De Citroën C4 X blaast een type carrosserie nieuw leven in dat bij de meeste andere autofabrikanten is verdwenen. Voeg daar een presentatie aan toe die voldoet aan de codes van de cross-over en je krijgt een uniek vehikel. Met deze hoog op zijn poten staande sedan wordt de aanval geopend op de Renault Arkana. Heeft Citroën hiermee een gat in de markt ontdekt, of is het een veeg teken dat tot nu toe vrijwel niemand dit recept geserveerd heeft?
Toegegeven, in het C segment (compacte middenklassers) is de sedan niet helemaal ‘dood’. Maar dit carrosserie type is wel het exclusieve domein geworden van fabrikanten van zogeheten premium auto’s. Zij staan er om bekend elke denkbare (en ondenkbare) niche op te vullen. Voorbeelden zijn Audi (A3 Limousine), BMW (2-serie 2 Gran Coupé) en Mercedes (A-klasse Sedan). Maar generalistische merken hebben dit deel van de markt al lang verlaten, al is het bij Mazda nog steeds wel mogelijk om de ‘3’ in 4-deurs vorm te bestellen. De rest is gesaneerd vanwege te geringe verkoopaantallen.
Op het kerkhof van de weinig aanzien genietende sedans wil Citroën nu gaan oogsten met de C4 X. Dat dit avontuur niet zonder risico is, moge duidelijk zijn, maar gelukkig vallen de investeringen mee: Citroën maakt voor de C4 X gebruik van het onderstel, een groot deel van zowel de carrosserie als het interieur van de gewone C4, om er vervolgens alleen een extra stuk koetswerk aan de achterzijde aan te plakken. Dat resulteert in een klassieke, enorme kofferbak. Tijdens de operatie is de grote vijfde deur helaas overleden.
Beide Citroën modellen kenmerken zich door een relatief grote bodemvrijheid (15,6 centimeter). Bij de C4 X zijn echter een aantal extra cross-over elementen toegevoegd zoals zwarte plastic beschermranden langs de wielkasten en op de dorpels. De laatste ingreep zorgt er voor dat de nieuwe Citroën optisch nóg hoger op zijn poten komt te staan. Samen met de beklede wielkasten zorgt dit er voor dat de look van de C4 X vrij ver verwijderd is van die van klassieke sedans. De creatie van Citroën is dus een uniek en apart geval in het hedendaagse autolandschap. De C4 X doet een beetje denken aan de Maybach Ultimate Luxury Concept (zie onderstaande foto), maar dan voor mensen die lunchen met een glas melk in plaats van champagne.
Wat voor zin heeft het voor Citroën om zo’n merkwaardig model aan te bieden? “De Renault Arkana aanpakken”, zo luidt het antwoord als deze vraag aan de PR mensen van de Franse fabrikant gesteld wordt. Je zou denken dat de gewone C4 dat varkentje goed kan wassen, maar dat is dus niet het geval. En het moet gezegd worden dat de Arkana, die Autointernationaal.nl overigens niet bijzonder hoog heeft zitten, veel beter verkoopt dan vriend en vijand hadden verwacht. Dus ja, Citroën voelt zich geroepen om te reageren. Maar is deze C4 X met zijn verbazingwekkende vorm, verlengd met 24 centimeter ter hoogte van de overhang achter, in staat om autoconsumenten uit een coupéachtige SUV lokken?
Als jij de gewone C4 een leuke auto vindt, dan is er 80 procent kans dat ook de C4 X bij jou in de smaak zal vallen. Tot aan de C stijl (of: tot en met de achterportieren) zijn beide modellen identiek. Dat geldt zowel voor de voorkant (met zijn zeer bijzondere boeg die karakteristiek is voor alle moderne producties van Citroën), het dashboard (dit betekent gelukkig een keurige afwerking, al is de presentatie ietwat sober) en het zitcomfort achterin (waar een royale hoeveelheid hoofd- en been ruimte voor de passagiers is). De C4 X beschikt zelfs over een modernere interface, hetgeen betekent dat hij op het vlak van infotainment over hetzelfde My Citroën Drive Plus systeem beschikt als in de C5 X is te vinden. Op dit niveau onderscheidt de nieuweling zich dus in positieve zin van de gewone C4 (zelfs als de interface in kwestie nog steeds lijdt aan een te perfectioneren reactievermogen).
So far, so good. Maar dan. Citroën trakteert op een XL formaat kofferbak. Die meet liefst 510 liter precies, oftewel 130 liter meer dan die van de gewone C4. Zeker, het ontbreken van een achterklep zal praktische problemen opleveren bij het vervoeren van bijzonder omvangrijke voorwerpen. Maar die 130 extra liters kan altijd van pas komen, en de toegang tot de kofferbak is vrij gemakkelijk. En ja, in dit opzicht is er sprake van een volwaardig alternatief voor de Renault Arkana, die een kofferbakvolume van 480 à 513 liter heeft (afhankelijk van de versie). Maar goed, die rivaal beschikt dus wél over een grote vijfde deur.
Rijden met de C4 X
Ook al behoort de legendarische hydropneumatische vering tot een inmiddels ver verleden, moderne producties van Citroën zorgen ervoor dat rijcomfort voorrang krijgt op al het andere. De C4 X is geen uitzondering op die regel: hij beschikt over een soepele demping, ondanks de standaard aanwezigheid van 18 inch velgen en techniek dat nog steeds verstoken is van elektronische controle. Stel je ook niet de verfijning van een limousine voor, al doen de schokdempers met progressieve hydraulische stops hun best om de grootste oneffenheden in de weg discreet weg te werken. Keerzijde van deze ontwikkelingsfilosofie: aan het weggedrag van de C4 X beleef je als bestuurder weinig plezier. Het is bovenal duidelijk dat deze auto niet gebaat us bij een aandrijflijn die sportief rijden aanmoedigt.
Gelukkig is daar ook geen sprake van, want de C4 X is in Nederland alleen verkrijgbaar met een elektromotor van 136 pk (het gaat om de oude Peugeot e-208 aandrijflijn, niet de nieuwe e-308 mechanica en/of die van de Opel Mokka-e, Jeep Avenger en de vernieuwde Peugeot e-208 GT). Het betekent dat de acceleratie naar 100 km/u 10,1 seconden in beslag neemt. Een dergelijk prestatieniveau is op zich zondermeer voldoende, maar menig elektrische auto sprint vlotter. De lichtheid van de besturing en de manier waarop het onderstel is afgesteld doen echter zoals gezegd niet naar meer vermogen verlangen.
Citroën’s technologie van progressieve hydraulische schokdempers, die voor het eerst werd gelanceerd op de C5 Aircross en de eerder gerestylde C4 Cactus, maakt in theorie een effectievere demping mogelijk dan met eenvoudige hydraulische schokdempers of mechanische schokdempers. De oplossing blijft veel goedkoper dan een elektronisch geregeld dempingssysteem en wordt gestaag uitgerold over het volledige Citroën gamma. Het merk met het visgraat logo zet zich dus nog steeds in voor ingenieuze oplossingen op het gebied van demping, ook al blijven die ver verwijderd van de verfijning van het oude hydropneumatische systeem.
Standaarduitrusting
De uitrusting van de C4 X verschilt niet veel van die van de gewone C4 en van wat er op de markt gebruikelijk is. Standaard op het instapniveau Feel (de basisaankleding Live van de C4 is niet beschikbaar voor de C4 X) is al automatische airconditioning, automatische koplampen plus ruitenwissers, een 10 inch groot touchscreen, Apple Carplay & Android Auto compatibiliteit, een digitaal instrumentarium, 2 USB aansluitingen vóór (en een derde achter), parkeersensoren achter en een audiosysteem met 6 luidsprekers. De Feel Pack afwerking voegt Citroën’s beroemde “Advanced Comfort” stoelen toe, evenals een achteruitrijcamera, een verlichte versie van het instrumentarium en 18 inch lichtmetalen velgen. Kopers van de C4 X kunnen rekenen op de handsfree toegang- & startkit, een navigatiefunctie, 18 inch diamantgeslepen Aeroblade velgen, het Drive Assist pakket met onder meer adaptieve cruise control plus dodehoekbewaking, parkeer sensoren vóór en vol nerf lederen bekleding van het stuurwiel. Op de optielijst staan het Highway Driver Assist pakket met een rijstrook assistent, verwarmde voorstoelen en een tweede USB poort achterin.
Wat is de meerwaarde van de C4 X?
De vraag of de C4 X een geloofwaardig alternatief is voor de Renault Arkana, is voor Nederland niet echt relevant omdat de nieuwe Citroën bij ons niet leverbaar is in benzine- of dieselvorm, terwijl de rivaal geen volledig elektrische uitvoering in het gamma kent. Daardoor is het nog moeilijker om de C4 X in een specifieke categorie te plaatsen. Ook al heeft hij een veel grotere bodemvrijheid en enige uiterlijke kenmerken van een cross-over annex SUV, de Renault Arkana past toch beter in dat plaatje.
In vergelijking met de gewone C4 is er sprake van een meerprijs van 800 à 950 euro. Is de C4 X dat waard? Bij de eerder genoemde Mazda 3 bedraagt de meerprijs van de sedan uitvoering 500 euro en dan krijg je 100 liter extra bagageruimte (plus 20 meer carrosserie centimeters). Vanuit deze optiek is de meerprijs van de C4 X dus nogal hoog. Maar een bepaalde meerprijs kan ook verdedigd worden als er sprake is van extra visueel genot, oftewel als de sedanvariant veel aantrekkelijker gelijnd is dan de hatchback. Autointernationaal.nl is van mening dat dit bij de Toyota Corolla het geval is: in 4-deurs vorm een knappe verschijning, maar met 5-deuren opgezadeld met een vreemd ogende, afgezakte kont. Toch leverde dit de Corolla Sedan amper kopers op. Althans, naar de zin van de importeur te weinig om de 4-deurs versie in het gamma te houden.
Met de C4 X stapt Citroën aan boord van een zinkend (sedan) schip. De passagiers, oftewel consumenten, vluchten naar andere carrosserievormen. Citroën probeert hen niet op andere gedachten te brengen door voor de 4-deurs variant van de C4 (de 'X' versie dus) geen meerprijs te rekenen. Jammer, want dan had zonder kostennadeel de afweging gemaakt kunnen worden tussen een grotere kofferbak versus het gemak van een vijfde deur.
Autointernationaal.nl ziet de particulier daarom niet zo snel de C4 X aanschaffen, ook omdat de inruilwaarde onzeker is (en mogelijk lager dan die van de gewone C4). Voor leaserijders kan het anders zijn. Niet voor niets wordt de C4 X enkel in bijtellingsvriendelijke elektrische uitvoering aangeboden. Is die leaserijder bijvoorbeeld een vertegenwoordiger, dan heeft hij extra veel bagageruimte tot zijn beschikking om zijn waar in op te bergen.
Is de C4 X vanuit deze optiek daarom de nieuwe Honda Civic Hybrid? Ja en nee. Ja omdat beide auto's bijtellingsvriendelijke sedans zijn. Nee, omdat de Civic Hybrid indertijd (toen hij razend populair was) veel minder (directe) concurrenten had dan de C4 X. Er kan daarom niet gerekend worden op een herhaling van dat verkoopsucces van die Honda. Bovendien is het de vraag of de leaserijder die toch wel oren heeft naar een sedan, wel zit te wachten op extra grondspeling en allerlei plastic om de carrosserie mee te beschermen.
Al met al roept de Citroën C4 X te veel vragen op om een succes te kunnen worden ...
-
6