Discutabele selectie finalisten Auto van het Jaar 2023 verkiezing

0

Het zal jou wellicht niet ontgaan zijn dat de finalisten voor de ‘Auto van het Jaar 2023’ verkiezing bekend zijn. Menig autonieuws website heeft daar aandacht aan besteed en Autointernationaal.nl liet zich wat dit betreft ook niet onbetuigd door een opinieartikel te publiceren over het feit dat de geselecteerde eindkandidaten weinig spraakmakend zijn.

De teleurstelling over de 7 tamelijk zoutloze finalisten wordt vergroot door het feit dat de auto die de potentie heeft de Europese marktverhoudingen het meest op zijn kop te zetten NIET werd geselecteerd: de MG 4 Electric. Waarom mocht deze kandidaat niet doordringen tot de finale? Omdat de jury bang is dat een Chinese auto zou winnen? Blijkbaar zijn de geesten daar nog niet rijp voor. Want er kan geen andere reden zijn. Immers, de eerste testrecensies van de MG 4 Electric zijn zonder uitzondering positief terwijl deze Chinese auto voor een spectaculair scherpe prijs wordt aangeboden. Zo scherp, dat Renault (Mégane E-Tech Electric) en Volkswagen (ID.3) slapeloze nachten krijgen van dit ‘gele gevaar’. Is er door de auto-industrie druk op de jury uitgeoefend om de MG 4 Electric vooral niet te selecteren? Zo ja, dat heeft de Auto van het Jaar verkiezing elke geloofwaardigheid verloren. Immers, het evenement is dan verworden tot een politiek spelletje, waarbij het niet gaat om de beste nieuwe auto te selecteren, maar om de verborgen agenda van de autobranche te respecteren.

AutoVanHetJaar2023

 

Onderstaand het overzicht van de 45 voor de verkiezing genomineerde auto’s die afgelopen september werd gepubliceerd.

Alfa Romeo Tonale
BAIC EU5
BMW X1/iX1
BMW i7
BYD Tang
Citroën C5 X
Dacia Jogger
DFSK-serie 5
Ferrari 296 GTB
Ferrari Purosangue
Hongqi E-HS9
Honda Civic
Jeep Avenger
Jeep Grand Cherokee
Kia Niro
Kia Sportage
Land Rover Range Rover / Land Rover Range Rover Sport
Lexus RZ
Lotus Emira
Lucid Air
Maserati Grecale
Mazda CX-60
McLaren Artura
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-EQ EQE
Mercedes-AMG SL
MG 4
MG 5
Nio ES8
Nio ET7
Nissan Ariya
Nissan X-Trail
Opel/Vauxhall Astra
Ora Cat
Peugeot 408
Renault Austral
Smart #1
Subaru Solterra / Toyota BZ4X
Toyota Aygo X
Toyota Corolla Cross
Toyota GR86
Vinfast VF8
Vinfast VF9
Volkswagen ID.Buzz
Xpeng P5

 

Waarom werd de BMW X1/iX1 niet geselecteerd maar de Renault Austral wel? Is het in het C segment een slechtere SUV? Neen! De BMW is bovendien leverbaar met veel meer typen aandrijving. Zou dat niet beloond moeten worden?

Ook de i7 van BMW schittert op de lijst van finalisten door afwezigheid. Onterecht, want deze auto is de nieuwe referentie voor grote elektrische sedans. Waarom ontbreekt hij op de lijst van finalisten?

Waarom is de Peugeot 408 wel geselecteerd, maar de Citroën C5 X niet? Het gaat om technisch hetzelfde soort auto met allebei een onconventionele carrosserievorm. Heeft Peugeot achter de juryschermen meer invloed dan Citroën?

Waarom is de Dacia Jogger niet geselecteerd? De prijs : ruimte verhouding van dit model is beslist revolutionair. Dacia is met een gestage opmars bezig in de Europese verkoopstatistieken. Blijkbaar ziet de consument scherp geprijsde auto’s wel zitten, ook als dat een wat lager veiligheidsniveau betekent. Waarom is de jury blind voor dit feit? Heeft Renault achter de schermen druk uitgeoefend dat de eigen Austral genomineerd diende te worden omdat die auto promotie veel beter kan gebruiken?

Waarom is de Honda Civic niet geselecteerd? De pers is zeer enthousiast over deze middenklasser. Misschien is de Civic op dit moment wel de beste aanbieding in zijn segment. Waarom wordt dat door de jury genegeerd? En heeft zij gekozen voor auto’s die niet (Jeep Avenger) of nauwelijks (Peugeot 408) in het openbaar getest konden worden? Omdat in de wandelgangen is afgesproken dat er niet te veel Aziatische auto’s de eindronde mochten halen? Een andere verklaring kan er niet zijn, want de Civic heeft gemiddeld veel betere recensies ontvangen dan de Austral.

Waarom is de Kia Sportage niet genomineerd? Is het een slechtere aanbieding dan de Renault Austral? Autointernationaal.nl zou niet weten waarom. Bovendien is de Sportage leverbaar in een stekker hybride uitvoering, Kom daar bij Renault maar eens om.

Waarom is de Range Rover van Land Rover niet genomineerd? Deze auto heeft misschien wel de meest positieve recensies van allemaal gekregen. Waarom heeft de jury daar geen oog voor? Omdat hij te duur is? Zeg dat dan direct. Door auto’s buiten te sluiten die bijvoorbeeld meer dan 100.000 euro kosten. Dan hoef je als jury het publiek ook niet langer voor de gek te houden.

Waarom is de Mercedes-Benz GLC niet genomineerd? Is dat een slechtere SUV dan de Renault Austral? Autointernationaal.nl zou niet weten waarom. Laat Renault eerst maar eens zien dat zij met een stekker hybride versie kan komen die een even groot elektrisch rij bereik heeft.

Waarom is de Nissan X-Trail niet geselecteerd? Zijn e-Power aandrijfconcept is misschien niet het ei van Columbus, maar het is wel boeiende techniek die met name in de stad voor een laag benzineverbruik zorgt. Oftewel weinig uitstoot waar dit het belangrijkst is. En dat verpakt in een ruime, praktische carrosserie. Wat is daar mis mee, jury?

Waarom is de Aygo X niet genomineerd? Toyota heeft geprobeerd om de A segment auto opnieuw uit te vinden door er een soort van cross-over van te maken. De jury blunderde in 2005 al enorm door toen niet de eerste generatie Aygo (samen met de Citroën C1 en Peugeot 107) uit te roepen tot Auto van het Jaar. Men had nu die fout kunnen herstellen. Maar nee hoor. Goedkope auto’s (zie Dacia Jogger) zijn blijkbaar te min voor de jury.

 

Kortom, er zijn een heleboel vragen. Het is begrijpelijk dat de jury een keuze moet maken, maar waarom wordt die niet toegelicht? Men beweert met elke auto gereden te hebben. Minder dient de buitenwereld niet te verwachten van de jury. Dus kom maar op met die testrapporten! Autointernationaal.nl is misschien wat fel van toon, maar dat wordt mede ingegeven door het feit dat de 7 auto’s die wél door mogen naar de finale (de Jeep Avenger, de Kia Niro, de Nissan Ariya, de Peugeot 408, de Renault Austral, de Subaru Solterra / Toyota BZ4X en de Volkswagen ID.Buzz) niet overtuigend beter zijn dan diverse andere modellen die in september werden geselecteerd. Al met al een gemiste kans om het Europese publiek te informeren over de beste nieuwe auto, jury!

 

Reageren is niet mogelijk.