Flauwe editie ‘Auto van het Jaar verkiezing’ op komst

0

De 7 finalisten voor de titel ‘Auto van het Jaar 2023’ zijn bekend. De winnaar zal op 13 januari tijdens het autosalon van Brussel bekend worden gemaakt. Het belooft een flauwe editie van de verkiezingsevenement te worden. Reden is dat er tussen de 7 finalisten geen auto zit die als baanbrekend kan worden beschouwd.

Vorig jaar was dat wel het geval. Toen won de Kia EV6 de verkiezing. Dat was zondermeer terecht omdat die auto, samen met de Hyundai Ioniq 5, een nieuwe standaard zette voor wat betreft de oplaadsnelheid van het accupakket. Ook in andere opzichten behoorde de elektrische Kia tot de ‘best in class’. De feiten spreken sindsdien voor zich: de EV6 weet vrijwel elke vergelijkingstest te winnen. Maar hoewel er dit jaar ook weer puur elektrische modellen aan de verkiezing deelnemen (in totaal gaat het om 3 stuks; 2 andere modellen zijn zowel met in een emissievrije uitvoering leverbaar als met een verbrandingsmotor en de overige 2 auto’s hebben altijd een benzinemotor onder de kap), zullen die geen van allen de toon weten te zetten zoals de EV6 dat vorig jaar deed.

Voor de 2023 editie van de Auto van het Jaar verkiezing zijn de 7 finalisten geselecteerd uit een lijst van 27 kanshebbers. In alfabetische volgorde gaat het daarbij om de Jeep Avenger, de Kia Niro, de Nissan Ariya, de Peugeot 408, de Renault Austral, de
Subaru Solterra / Toyota BZ4X en de Volkswagen ID.Buzz. Maar geen van allen zijn zoals gezegd zo baanbrekend als de Kia EV6 bij de verkiezing van vorig jaar.

De Jeep Avenger maakt gebruik van het onderstel en de aandrijftechniek van onder andere de Peugeot 208. Oude wijn in een nieuwe zak dus. Geen ‘morele’ winnaar dus. Testresultatenscore tot nu toe: onbekend

De tweede generatie Kia Niro is in technisch opzicht een evolutie van zijn voorganger. Niks mis mee, maar daardoor zorgt dit model niet voor een nieuwe standaard. Ja, de verpakking is veel opvallender, maar of die beter bij de consument in de smaak valt, is (afgaand op de eerste verkoopresultaten) twijfelachtig. De vorige Niro had een typisch ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ design en sprak in ieder geval in Nederland een veel breder publiek aan. Testresultatenscore tot nu toe: 0,773

De Nissan Ariya is een opvallende en prettig rijdende verschijning, maar weet zich in technisch zin niet te onderscheiden van de concurrentie. Wel is de afwerking van het interieur bovengemiddeld goed. Maar is dat een reden om hem tot ‘Auto van het Jaar’ uit te roepen? Zo ja, dan had het repertoire van Audi in het verleden veel vaker in de prijzen moeten vallen. De Ariya en de modellen van Audi hebben overigens niet alleen hun bovengemiddeld goede bouwkwaliteit gemeen, maar ook hun stevige prijsstelling. Dat zou de Nissan met name bij juryleden uit Midden- en Oost Europa punten kunnen gaan kosten. Testresultatenscore tot nu toe: 0,79

De Peugeot 408 leunt technisch sterk op zijn kleinere broer 308. Vernieuwend is deze Fransman in dit opzicht dus niet. Wel laat Peugeot met de 408 zien dat een opvallende auto ook best functioneel kan zijn. Maar dat is toch een wat magere basis om de trofee aangereikt te krijgen. Testresultatenscore tot nu toe: onvoldoende metingen

De Renault Austral is in Hybrid 200 uitvoering een prettig rijdende, goed verzorgde allrounder. Daarmee is die versie inderdaad ‘verkiezingsmateriaal’. Maar de Mild Hybrid 130 versie is niet goed uitontwikkeld. Technici van Renault moeten hier echt nog het een en ander aan verbeteren. Diskwalificatie dus. Testresultatenscore tot nu toe: 0,695

De Subaru Solterra en de Toyota BZ4X zijn feitelijk dezelfde auto. Het is geen ontwerp dat grenzen verlegt. Voor het kleine Subaru is dat begrijpelijk, maar van ’s werelds grootste autofabrikant mag je meer verwachten. En zeker geen auto waarvan de eerste productie oplage bouwtechnisch niet deugde. Nee, het is jammer voor Subaru, maar de BZ4X verdient het niet om beloond te worden. Toyota heeft zich daar met een Jantje van Leiden van af gemaakt. Testresultatenscore tot nu toe: 0,745

De Volkswagen ID.Buzz maakt gebruik van het MEB onderstel van onder andere de ID.3 en de ID.4. Ook een soort oude wijn in een nieuwe zak dus. Het is inmiddels bekend dat Volkswagen zelf ook door heeft dat het MEB onderstel qua laadsnelheid en rijbereik onvoldoende handvaten biedt om modellen te lanceren die tot de top behoren. Tja, dan ga je de ID.Buzz dus niet belonen met de ‘Auto van het Jaar’ bokaal. Testresultatenscore tot nu toe: 0,78

Op basis van de testresultaten (oftewel de scores in vergelijkingstests die door Europese autobladen worden uitgevoerd; zie hiervoor het Testcentrum op deze website), zijn er 3 finalisten die een kans maken op een plek op het podium: de Kia Niro, de Nissan Ariya en de Volkswagen ID.Buzz. Maar de Peugeot 408, hoewel nog onvoldoende getest, heeft ook goede papieren. En houd er rekening mee dat de Jeep Avenger, hoewel nog niet getest, op de valreep nog voor een verrassing gaan zorgen: Italianen zien Jeep tegenwoordig als een merk van eigen bodem en Polen beschouwen de Avenger als een auto nationaal product omdat de kleine SUV daar gebouwd gaat worden. Daarmee heeft het model al een streepje voor bij de juryleden van 2 landen. En met zijn verschillende aandrijfopties zal de Jeep ook in de smaak vallen bij juryleden uit landen waar laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nog maar amper ontwikkeld is. Daar komt bij dat de Jeep van het genomineerde 7-tal de goedkoopste elektrische auto is. Daar scoor je ook punten mee want dat maakt hem beter bereikbaar voor het grote publiek dan bijvoorbeeld de Nissan Ariya. Ja, hoewel het om oude wijn in een nieuwe zak gaat, gaat de Jeep Avenger de 2023 editie van de Auto van het Jaar verkiezing winnen. Let maar op!

De Europese Auto van het Jaar verkiezing wordt sinds 1964 gehouden. In de afgelopen 58 jaar is het vaker voorgekomen dat er edities van het evenement waren waarbij een nadrukkelijke winnaar ontbrak. Dat is ook dit jaar het geval. De jury kan daar natuurlijk ook niet veel aan doen. Maar voor het publiek is dat jammer. Het beste is om de 2023 editie van de verkiezing zo snel mogelijk te vergeten en om te hopen dat er in 2024 wél finalisten zijn die als baanbrekend kunnen worden beschouwd. Want dit evenement is juist bedoeld om dat soort auto’s extra in het zonnetje te zetten.

 

 

Reageren is niet mogelijk.