Elektrisch modellenoffensief van Suzuki

0

Suzuki heeft zijn toekomstplannen bekendgemaakt. De autofabrikant wil de komende jaren flink gaan groeien door tegen betaalbare prijzen “producten met unieke waarden” aan te bieden.

In Europa komt de nadruk, hoe kan het ook anders, op elektrische modellen te liggen. In 2030 moet 80 procent van het gamma voor ons continent emissievrij zijn en de overige 20 procent van de modellen dienen over een hybride aandrijflijn te beschikken. Concreet betekent dit dat er in de komende 7 jaar 5 volledig elektrische auto’s modellen op de markt gebracht gaan worden. De eerste daarvan komt uiterlijk in maart 2024.

Op het presentatiemateriaal is te zien dat de Wagon R een comeback maakt, althans dat wij in de toekomst een A segment model (stadsauto) met een vergelijkbaar silhouet kunnen verwachten. Daarnaast zitten er 3 SUV modellen in de pijplijn: de eVX en nieuwe edities van zowel de S-Cross als de Vitara. Een evolutie van de huidige Jimny maakt het quintet compleet. Dit betekent dat er in de toekomst elektrisch in het terrein gereden kan worden met een Suzuki.

De Swift schittert door afwezigheid in het overzicht. Dat is enerzijds jammer omdat dit model bij Suzuki dezelfde status heeft als de Golf bij Volkswagen, maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk aangezien de afzetmarkt voor B segment hatchbacks krimpt. Dat wordt het beste geïllustreerd door het besluit van Ford om geen vervolg te geven aan de Fiesta.

Suzuki zal daarnaast in Azië (met name in Japan en in India) dit decennium 6 elektrische auto’s lanceren. Onderaan de streep moet dit leiden tot een verdubbeling van de omzet. Om zijn groeiplannen te realiseren, investeert Suzuki tot en met 2030 omgerekend liefst 31,76 miljard euro. Daarnaast zal de samenwerking met Toyota worden geïntensiveerd. Autointernationaal.nl maakte hier al eerder melding van in de Newsflash. Suzuki en Toyota gaan niet alleen (intensiever) samenwerken op het gebied van elektrische auto’s maar zullen ook gezamenlijk autonome rijdende voertuigen gaan. Verder willen de 2 Japanse bedrijven samen uitbreiden naar veelbelovend groeimarkten.

 

Reageren is niet mogelijk.