NIO heeft in Berlijn haar voor de Europese markt bestemde gamma aan elektrische auto’s voorgesteld. Het haat om 3 verschillende modellen die elk indrukwekkend zijn qua vermogen en technologie.
Na vorig jaar in Noorwegen te zijn geland, gaat NIO nu ook haar auto’s in Zweden, Duitsland, Denemarken en Nederland haar auto’s distribueren. Andere Europese landen komen volgend jaar aan de beurt. De auto’s zullen echter niet te koop zijn, maar worden alleen via een abonnementsformule aangeboden. NIO kopieert hiermee het uiterst succesvolle businessmodel van Lynk&Co.
NIO, Chinees voor “Nieuwe Dag”, werd in november 2014 opgericht door William Li (foto), een Chinese internetondernemer die naar eigen zeggen wil bijdragen aan een betere en schonere toekomst door hoogtechnologische auto’s zonder uitstoot te gaan bouwen. Sinds het begin van de klantleveringen in juni 2018 heeft NIO al 250.000 auto’s gebouwd. Het gros daarvan werd in China verkocht, maar ook in Noorwegen worden inmiddels zaken gedaan. Li heeft de bedoeling om tin 2025 in 25 landen actief te zijn.
Europa krijgt door NIO zoals gezegd 3 modellen voorgeschoteld. Het gaat om een middenklasser, de ET5, een midsize SUV, de EL7, en om een 5,10 meter grote middenklasser, de ET7. Li wil zijn merk op hetzelfde niveau in de markt positioneren als Tesla, oftewel als een premiumproduct, en denkt die ambitie met name waar te kunnen maken met de ET7. Die sprint dankzij 850 Nm namelijk net bijna zo snel naar 100 km/u als de Porsche Taycan GTS (3,8 versus 3,7 seconden). De andere NIO modellen zijn overigens verwaarloosbaar langzamer. Bij 200 km/u wordt het trio elektronisch afgeremd.
Qua design zijn de modellen van NIO niet echt baanbrekend, maar in technologisch opzicht pakken ze uit met een bijzonder arsenaal aan voorzieningen, zoals 2 elektromotoren, vierwielaandrijving en een batterijpack dat in de vloer werd ingebouwd en ongeacht de inhoud ervan steevast dezelfde afmetingen heeft, om zo het verwisselen van de batterij in korte tijd mogelijk te maken. Een bijzonderheid is de bediening assistent Nomi met spraakherkenning en stemlokalisatie. De digitale begeleider op het dashboard helpt bij het instellen en bedienen van de auto en biedt nieuwe functies via online updates. Binnen afzienbare tijd zal ook autonoom rijden daaronder vallen. Vanaf 2024 volgen overigens kleinere en goedkopere modellen van NIO.
Het motorvermogen varieert van 490 pk voor de ET5 tot maar liefst 653 pk (een 245 pk sterke motor op de vooras en een 408 pk sterk exemplaar achter) voor de ET7 en de EL7. Er zijn 3 batterijformaten. De 75 kWh (goed voor een rijbereik van 385 km) en 100 kWh (505 km) accu’s zijn al bovengemiddeld groot, maar het is vooral de binnenkort verkrijgbare 150 kWh versie die een indrukwekkende inhoud heeft. Het gaat hier om een accu die gebruikmaakt van een door NIO zelf als “semi-solid state” omschreven opbouw, waarbij dus grotendeels van een vaste elektrolyt gebruik wordt gemaakt, maar er nog steeds vloeistoffen in de accu aanwezig zijn.
Standaard beschikken de NIO’s over een bijzonder complete uitrusting met een arsenaal aan digitale functies en rijhulpsystemen die functioneren op basis van het door NIO zelf ontwikkelde digitale systeem dat tot Banyan gedoopt werd. Het betreft een combinatie van hardware en rekenplatforms die gebruik maken van intelligente algoritmes. Onder de noemer NIO Aquila Super Sensing werken in elk model van het merk niet minder dan 33 sensoren, waaronder 5 millimetergolfradars en een ultralange-afstands lidar, 7 camera’s met een resolutie van 8 megapixel en 4 surround camera’s van samen 3 megapixel.
Visueel zijn die camera’s en sensoren, en in het bijzonder de lidar, opvallend zichtbaar omdat ze boven de voorruit in het dak worden gemonteerd en daar 3 bulten vormen. De bedoeling van die, door NIO zelf tot “Watchtower” gedoopte, combinatie van camera’s en de lidar is om een volledig dekkend overzicht van al het verkeer voor en rond de auto te bieden, om zo verder te kunnen kijken en beter te kunnen anticiperen op veranderingen in de verkeerssituatie. De demonstratie die NIO daarbij gaf tijdens de presentatie toonde inderdaad aan dat de hoge positionering van de lidar voor een beter overzicht zorgt. Alles kan via ‘over the air’ software updates voortdurend aangepast worden, waardoor een NIO nooit ‘af’ is, maar voortdurend evolueert.
De standaarduitrusting van de ET7 omvat voor de rest zaken als een panoramisch glazen dak, soft-close deuren, stuurverwarming en stoelverwarming, een massagefunctie én ventilatie van alle zetels, elektrisch verstelbare voorstoelen, interieurverlichting met 256 kleuren, een warmtepomp, automatische airconditioning met 3 temperatuurzones, geperforeerd kunstlederen bekleding voor het meubilair, een indrukwekkend 7.1.4 hifisysteem met Dolby Atmos en last but not least een wegklapbare trekhaak waarmee aanhangers tot 2.000 kg getrokken kunnen worden. De meeste zaken zijn ook standaard op de 2 andere modellen van NIO.
NIO gaat haar auto’s in Europa zoals gezegd alleen via een abonnementsformule aanbieden. Die heeft een looptijd van 1 tot 60 maanden. Volgens NIO is het contract eenvoudig op te zeggen. Dit businessmodel kennen we eigenlijk al van het eveneens Chinese Lynk&Co. In ruil voor een vast maandbedrag krijgt de NIO klant een auto ter beschikking waarmee hij zonder bijkomende kosten 15.000 km per jaar mag rijden. Ook de verzekering, de banden, het onderhoud, de updates en dergelijke zijn in het abonnementsgeld inbegrepen. In Noorwegen is het overigens wel mogelijk om een NIO aan te schaffen.
Wat gaat een abonnement op een NIO kosten? Reken niet op een zacht prijskaartje. NIO positioneert zich immers als premium merk. En het is logisch dat al die hoogtechnologische zaken en de royale standaarduitrusting het nodige geld gaan kosten. NIO vraagt voor haar minst dure model, de ET5 met de 75 kWh batterij, 1.089 euro per maand plus 0,30 euro voor elke kilometer boven de 15.000 per jaar. Voor de voorlopig duurste, de ET7 met 100 kWh batterij van is het tarief 1.499 euro per maand. De simpelste uitvoering kost 1.299 euro per maand en de abonnementskosten van de EL7 zijn 1.369 euro per maand. Dat is vanzelfsprekend onbetaalbaar voor Otto Normalverbraucher, waardoor NIO het vooral van de zakelijke markt zal moeten hebben. “De abonnementsmodellen bieden vooral voor zakelijke klanten aantrekkelijke kansen. Afhankelijk van de eisen kan het wagenpark op korte termijn worden uitgebreid en profiteert de buitendienst van een modern elektrisch voertuig in het premiumsegment tegen gunstige voorwaarden”, aldus Ralph Kranz, hoofd van Nio Duitsland.
NIO denkt de slagen waar Renault in het verleden faalde: met verwisselbare accu’s. Hiertoe zal langs snelwegen een netwerk van zogeheten Power Swap Stations (PSS) opgezet worden. De klant kan daar in minder dan 5 minuten zijn lege autoaccu volautomatisch laten vervangen door een vol exemplaar. De handeling duurt met deze tijdsopgave niet langer dan een klassieke tankbeurt. NIO wil nog voor het eind van dit jaar 20 Power Swap Stations in Europa bouwen. Er zijn al 1.000 van dergelijke stations in China.
In Duitsland zijn er momenteel al 2 in gebruik. Voor de jaarwisseling moet de teller op 20 stuks staan. In 2023 zal dit aantal naar verwachting oplopen tot 120 en tegen 2025 wil NIO meer dan 1.000 stations buiten China operationeel hebben, waarvan de meeste in Europa. In Noorwegen is nu 1 locatie waar van accu kan worden gewisseld. Dat er aldaar nog niet meer Power Swap Stations zijn, komt door de immense investeringen die het hele PSS concept van NIO vergt. Zonder deelname van andere autofabrikanten lijkt het Autointernationaal.nl vrijwel onmogelijk om de stations rendabel te maken. Gelukkig kunnen de modellen van NIO ook aan een wisselstroomlader (maximaal 11 kW) of een gelijkstroom snelle lader een opkikker krijgen. Op dit vlak is het merk echter minder vooruitstrevend, want een gelijkstroom laadsnelheid van 130 kW voor de 3 modellen waarmee NIO debuteert, is niet bepaald bijzonder. Daarmee kan in het beste geval in 40 minuten tot 80 procent van de maximale capaciteit worden opgeladen.
In Nederland gaat Nio samenwerken met Kwik-Fit voor onderhoud en reparatie. Er zijn 40 locaties geselecteerd als ‘Nio approved Service Center’, waarvan er 2 zijn aangewezen voor complexere klussen. Deze bevinden zich in de omgeving van Rotterdam en Amsterdam. Ook rijden er service-auto’s rond, met monteurs die naar voorbeeld van Tesla ter plaatse kleine reparaties kunnen uitvoeren. Schade-afhandeling wordt geregeld via de locaties van Schadenet. De auto’s bekijken en besnuffelen kan in een ‘winkel’ die Nio het “Nio House” noemt. Amsterdam en Rotterdam krijgen een Nio House, later wellicht aangevuld met meer locaties. Pre-orders voor de ET5, EL7 en de ET7 zijn nu ook al mogelijk. De levering van de eerste 2 modellen begint in januari of maart 2023. Wegrijden in de ET7 is dit jaar al mogelijk. .