Renault is klaar om gesloopt te worden

0

Luca de Meo begon 2020 met hoge verwachtingen bij Renault. Aan het einde van zijn regeerperiode zou de Italiaanse CEO de lange geschiedenis van de autofabrikant in kunnen gaan als redder – of als gokker. De Italiaan heeft zichzelf tot taak gesteld de Parijse groep nieuw leven in te blazen. Maar niet als geheel: hij ziet meer heil in opsplitsing van het bedrijf in afzonderlijke delen. Van één onderneming wil hij er 5 maken.

Het is een ambitieus en riskant plan: De Meo wil het bedrijfsonderdeel dat zich bezig gaat houden met de productie van elektrische auto’s naar de beurs brengen om aldaar kapitaal aan te trekken waarmee de algehele reorganisatie van Renault gefinancierd kan worden. De activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren zullen worden gebundeld in een joint venture waar de Chinese merkenverzamelaar Geely voor 50 procent eigenaar van wordt. En het sportwagen- en racemerk Alpine krijgt een make-over om zo als antwoord te kunnen dienen op DS van Stellantis.

DeMeoLucaRenaultParijs3

Renault is dus klaar om gesloopt te worden, al zou De Meo (foto) het nooit zo noemen. Hij spreekt liever van “de creatie van nieuwe eenheden”. De namen zijn “Power” (voertuigen met verbrandingsmotoren van Renault en Dacia, evenals bedrijfsvoertuigen), “Ampere” (de spin-off van de EV-business) en “Horse” (de 50:50 joint venture met Geely om te bouwen verbrandingsmotoren) voor de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en voor Geely’s merken Volvo, Geely en Proton). Andere units zijn Alpine, het mobiliteitsmerk Mobilize en “Future is Neutral” voor recycling en de circulaire economie.

Vooral de ontwikkeling van het in de toekomst beursgenoteerde Ampere wordt spannend. Renault wil hier een beetje Tesla zijn en alles wat modern, klimaatvriendelijk en toekomstgericht bij Renault is, in bundelen. Tegen de tijd dat de beursgang plaats zal vinden (De Meo heeft hiervoor de tweede helft van 2023 in zijn agenda aangekruist) moeten de Fransen wel een pakkend verhaal kunnen vertellen. Want alleen met elektrische auto’s overtuig je vandaag de dag investeerders niet meer.

Qualcomm zal in het transformatieproces ook een belangrijke rol spelen. Als toekomstige aandeelhouder van Ampere levert dit hightech bedrijf het computerplatform voor de elektrische voertuigen. Naast Qualcomm kunnen ook de alliantiepartners Nissan en Mitsubishi aansluiten.

Maar bovenal lijkt de zoveelste reanimatiepoging van Alpine riskant. Renault heeft na de Tweede Wereldoorlog nooit meer door weten te breken in het hogere segment. Nu wil De Meo van Alpine een “high-end sportwagenmerk met een wereldwijd bereik” maken. Maar buiten Europa is Alpine nauwelijks bekend en de vraag is of Amerikanen toekomstige producten van dit merk nog steeds naar Dauphine vinden ruiken (bij de modellen die Renault zelf in de jaren zeventig en tachtig in de Verenigde Staten probeerde te slijten was dat wel het geval; de Dauphine was aanvankelijk een verkoop hit op de Amerikaanse markt, totdat de consument aldaar er achter kwam dat het model veel fragieler was dan een Volkswagen en dat een deugdelijk servicenetwerk ontbrak. De belangstelling smolt als sneeuw voor de zon met als gevolg dat duizenden exemplaren van de Dauphine stonden weg te roesten op de kade). .

Toen De Meo kwam, stond het bedrijf uit het lood en was het in de rode cijfers beland. De voormalige, almachtige CEO Carlos Ghosn was op de vlucht. De waarde van het bedrijf (bezittingen minus schulden) is nog steeds vrijwel nihil. Maar geleidelijk aan kunnen er nu hogere prijzen voor de diverse modellen worden gevraagd dan 2 jaar geleden. Verder is de Mégane E-Tech Electric goed ontvangen en geldt de reïncarnatie van de Renault 5 in elektrische vorm als veelbelovend. Na de eerste 2 fasen (‘Wederopstanding’ en ‘Renovatie’) komt nu de fase van ‘Revolutie’. Maar zoals we allemaal weten, kunnen revoluties mislukken.

Een ding is zeker: de Renault Groep zal hoe dan ook ​​in zijn huidige vorm niet blijven bestaan.

Reageren is niet mogelijk.