Colruyt presenteert onbemand rijdende bestelwagen

0

In het Belgische Londerzeel rijdt sinds deze maand een onbemand bestelwagentje van supermarktketen Colruyt. Het vervoert boodschappen tussen een distributiecentrum en een afhaalpunt. Het gaat om een afstand van 4 kilometer. 

Zo’n test op de openbare weg is een primeur voor België. Maar in Estland, waar het wagentje ontwikkeld werd en gemaakt wordt, is zo’n boodschappendienst zonder chauffeur al heel gewoon. Colruyt wil nu uitzoeken of dat in België voor Collect&Go, de online thuisbezorg dienst van de supermarktketen, ook mogelijk is.

Colruyt2

De 4 kilometer die het onbemande wagentje, genaamd Clevon 1, nu bij wijze van proef aflegt tussen een distributiecentrum en een afhaalpunt is volgens Colruyt het langste traject dat een zelfrijdende wagen in België ooit heeft afgelegd. En het is dus de eerste keer dat een voertuig zonder fysieke chauffeur aan boord de openbare weg opgaat. Eerder werd de Clevon 1 op een parkeerterrein getest.

De Clevon 1 maakt gebruik van 3 camera’s vooraan, 2 zijcamera’s en een camera aan de achterzijde. Het bestelwagentje is ook uitgerust met korte- en langeafstandsradars die afstanden kunnen meten en obstakels zoals andere auto’s, fietsers en voetgangers kunnen herkennen en identificeren. Via een 4G-verbinding communiceert de Clevon 1 met de operator in de controle ruimte. Voor de zekerheid wordt er met 2 simkaarten van 2 verschillende providers gewerkt.

Alvorens uitspraken te doen over de verdere inzetbaarheid van de bestelwagen, wil Colruyt het onbemande voertuig eerst grondig testen. Maar het staat vast dat er interesse is. “Er heerst nu al een wereldwijd tekort aan chauffeurs, het kostenplaatje van die laatste kilometers is vandaag torenhoog en de mobiliteit in steden een regelrechte uitdaging”, vertelt Tom de Prater, verantwoordelijke van Collect&Go. “Inzetten op innovatie, nieuwe oplossingen en state-of-the-art technologieën is daarom cruciaal. Wij zijn enthousiast over het potentieel, maar tegelijk zijn we heel realistisch en gaan we stap voor stap te werk”.

De burgemeester van Londerzeel en de lokale politiediensten zijn nauw betrokken bij dit pilootproject. Zij staan in voor de veiligheid en begeleiding langs het traject. Daarnaast was er een vergunning nodig van de FOD Mobiliteit om een onbemande wagen op de openbare weg te laten rijden. Het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid Vias bracht alle mogelijke risico’s in kaart.

Opgepast: het gaat niet om een autonoom rijdend voertuig. Hoewel de Clevon 1 onbemand boodschappen bezorgt, wordt de elektrisch aangedreven bestelwagen op afstand bestuurd. Maar het ding gaat dus wel de weg op zonder de fysieke aanwezigheid van een chauffeur. Een tussenstap naar een volledig zelfstandig rijdende service, want dat is uiteindelijk de bedoeling. Het zou Colruyt een enorme voorsprong kunnen geven in de bloeiende wereld van de e-commerce.

Reageren is niet mogelijk.