BYD Atto 3: A-merk importeur zorgt voor premium prijsstelling

0

2023 wordt het jaar waarin de BYD Atto 3 zich mag gaan bewijzen op de Nederlandse markt. Analisten zijn sceptisch.

Dat deskundigen met gefronste wenkbrauwen naar de BYD Atto 3 kijken, komt niet door de auto zelf. Die wordt omschreven als een vriendelijk ogende, goed afgewerkte en prettig rijdende auto met voldoende grappige features. Ook de snelle leverbaarheid is een pluspunt, maar het is jammer dat er geen optie mogelijkheden zijn. Verder kan het iets te nadrukkelijk aanwezige zoemgeluid van de accu / aandrijving gaan irriteren. Ook de snelheid van het laden valt tegen, al hoeft de actieradius dankzij de standaard warmtepomp in de praktijk niet onvoldoende te zijn (maar dat zullen praktijktests moeten uitwijzen).

BYDatto3c

Nee, de sceptische houding van analisten heeft te maken met de prijsstelling. Die vindt men niet heel concurrerend. Voor hetzelfde geld kan je immers ook een doortimmerde Kia kopen en de ID.3 van Volkswagen (anders dan BYD een A merk) is maar weinig duurder. De Atto 3 moet het dus niet van zijn prijs hebben en dat is voor een nieuwkomer, die consumenten bij de gevestigde orde moet zien weg te lokken, beslist een nadeel. Zeker gezien het feit dat de BYD niet foutloos is (zie vorige alinea).

BYDatto3d

Je zou kunnen zeggen: de Atto 3 biedt verborgen (bouw)kwaliteit die wij nu nog niet kennen. Of het is een gevolg van de innovatieve blade batterij. Maar dat is niet het geval. Want in vergelijking met andere Europese landen is de Atto 3, wanneer de BPM buiten beschouwing wordt gelaten, juist het duurst. Dat verschil kan niet door de het bedrag worden verklaard dat BYD af-fabriek wil hebben. Dat is voor alle Europese landen gelijk. De enige verklaring is dat de Nederlandse importeur meer aan zijn strijkstok laat hangen.

BYDatto3

Toegegeven, die importeur is niet “een stel cowboys” (zoals bij sommige andere Chinese elektrische auto’s het geval is), maar een A-merk: het is namelijk dezelfde firma die de auto’s van Toyota distribueert. Een solide partner dus. Maar dat de dienstverlening van Louwman van premium niveau is, daarvoor geldt vanuit het oogpunt van de consument: eerst zien, dan geloven. Want de potentiële klant ziet gewoon een Chinese auto. Niets meer en niets minder. Daar past geen premium prijsstelling bij.

 

Reageren is niet mogelijk.