Vernieuwd logo én puristische designstijl voor Lancia

0

Nog niet zo lang geleden was Lancia op weg naar de uitgang, maar met vers kapitaal van het nieuwe moederbedrijf Stellantis kan het illustere Italiaanse automerk een comeback maken. In het kader van de aanstaande renaissance hebben de Italianen niet alleen hun nieuwe logo gepresenteerd, maar ook een sculptuur dat model staat voor de toekomstige designrichting van het merk. De nieuwe ‘huisstijl’ wordt onthuld op de dag dat Lancia haar 116ste verjaardag viert.

Dat Lancia nog bestaat (en van Stellantis een nieuwe kans krijgt), is te danken aan de Italianen die in de afgelopen jaren grote aantallen van de Ypsilon hebben gekocht. Dat chique A segment model viel verkoop technisch niet klein te krijgen, ondanks dat het merk door wijlen Fiat Chrysler Automobiles topman Sergio Marchionne was afgeschreven. Hij staakte de export en wilde Lancia een stille dood laten sterven. Maar de Italianen dachten daar anders over. De Ypsilon leek een abonnement te hebben op een vaste plaats in de top van de Italiaanse verkoopstatistieken. Daardoor was en is het commercieel ondenkbaar dat dit model de nek om wordt gedraaid en dat het doek voor Lancia definitief zou vallen.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign5

Carlos Tavares, de topman van Peugeot SA dat binnen het huwelijk met Fiat Chrysler Automobiles de bovenliggende partij is geworden, zag direct na de echtsverbinding het potentieel van Lancia. Van een uitdoofscenario zoals Marchionne voorzien had, kon dus geen sprake zijn. Hij trok de knip van Stellantis en maakte budget vrij waarvan momenteel 3 nieuwe modellen ontwikkeld worden. De eerste daarvan is de nieuwe Ypsilon die in 2024 klaar moet zijn en die dezelfde basis krijgt als de Peugeot 208 en de Opel Corsa (in de wandelgangen valt te vernemen dat in april 2023 een conceptversie zal worden gepresenteerd). In 2026 komt het merk uit Turijn met een SUC Coupé die volgens de geruchten Aurelia gaat heten en 2 jaar later kunnen we een elektrische Delta verwachten. Al met al krijgt Lancia (net als Alfa Romeo overigens) van Tavares 10 jaar de tijd om zichzelf te bewijzen.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign4

Op haar verjaardag annex de Lancia Design Day presenteert het Italiaanse merk alvast haar vernieuwde logo. Ook wordt de buitenwereld getrakteerd op beeldmateriaal van het zogeheten Pu+Ra (een samentrekking van de woorden ‘Pure’ en ‘Radical’) design. Deze nieuwe ontwerptaal dient als inspiratie voor de vormgeving van de toekomstige Lancia modellen. Dit betekent dat er voor de styling teruggegrepen zal worden op elementen uit het roemrijke verleden van het merk. Een woordvoerder van Lancia verzekert echter dat Lancia niet op de retrotoer gaat.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign6

Voor de interieurs van de toekomstige modellen zullen de ontwerpers van Lancia zich laten inspireren door Italiaans meubeldesign, met veel aandacht voor details en door gebruik te maken van verfijnde, duurzame materialen. Doel is “om de klant te verwelkomen in een omhullende ruimte die hetzelfde thuisgevoel kan garanderen dat men beleeft als men een verfijnde en eclectische Italiaanse woonkamer binnenstapt”.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign

Om haar nieuwe designfilosofie enigszins concreet te maken, toont Lancia nu een sculptuur dat tot ‘Pu+Ra Zero’ werd gedoopt en dat volgens de ontwerpers het verleden met de toekomst moet verbinden. Aan de voorkant laat het 3-dimensionale kunstwerk een historisch verantwoorde herinterpretatie van de merk karakteristieke grille zien. Daarvan gaan we een uitgewerkte versie terugzien bij alle drie de nieuwe modellen die op stapel staan. De ronde achterlichten zijn een verwijzing naar de legendarische Stratos rallywagen uit de jaren 70, terwijl de zachte, vloeiende lijnen van het Pu+Ra Zero sculptuur geïnspireerd zijn door de Aurelia B20 en de Flaminia uit de jaren 50.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign2

Bij een nieuwe start hoort ook een nieuw logo, zo vinden ze in Turijn. Het hertekende embleem grijpt volgens Lancia terug naar dat van 1957 dat toen geïntroduceerd werd op de Flaminia. Toch bevat het ontwerp volgens een woordvoerder elementen van alle 7 logo’s die het merk in zijn 116-jarige geschiedenis heeft gehad. Lancia noemt de nieuwe versie “Progressive Classic”, omdat het een moderne interpretatie is van de kenmerkende elementen van het historische logo: het wiel, de vlag, het schild, de speer en de belettering.

LanciaNieuwLogoPuRaDesign7

 

Reageren is niet mogelijk.