Mercedes verlaagt prijzen elektrische auto’s in China

0

Mercedes-Benz zegt dat het de prijzen van sommige uitvoeringen van haar EQE en EQS modellen in China heeft verlaagd als gevolg van de veranderende marktvraag naar hoogwaardige elektrische voertuigen (EV’s). In gewoon Nederlands betekent dit dat de verkopen tegenvallen. Beleggers lieten zich net als Autointernationaal.nl niet op het verkeerde been zetten door het wollige taalgebruik van de premium autofabrikant en zorgden voor een flinke daling van de aandelenkoers.

De perikelen bij Mercedes-Benz is nieuw bewijs dat buitenlandse autofabrikanten momenteel worstelen om door te breken op China’s groeiende markt voor elektrische auto’s. De verkoop van dit soort personenwagens is aldaar sinds het begin van het jaar met 110 procent gestegen, aldus een rapport van Goldman Sachs, dit als gevolg van prikkels zoals belastingvoordelen die worden aangeboden om consumenten te motiveren om af te stappen van rijden in auto’s met een verbrandingsmotor. Maar Mercedes-Benz wist daarvan niet te profiteren.

Sommige analisten verwachten de komende maanden een prijzenoorlog. Dat komt niet zozeer door de prijsverlaging van Mercedes (of die van Tesla vorige maand), maar doordat de economische groei in China vertraagd, hetgeen tot uiting komt in een afnemende consumptie. Het gevolg is een verhardende concurrentie want niemand wil dat zijn omzet terugloopt. Het Chinese elektrische automerk Aito, gelanceerd door Huawei en de Seres Groep, verlaagde eind oktober de prijzen met ongeveer 1.100 dollar op 2 van zijn modellen, terwijl Tesla 9 procent van haar tarieven afdeed nadat chief executive Elon Musk zei dat een “soort van recessie” aan de gang was.

De verkoop van de  elektrische modellen die getroffen zijn door de prijsverlagingen van Mercedes-Benz zijn goed voor 3 procent van de totale verkoop in China in de eerste 8 maanden van 2022, zo blijkt uit gegevens van de China Passenger Car Association. De prijs van de EQE wordt met 9 procent verlaagd en die van de EQS met 11 à 22 procent, zo schrijft Mercedes-Benz in een verklaring op haar website. “Het segment van elektrische topvoertuigen is in China nog steeds in ontwikkeling. Mercedes-Benz herpositioneert daarom bepaalde EQ modellen”, aldus een woordvoerder.

Mercedes-Benz zal via dealers tegemoetkomingen verstrekken aan kopers die hun EQE of EQS al vóór de prijsaanpassingen hebben gekocht. In welke vorm dat gaat gebeuren, is niet bekend. Dat Mercedes-Benz juist van de EQS veel van de prijs afdoet, komt doordat dit model niet aanslaat in China. Dat komt doordat het ontwerp meer gericht zou zijn op Europese en Amerikaanse klanten. Die kunnen de liftback vorm van de EQS wel waarderen, maar Chinezen niet. Die zitten vaak achterin hun auto en hebben geen zin in toch in hun nek als de achterklep open gaat. Ook klagen zij over onvoldoende hoofdruimte; een gevolg van de schuine achterzijde.

De Duitse autofabrikant had hogere verwachtingen van de EQS SUV, die beter geschikt zou zijn voor Chinese high-end klanten die een chauffeur hebben en dus de voorkeur geven aan meer ruimte achterin, maar tot nu toe valt ook de belangstelling voor dat model tegen. Wellicht omdat er meer dan genoeg elegantere alternatieven van nationale bodem zijn.

Reageren is niet mogelijk.