Fiat blijft ook in de toekomst kleine auto’s verkopen

0

Audi zal de A1 niet vervangen, Ford schrapt de Fiesta en bij Volkswagen staat de Polo op de tocht omdat het te duur is om een opvolger te ontwikkelen. Je krijgt de indruk dat de dagen van het B segment geteld zijn, maar niet is minder waar. Fiat blijft geloven in het segment waarin het vroeger zo veel succes had. Dat heeft Olivier François, de CEO van het merk, in een interview laten weten.

François ziet zelfs in het huidige tijdsgewricht extra kansen voor een terugkeer van de Fiat Punto. Die kan het gat op gaan vullen dat de Fiesta achterlaat. Het is inderdaad verstandig dat Fiat het B segment serieus blijft nemen want in Zuid Europa is dat de populairste autoklasse. De Punto gaat, bij definitief groen licht, gebruik maken van het platform van de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e; compacte elektrische auto’s die ook door het Stellantis concern geproduceerd worden.

De topman van Fiat wil ook een nog kleinere elektrische auto lanceren. Die moet het stokje over gaan nemen van de Panda. Fiat werkte tot de vorming van het nieuwe moederconcern Stellantis hard aan een opvolger waarvan wij in 2019 in de vorm van de Centoventi al een voorproefje hebben gekregen (zie hoofdfoto). Dat ontwerp zal nu op zijn minst aangepast moeten worden om gebruik te kunnen maken van de schaalvoordelen die de fusie met Peugeot SA biedt. Enige verwantschap met de nieuwe Citroën C3 ligt voor de hand omdat dit merk samen met Fiat onderaan de hiërarchie staat bij Stellantis.

Reken in ieder geval op een hogere prijsstelling vanwege de elektrische aandrijving. Volgens Francois zijn kleine auto’s met batterijen rendabel te produceren door te kiezen voor een premium positionering. Het kan dus zijn dat de nieuwe Panda hoger in de markt gezet gaat worden dan de 500, net zoals Renault dat bij de elektrische opvolgers van de R5 en de R4 gaat doen. De laatste wordt een halve klasse groter en krijgt het karakter van een cross-over.

FiatToekomstplannen

Ondertussen werkt Fiat ook aan 2 andere nieuwe kleine modellen. Eén daarvan is de 600(e). Die is onderhuids identiek aan de nieuwe Jeep Avenger, maar krijgt een ronde carrosserie in de stijl van de originele 500 en 600. Van de andere nieuwe kleine Fiat kon Autointernationaal.nl op 14 november jl. al de naam onthullen: Multipla.

De Multipla maakt in 2024 een comeback als opvolger van zowel de 500X als de Tipo. Het wordt een tamelijk conventioneel gelijnde elektrische SUV. Het is overigens nog niet helemaal zeker of die auto definitief Multipla gaat heten. Tot op heden is dat bij Fiat echter wel de interne projectnaam waaronder het model ontwikkeld wordt.

In het schema zien we verder naast ‘Panda’ de naam ‘Argo’ staan. Dat wordt niet de typeaanduiding van de opvolger. Fiat wil met deze schrijfwijze communiceren dat de nieuwe Panda in Zuid Amerika verkocht gaat worden als opvolger van de huidige Argo en dan aldaar die naam zal behouden.

De Fiat 500e zal al in 2026 worden afgelost. Kijkend naar de huidige verkoopresultaten is er helemaal geen reden om dit model zo snel af te lossen, maar de 500e profiteert in zijn huidige vorm niet van de schaalvoordelen die het Stellantis concern kan bieden. Dat lukt pas als er gebruik gaat worden van het eerder genoemde platform van de Peugeot e-208. Het is dus de bedoeling dat de 500e in 2026 onderdelen technisch in de pas loopt bij de rest van het Stellantis gamma.

Helemaal onderaan in het overzicht staat de Topolino. Dat is de Fiat versie van de Citroën Ami en de Opel Rocks-e.

Reageren is niet mogelijk.