Binnenkort op: Volkswagen Up

0

Na een carrière van ruim 12 jaar verdwijnt de Up uit de prijslijsten. De kleinste Volkswagen is nu alleen nog uit voorraad leverbaar.

Sinds zijn introductie in 2011 heeft Volkswagen in Nederland bijna 100.000 exemplaren van de Up verkocht. Toch valt nu het doek zonder dat er een opvolger gepland is. Reden is dat autofabrikanten veel moeite hebben om geld te verdienen in het segment van de Up opereerde. Kleine auto’s betekenen kleine winsten oftewel de ‘foutmarge’ is gering. Er is weinig voor nodig om in de rode cijfers te belanden. En dat dreigde te gebeuren. De milieu- en veiligheidsnormen voor auto’s worden steeds strenger. De kosten om aan die nieuwe regels te voldoen kunnen bij grotere modellen nog wel terugverdiend worden, maar niet bij modellen als de Up.

VolkswagenUp2

Vanaf vandaag is de kleinste Volkswagen dus uitsluitend nog uit voorraad leverbaar. Is dat reden om nu op de fiets te springen en om gebruik te maken van de laatste kans om een exemplaar van de Up te pakken te krijgen? Gelet op de prettige rijeigenschappen zou die vraag met “ja” beantwoord kunnen worden. Maar het kan net zo goed “nee” zijn want zelfs de Duitse autopers geeft toe dat de Zuid-Koreaanse alternatieven Hyundai i10 en KIA Picanto meer waar voor hun geld bieden.

VolkswagenUpConcept

Al in 2007 liet Volkswagen een studiemodel voor een nieuw model in het A-segment zien. Opmerkelijk detail: dit vrolijk ogende autootje zou de motor achterin krijgen, net als de Kever destijds. De modelnaam is een verwijzing naar de Lupo, een ander klein Volkswagen model dat geliefd was om zijn volwassen weggedrag maar die zich niet of nauwelijks goedkoper liet produceren dan de technisch vrijwel identieke Polo. In Wolfsburg dacht men dit kostenprobleem op te lossen door als opvolger de Fox vanuit Brazilië te importeren. Die was bijna net zo ruim als de Polo, maar veel goedkoper. Helaas bleek ‘goedkoop’ ook ‘duurkoop’ te zijn want de bouwkwaliteit voldeed absoluut niet aan wat klanten van Volkswagen gewend waren.

Ten einde raad besloot Volkswagen in 2007 een A segment auto te gaan ontwerpen die in Europa geproduceerd zou kunnen worden. Dat werd dus de Up. Volkswagen zegt in haar persbericht over het afscheid van haar benjamin dat in het studiemodel het uiterlijk van de productieversie al duidelijk doorschemerde, maar die zin kan je net goed vervangen door: “in het uiterlijk van de Up schemerde de Citroën C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo door”. Want dat trio stond met zijn 1,0 liter 3 cilinder motor, klapramen in de achterportieren en minimale overhang voor & achter duidelijk model voor de kleine Volkswagen. Maar ere wie ere toekomt: de Up, met in zijn kielzog afgeleide modellen van Seat (Mii) en Skoda (Citigo), was kwalitatief duidelijk hoogwaardiger dan het Frans/Japanse ontwerp. Innovaties waren het  voor het eerst in zijn segment leverbare City Emergency Braking en de zogeheten Personal Infotainment Device met smartphone-integratie voor de bediening van navigatie-, informatie- en entertainmentfuncties. Volkswagen kon daarmee bezuinigen op een apart touchscreen.

Een hoogtepunt uit de verkoop carrière van de Up was de in 2017 geïntroduceerde GTI uitvoering. Die had in zekere zin niet alleen de looks van de originele Golf GTI, maar ook een vergelijkbaar vermogen (115 pk) en gewicht (nog geen 1.000 kg). Deze uitvoering deed het imago van de Up veel goed, maar de in 2013 gelanceerde elektrische uitvoering (e-Up) was een veel groter commercieel succes. Dat de actieradius met 130 kilometer bescheiden was, leek de consument niet te deren. Voor inzet in de stad was dat zondermeer voldoende. Daarnaast overtuigde de e-Up met zijn vlotte en stille karakter. Een verbeterde versie bood een actieradius van 250 kilometer (bijna een verdubbeling ten opzichte van de eerste editie dus) en het afscheid van juist deze uitvoering valt menig autoconsument zwaar. Want niet iedereen vindt de later geïntroduceerde Renault Twingo Electric een verbetering. Ook de prijs : prestatie verhouding van de Dacia Spring was niet overtuigend superieur. Omdat Smart inmiddels haar EQ handdoek in de ring heeft gegooid en de Fiat 500e alleen tegen premium prijzen verkocht wordtn, is het nog steeds wachten op een betaalbare, lekker rijdende, compacte elektrische auto waarin je niet voor schut zit.

In die zin laat de Volkswagen (e-)Up een grote leegte achter. We gaan hem missen. Uiteraard zullen de huidige rijders voor onderhoud en service terecht blijven kunnen bij de Volkswagen dealers. Ook zullen de originele onderdelen van de Up leverbaar blijven.

Reageren is niet mogelijk.