Mitsubishi en Nissan winnen Japanse Car of the Year verkiezing

0

Een elektrische kei-car die gezamenlijk is ontwikkeld door Nissan en Mitsubishi is uitgeroepen tot ‘Japan Car of the Year 2022-2023’. Het is de eerste keer dat een minivoertuig werd uitgeroepen tot auto van het jaar. En de eerste keer dat een volledig elektrisch model in de prijzen viel. Nissan won met een dergelijke personenwagen in 2011 al in Europa … met de Leaf.

De elektrische micro auto (‘kei car’ is de afkorting van ‘keijidosha’, hetgeen letterlijk ‘lichte auto’ betekent), die vanaf juni wordt verkocht als de Sakura van Nissan en de eK X EV van Mitsubishi, versloeg alle andere modellen die tussen november 2021 en oktober 2022 op de Japanse markt zijn uitgebracht. De winnaar werd bepaald door de selectiecommissie, die voornamelijk uit autojournalisten bestond.

Nissan won de prijs voor het tweede achtereenvolgende jaar, want het merk haalde vorig jaar met zijn door een elektromotor aangedreven compacte Note de titel ook al binnen. Tegelijkertijd was het de eerste keer in 26 jaar dat Mitsubishi de trofee opeiste. Toyota viste met de nieuwe BZ4X daarentegen achter het net, maar het kan zijn dat die elektrische cross-over nog wordt uitgeroepen tot ‘meest teleurstellende nieuwe auto van 2022’.

De Sakura en de eK X EV hebben een 20 kWh batterij, kunnen tot 180 kilometer rijden op één volle lading en accelereren snel. Een ander kenmerk van het voertuig is de relatief goede betaalbaarheid in vergelijking met andere elektrische auto’s, aangezien het duo kan worden gekocht vanaf ongeveer 1,3 miljoen yen (13 à 14 mille) door gebruik te maken van staats- en gemeentelijke subsidies en andere kortingen.

 

HyundaiJapanCarOfTheYear

Importauto van het Jaar

De volledig elektrische Ioniq 5 van Hyundai is in Japan uitgeroepen tot Import Car of the Year. Het is de eerste keer dat de jury de bokaal aan een Koreaanse auto toekent.

De Ioniq 5 versloeg de BMW iX, de Land Rover Range Rover en de Renault Arkana.

“Naast het innovatieve ontwerp van het interieur en exterieur, werden de lange actieradius, de prestaties, de uitgebreide comfortuitrusting en de veiligheidsspecificaties zeer gewaardeerd”, aldus jury. Er was met name lof voor het feit dat regeneratieve remfunctie met een op het stuur gemonteerd schakelpeddel kan worden gewijzigd.

Volgens Hyundai kan de Ioniq inmiddels rekenen op grote belangstelling van Japanse consumenten.

 

Reageren is niet mogelijk.