In Sochaux en Mulhouse stapelen de Peugeot 3008 en 5008 zich op

0

Exemplaren van de Peugeot 3008 en 5008 stapelen zich op bij Stellantis. De reden is niet gebrek aan kopers, maar een tekort aan vrachtwagen chauffeurs om ze af te leveren.

Omdat Sochaux een knooppunt is voor Europese auto’s van het Stellantis concern, zouden ook exemplaren van Opel vast kunnen komen te zitten op de parkeerplaatsen. Inmiddels staan er meer dan 1.100 nieuwe voertuigen (met name de Peugeot 3008 en 5008) dicht op elkaar geparkeerd rond de fabrieken in Sochaux en Mulhouse. Oorzaak is een logistiek probleem bij Stellantis.

De managers van Stellantis maakten al overuren omdat zij , net als hun collega’s bij veel andere fabrikanten, te maken hebben met tekorten aan componenten en allerlei andere soorten onderdelen. Maar daar komt nu nog een probleem bij dat eigenlijk niet nieuw is: logistiek. Op internationaal niveau is er sprake van tot de nok toe beladen vrachtschepen. Het is een vertwijfelde poging om te voldoen aan de heropleving van de wereldwijde vraag sinds er in Europa en Noord Amerika sprake is van een einde van de lockdowns.

Dat de logistieke situatie niet ontspant, komt door China, dat nog steeds haar strenge “nul Covid” beleid toepast. Dat hindert niet alleen de productie van componenten en allerlei andere soorten onderdelen in het Aziatische land, maar ook het vervoer van eindproducten richting de klant. In Europa proberen autofabrikanten zoveel mogelijk auto’s te bouwen, maar bij ons speelt een ander probleem: personeelstekorten. Dit betekent dat de benodigde vrachtwagens niet bemand kunnen worden.

De situatie wordt door de Franse vakbonden als “grotesk” beschouwd: “we hadden al een leveranciersprobleem (voor halfgeleiders, red.) en nu zijn er problemen met het transport van de auto’s”, merkt de CFTC op. Aan de kant van de CGT spreken we van een “perfect storm” (maar dan op z’n Frans natuurlijk). Het is duidelijk dat de angst voor gedeeltelijke werkloosheid boven de hoofden van de werknemers hangt. Zij vragen zich af of Stellantis de productie niet gaat stopzetten, om zo het transport van nieuwe voertuigen een beetje te verlichten.

Stellantis zegt een onorthodoxe methode te hebben gevonden: laat de dealers zelf de bij hen bestelde auto’s ophalen. De Franse vakbonden willen daar, uit vrees voor werkgelegenheidsverlies, evenwel niet aan mee werken. Dat het logistieke probleem juist bij Stellantis speelt, komt doordat dit concern 9 jaar geleden haar distributiedivisie Gefco van de hand heeft gedaan. Het transport van de geproduceerde auto’s richting de klant werd daarmee uitbesteed. Als de distributie op rolletjes verloopt, is dat geen probleem, maar zowel het onderdelentekort als de personeelsschaarste hebben dus zand in de machine gegooid.

Pikant: Gefco werd verkocht aan een Russisch bedrijf en dat bemoeilijkt vanwege de spanningen rondom de oorlog in Oekraïne de communicatie. Bij Stellantis hebben ze nu spijt als haren op hun hoofd. De distributie van auto’s werd destijds uitbesteed om de kosten te verlagen. Het bedrijfsonderdeel werd verkocht aan de Russen omdat die de klus het goedkoopst zeiden te kunnen klaren. Maar dat komt Stellantis nu dus duur te staan.

Kunnen de levertijden van auto’s van de merken Peugeot en Opel, die geproduceerd worden in Sochaux en Mulhouse door de logistieke chaos worden beïnvloed? Het management van Stellantis verzekert dat het “punt van evenwicht” heel dichtbij is en dat een oplossing voor de situatie binnen handbereik is. Maar als jij onlangs een 3008 of 5008 hebt besteld (of een Grandland of een Mokka)), informeer dan nog eens extra of de door uw dealer aangekondigde levertijd gehaald zal kunnen worden.

 

Reageren is niet mogelijk.