypercar is uiteraard uitgerust met de beroemde 8,0 liter W16 motor, waarvan het vermogen is verhoogd tot 1.600 pk in de Super Sport uitvoering (vergeleken met 1.500 pk voor de ‘gewone’ Chiron). Dankzij de 7-traps automaat met dubbele koppeling die bij deze superkrachtige eenheid hoort, kan de Chiron Super Sport in slechts 12,1 seconden de 300 km/u bereiken. De maximale snelheid van 440 km/u wordt bereikt op voorwaarde dat er een speciale sleutel wordt gebruikt die alle kracht vrijgeeft.

BugattiChiron400j

Bugatti geeft in haar persbericht aan dat het geplande einde van de productie van de Chiron niet betekent dat de fabuleuze W16 ermee zal verdwijnen. Volgens het merk zullen “2 andere modellen dit tijdperk afsluiten dat een keerpunt in de geschiedenis van het merk heeft betekend: de W16 Mistral, Bugatti’s ultieme roadster ontworpen voor op de openbare weg, en de Bolide, die op het circuit de meest pure ervaring biedt dankzij de W16 motor”. Daarna zou de vervanger van de Chiron een hybride kunnen worden en profiteren van de knowhow van Rimac, dat sinds vorig jaar deels eigenaar van Bugatti is.

BugattiChiron400f

Reageren is niet mogelijk.