Dieselrijders slepen Renault voor de rechter

0

Jarenlang hield Renault met sjoemelsoftware verborgen dat haar zogenaamd schone dieselauto’s in feite enorme smeerpoetsen waren. Dat stelt een kapitaalkrachtige claimstichting die opkomt voor 300.000 Nederlandse dieselrijders. Volgende maand is in Amsterdam de eerste rechtszitting.

De Stichting Emission Claim wil Nederlanders die een dieselvoertuig van Renault met bouwjaar 2009 t/m 2019 in hun bezit hebben of hadden, aan een schadevergoeding helpen. Daarbij mikt de stichting op 20 procent van het aankoopbedrag, wat bij een nieuwe Espace 12.000 euro moet opleveren en bij een Clio 6.000 euro. “Als mensen de werkelijke eigenschappen van de auto hadden gekend, dan had die een andere waarde gehad”, zegt advocaat Michael Bacon van het Amsterdamse advocatenkantoor Kennedy Van der Laan.

Volgens de stichting heeft Renault jarenlang gesjoemeld met de uitstoot van diesels waardoor de betrokken auto’s tot wel 16,5 keer de wettelijke toegestane hoeveelheid schadelijke stikstoffen zouden uitstoten. Emission Claim beroept zich hierbij op onderzoek van de Deutsche Umwelthilfe uit 2016 en 2017. Dat constateerde destijds bij 1.5 dCi en 1.6 dCi uitvoeringen van de Captur, Kadjar en Scénic een veel hogere NOx-uitstoot dan is toegestaan.

De betrokken Nederlandse dieselrijders worden door Emission Claim opgeroepen om zich te melden. De claim kan volgens een snelle berekening van een woordvoerder zomaar oplopen tot 3 miljard euro. Volgens de stichting is het van groot belang dat zoveel mogelijk mensen zich melden. “Zodat wij voor de komende rechtszaak op 8 december met zoveel mogelijk aangesloten gedupeerden voor de rechtbank in Amsterdam staan”, zo valt te lezen in een verklaring.

Het is in Nederland niet de eerste zaak tegen Renault. Eerder diende stichting Car Claim ook al een grote massaclaim in tegen de Franse autofabrikant en diens dochter Dacia vanwege het dieselschandaal. Bij de bekendmaking van die claim, in november vorig jaar, werd gesproken van een claimbedrag tot circa 1 miljard euro. Car Claim voert samen met de Consumentenbond procedures tegen meerdere autofabrikanten. De zaak van stichting Emission Claim wordt gefinancierd door de Amerikaanse claimadvocaat Steve Berman die in de Verenigde Staten al heeft gezorgd voor grote schikkingen, onder meer in zaken over het dieselschandaal tegen Volkswagen en Mercedes. Hij financiert in ons land naast de zaak tegen Renault ook dieselclaimzaken tegen Mercedes en Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën en Opel.

Renault wijst de aantijgingen net als vorig jaar van de hand. In een verklaring laat de importeur weten: “Alle voertuigen van de Renault Groep zijn en worden gehomologeerd in overeenstemming met de wet en de reglementen van de landen waarin de voertuigen worden verkocht. Onze auto’s zijn dus niet uitgerust met fraudesoftware voor antipollutie systemen”.

Reageren is niet mogelijk.