Opnieuw motorproblemen bij Citroën, DS, Opel en Peugeot

0

Naast problemen met de 1.2 PureTech-motor hebben de merken van de inmiddels met Fiat Chrysler Automobiles tot Stellantis gefuseerde Peugeot SA (Citroën, DS, Opel en Peugeot) problemen met de 1.5 BlueHDi diesel. Als de distributieketting breekt, kan de hele motor onherstelbaar beschadigd raken. Ook blokken die aan Toyota zijn geleverd, lopen risico.

Of het nu gaat om benzine of diesel, Peugeot SA heeft weinig geluk met haar kleine motoren. Het 1.5 BlueHDi (DV5) blok, ingehuldigd in 2017 door de tweede generatie Peugeot 308 tijdens diens facelift, trok in negatieve zin al de aandacht door problemen met de brandstofinjectie en de AdBlue toevoeging. Maar die issues verbleken blij het risico op fatale motorschade. In het verdachtenbankje zitten de Euro 6.3 (of Euro 6.D) blokken die sinds 31 december 2019 zijn geproduceerd.

StellantisBlueHDi130

De zwakke schakel van de 1.5 BlueHDi motor is de distributieketting, die los kan komen en vervolgens kan breken. Dit betekent dat zodra eigenaren een ploppend geluid horen als gevolg van speling in de ketting zij direct aan de bel moeten trekken. Daarnaast kan het euvel aan het licht komen als de motor weigert te starten vanwege het breken van de distributieketting, maar dan is het eigenlijk al te laat.

Inmiddels heeft Stellantis wijzigingen bij deze motor aangebracht. Waaronder de montage van een 8 mm ketting in plaats van een 7 mm exemplaar. Ook worden nu zogenaamde nieuwe generatie uitlaatkleppen toegepast. Als eigenaren geen precieze productiedatum van hun auto hebben, hoe weten zij dan of de motor is verbeterd? Als bij het nokkenashuis een bobbel ontbreekt en de behuizing een platte vorm heeft, dan is de motor voorzien van een 7 mm ketting.

Afhankelijk van de schade die tijdens de inspecties wordt waargenomen, zijn de reparaties die door Stellantis aan de werkplaatsen worden aanbevolen, als volgt verschillend:

1.

Als de kleppen verbogen zijn en de nokkenassen beschadigd zonder dat er schade is aan de verbrandingskamers en de cilinderkop, dan moeten voornamelijk de volgende onderdelen vervangen worden: kleppen, veren, grendels, nokkenassen, ketting- en as span nokken, distributie set, enz.

2.

Als er geen breuk van de onderdelen is, maar de afdichting van de kleppen niet correct is en de verbrandingskamer beschadigd is, moet de complete motor worden vervangen. Houd er rekening mee dat dealers nieuwe motoren kunnen ontvangen die niet zijn gemoderniseerd vanwege een gebrek aan 8 mm kettingen. In dat geval zullen zij een aftermarket-retrofit uitvoeren.

3.

Als er geen breuk van de onderdelen is, maar de afdichting van de kleppen wel correct is, dan moeten alle onderdelen worden vervangen zoals vermeld onder punt 1, behalve de kleppen.

 

De BlueHDi 130 motor, inmiddels geproduceerd in meer dan 1 miljoen eenheden, is te vinden in meer dan 30 modellen van de merken van Peugeot SA, evenals in voertuigen die in opdracht van Toyota zijn vervaardigd. Alle exemplaren die sinds 31 december 2019 zijn geproduceerd, kunnen last hebben van de fabricagefout. Het gaat daarbij om te beginnen om de Citroën types C3 III, C3 Aircross, C4 III, C4 Cactus, C4 SpaceTourer, C5 Aircross, Berlingo III, Berlingo III Van, Traveler en Jumpy. Bij DS zijn de modellen 3 Crossback, 4 II en 7 Crossback getroffen. Opels met een met de Franse slag vervaardige dieselmotor zijn de Corsa, Mokka, Crossland, Grandland, Combo, Combo Cargo, Zafira en Vivaro. Bij Peugeot lopen de 208 II, 2008 II, 308 II plus III, 508 II, 3008 II, 5008 II, Rifter, Partner en Expert gevaar. Bij de voor Toyota vervaardigde voertuigen gaat het om de Proace City, de Proace City Verso, de Proace en de Proace Verso.

In een document van afgelopen juli geeft Stellantis aan dat de schade als gevolg van deze technische storing theoretisch voor 100 procent is gedekt voor voertuigen jonger dan 5 jaar OF exemplaren die minder dan 150.000 km hebben gereden. Zijn er inmiddels meer kilometers gemaakt met een BlueHDi 130 model, dan is er een kans dat de dealer een uitzondering maakt indien het onderhoud trouw door de Stellantis organisatie is uitgevoerd. Een te laat uitgevoerde olieverversing of -revisie, het gebruik van een olie die niet wordt aanbevolen, enz. kunnen redenen zijn voor weigering van de dekking door de fabrikant, zelfs als de interne documenten aantonen dat er sprake is van een ontwerp fout.

Dit betekent dat met name kopers van een tweedehands auto op hun hoede moeten zijn. Zij moeten goed luisteren naar het motorgeluid en controleren of het onderhoud volgens de regels is uitgevoerd, want anders zouden zij wel eens met vervelende verrassingen geconfronteerd kunnen worden.

Reageren is niet mogelijk.