Laatste kans: test DS 3 E-Tense

0

Na iets meer dan 4 jaar actief te zijn op het verkoopfront heeft de DS 3 Crossback recht op een mid-career restyling. Gezien zijn gecompliceerde commerciële carrière is er echter geen revolutie te verwachten, althans niet op esthetisch vlak. De DS huldigt echter een nieuwe elektromotor in. Het is precies deze versie die ik heb uitgekozen voor deze eerste test.

De DS 3 Crossback, die in 2018 op de markt verscheen, is lang niet zo succesvol als zijn voorganger, de DS 3. Opvallend want de ‘Crossback’ beschikt over zowel achterportieren als een hoge SUV carrosserie; zaken die de autoconsument doorgaans zeer weet te waarderen. Maar toch was de originele DS 3, een conventionele 3-deurs hatchback, dus populairder.  Daarvan zijn bijna 190.000 exemplaren verkocht.

DS3test3

De kleine SUV van het Franse premium merk heeft moeite om zijn publiek te vinden. Zo waren er eind 2021 net iets meer dan 20.000 exemplaren verkocht, hetgeen heel ver verwijderd is van de streefcijfers. Niet alleen zijn voorganger sloeg beter aan bij het publiek, maar ook de compacte SUV modellen van de concurrentie, en dan bestsellers als de Renault Captur en Peugeot 2008, zijn veel populairder.

DS3test2

Ondanks de geringe geldstroom die de 3 Crossback genereert, besloot DS om te investeren in een ​​restyling. Maar gezien de financiële situatie (veel geld investeren zou, gelet op de geboekte verkoopresultaten, weggegooid geld zijn geweest) mocht daarvan geen wonderen verwachten worden. De wijzigingen zijn zelfs nog magerder dan die van de DS 7 tijdens diens restyling. Net als zijn grote broer neemt de DS 3 afscheid van de naam Crossback om alleen het cijfer te behouden.

DS3test6

Wat de esthetische veranderingen betreft: voor wat betreft de voorkant zijn alleen de daglichten opnieuw ontworpen. Die zijn voortaan meer rechtlijnig dan voorheen. Ook aan de achterzijde vallen de wijzigingen beperkt uit. We zien een afname van de hoeveelheid chroom, vooral ter hoogte van de lampen, maar ook de verschijning van de naam: “DS Automobiles” in het midden van de achterklep.

DS3test7

Voor de rest behoudt de DS 3 zijn zeer atypische look met zijn bewerkte koplampen, zijn verzonken deurgrepen en zijn haaienvin (een overblijfsel van de eerste generatie DS 3) ter hoogte van de middenstijl. De uiterlijke aanpassingen zijn per saldo wel erg mager, maar het is nog teleurstellender dat het interieur strikt identiek blijft.

DS3test10

We vinden dus een origineel vormgegeven dashboard, met name het centrale deel dat bestaat uit 5 ruiten (waarvan er 2 zijn gewijd aan de ventilatieopeningen, terwijl de andere 3 bepaalde bedieningselementen huisvesten) is beslist onderscheidend. Voor de bestuurder zijn er volledig digitale instrumenten, gecombineerd met een head-up display. Het multimedia-aanraakscherm meet nog steeds 10,3 inch, maar biedt nu plaats aan het nieuwe besturingssysteem, waardoor het vloeiender en prettiger in het gebruik is. Dat DS niet de moeite heeft genomen om het dashboard te herzien, betekent dat er nog steeds sprake is van bepaalde ergonomische fouten, zoals de imposante deurvakken die de neiging hebben om de rol van handvat te spelen (ze zijn namelijk te hoog). Daarnaast is de indeling van de bedieningselementen op de middenconsole verre van intuïtief. DS heeft er ook voor gekozen om de knoppen van de ramen bij de versnellingspook te plaatsen; een volkomen verkeerde plek.

DS3test11

Wat de kwaliteit van de materialen betreft, heeft DS zoals gewoonlijk haar werk wel goed gedaan. Dit betekent dat er sprake is van bepaalde handelsmerken zoals parelsteek en bekledingin horlogeband stijl. Leer (normaal of Nappa) en alcantara zijn ook beschikbaar, afhankelijk van het uitrustingsniveau.

DS3test9

Met een lengte van 4,12 meter is de DS 3 een van de kleinste B segment SUV modellen op de markt. Dat is handig voor manoeuvres in de stad, maar het benadeelt hem ten opzichte van zijn rivalen in termen van ruimteaanbod achterin. Vooral met hun benen zitten passagiers daar al snel klem tussen hun zitbank en de voorstoelen. Daarnaast heeft de DS 3 ook een relatief klein koffervolume van 350 liter. In/uitladen wordt afgestraft door een hoge laaddrempel.

DS3test12

 

Op de weg: meer vermogen en een grotere actieradius voor meer veelzijdigheid

Tot slot betreft de grootste nieuwigheid de motor van de elektrische versie genaamd E-Tense. Deze DS 3 huldigt de nieuwe krachtbron in die in een later stadium ook zal worden gebruikt in veel andere modellen van de Stellantis Groep, zoals de toekomstige e-308, maar ook door de e-208 GT, de e-2008, de Opel Mokka-e, de Opel Corsa GSE en de Jeep Avenger. Met een vermogen van 156 pk, hetgeen 20 pk meer is dan de huidige motor levert, profiteert de 3 E-Tense ook van een grotere actieradius dankzij een batterij van 54 kWh waarmee hij 402 km volledig elektrisch kan afleggen. Naast een hoger vermogen onderscheidt de nieuwe krachtbron zich door zijn volledig Franse ontwerp. Hij wordt geproduceerd in Tremery-Metz, terwijl de versnellingsbak in Valenciennes het levenslicht ziet en de accu in Poissy geassembleerd wordt, waar ook de nieuwe DS 3 van de band rollen.

DS3test8

In het gebruik zijn er geen grote verschillen in het rijkarakter. De 20 pk hebben geen grote invloed op de prestaties, vooral omdat de koppelwaarde identiek is (260 Nm). De belangrijkste verandering is in de praktijk dus de introductie van een nieuwe batterij die het mogelijk maakt om de actieradius en dus de inzetbaarheid van de DS 3 E-Tense te vergroten met ongeveer 80 km.

DS3test14

Verder niets nieuws qua rijgedrag van deze DS 3. Hij is best prettig om mee te rijden, maar met 18 inch velgen is zowel de demping als de vering te stug. Als je het tempo opvoert, krijgt de DS 3 last van carrosseriebewegingen en ontdek je een licht onderstuurd temperament. Uiteindelijk, zelfs als het algehele compromis bevredigend is, is dit zeker niet de best rijdende B segment SUV op de markt. Maar zou dat niet verwacht mogen worden van een model dat zich als ‘premium’ presenteert?

DS3test13

Een prettige verrassing is het stroomverbruik. Tijdens mijn test die voornamelijk in de stad is uitgevoerd, maar ook op het secundaire netwerk met vaak ruige harde wind, noteerde ik een gemiddelde van 16 kWh per 100 km, dat wil zeggen een effectieve actieradius van ongeveer 340 km. Wat het opladen betreft, accepteert de Fransman 100 kW gelijkstroom. Dit betekent dat daarmee de accu opladen tot 80 procent van zijn maximale capaciteit 25 minuten in beslag neemt, vergeleken met 5 uur en 45 minuten met wisselstroom bij een 11 kW terminal. Overigens: wie allergisch is voor elektra: deze DS 3 is er ook in verbrandingsmotor vorm met de 3 cilinder Puretech 100 en 130 pk blokken.

 

Uitrusting: compleet en technologisch

Het keuzeaanbod van de DS 3 is altijd royaal aangezien hij liefst 5 uitrustingsniveaus kent. Het instapmodel Bastille is echter niet beschikbaar voor de E-Tense variant. De DS 3 biedt dan digitale instrumenten, sleutel loos starten, een elektrische parkeerrem, waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook, een akoestische (geluidwerende) voorruit, led koplampen, parkeersensoren achter, 17 inch lichtmetalen velgen, detectie van te lage bandenspanning, stoffen bekleding, verkeersbordenherkenning, cruise control/snelheidsbegrenzer, automatische airconditioning, AppleCarPlay plus AndroidAuto compatibiliteit en elektrisch verwarmde buitenspiegels, die ook elektrisch inklapbaar zijn.

DS3test15

Het Performance Line niveau (vanaf 42.140 euro) voegt daar het Alcantara interieur en enkele zwarte carrosseriedetails aan toe. De afwerking Performance Line+ (vanaf 44.340) biedt tevens 18 inch velgen, connected navigatie, keyless start, aluminium pedalen en Traction Control. De Rivoli uitvoering (vanaf 44.440 euro) kenmerkt zich door bekleding van generfd leer aan het bovenstaande toe te voegen. Tot slot het topmodel Opéra (vanaf 48.440 euro). Die verwent de klant met een head-up display in kleur, parkeersensoren vóór, een 360 graden camera, een alarmsysteem, nappaleder, een draadloze oplaadmogelijkheid voor een smartphone, automatisch grootlicht, een automatisch noodrem, een verwarmde voorruit, idem voorstoelen (met elektrische verstelling en massagefunctie voor het exemplaar van de bestuurder), adaptieve cruise control en dodehoekbewaking.

DS3test4

DS zag het niet zitten om tijdens deze update nieuwe technologie te lanceren. Niets schokkends, wetende dat de ‘3’ vanaf zijn lancering in 2018 al aardig bijdetijd is. Zo biedt hij optioneel ook Matrix projectoren in de koplampen. Er zijn maar weinig segmentgenoten die dat bieden.

 

Concurrentie

Ook al klinkt ‘een B segment SUV met elektrische aandrijving’ misschien als een niche, de DS 3 heeft volop concurrenten. Niet alleen binnenshuis in de Stellantis Groep (Jeep Avenger, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008), maar ook de (nieuwe) Hyundai Kona en de jongste Kia Niro, krachtiger dan de DS 3, maar pas te koop vanaf 44.795 euro. Met zijn nieuwe motor presteert de Fransman overigens nog steeds onder het niveau van zijn Koreaanse rivalen.

DS3test5

 

 

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

DS stond voor een moeilijke klus: het Franse premium merk van Stellantis moest proberen een beetje nieuwigheid toe te voegen aan een model dat moeite heeft om succes te behalen, maar dan zonder al te veel te investeren. De tijdelijke exclusiviteit van deze nieuwe motor is een goede zaak, vooral omdat hij de actieradius van de DS 3 daadwerkelijk flink weet te vergroten, maar de andere aanpassingen zijn nauwelijks merkbaar. Dat maakt het lastig om klanten die dit model niet op hun boodschappenlijstje hadden staan op andere gedachten te brengen ...

De facelift van de DS 3 (Crossback) was dus goedkoop, maar dat zou wel eens duurkoop blijken te zijn. Want de concurrentie noch de zustermerken zitten stil. Over 2 jaar debuteert de nieuwe Citroën C3 Aircross. Die wordt ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Andere interne rivalen zijn de B segment SUV van Alfa Romeo en de opvolger van de Lancia Ypsilon (krijgt dezelfde techniek). Cupra gaat met de Urban Racer in dezelfde vijver vissen. Dit jaar moet de verkoop van de nieuwe Smart #1 op gang komen en zal Volvo de technisch identieke EX30 voorstellen. Ford werkt aan een elektrische variant van de Puma.

Wetende dat in dit overzicht de Aziatische concurrentie ontbreekt, is het duidelijk dat de DS 3 heel wat voor zijn kiezen gaan krijgen. Voor een succesvol model is dat niet erg. Die kan verkooptechnisch wel tegen een stootje. Maar voor de DS 3 liggen de kaarten anders. Die had voor de facelift (al) moeite om kopers te vinden en de (te) bescheiden facelift zal daar niet veel verandering in brengen.

Gaat de DS 3 (Crossback) de geschiedenis in als een flop, dan is het twijfelachtig of er wel een opvolger komt. Anders dan binnen het voormalige Peugeot SA concern heeft DS het premium rijk niet meer voor zichzelf alleen, maar moet dat gedeeld worden met Jeep (Avenger!), Alfa Romeo en Lancia. Het is daarom te hopen dat de nieuwe elektromotor plus de grotere accu van de '3' het verschil kan maken.

Zo niet, dan is de kans groot dat DS het in het B segment over een andere boeg gaat gooien. Dat de geesten binnen Stellantis rijp zijn voor iets onconventioneels. bewijzen de Citroën C5 X en de Peugeot 408. Die modellen zijn gelanceerd omdat men binnen dit autoconcern van mening is dat de dagen van de SUV zoals wij die nu kennen geteld zijn. De reden: ze zijn aerodynamisch inefficiënt en dat vloekt met maximalisering van de actieradius.

Is de 'volbloed' SUV dus geen lang leven meer beschoren? Daar begint het inderdaad steeds meer op te lijken. Voor elektrische modellen geven steeds meer autofabrikanten de voorkeur aan een sterk gestroomlijnd, lager koetswerk. Voorbeelden zijn de Hyundai Ioniq 6 en de aanstaande compacte sedan van Mercedes. Beide modellen kunnen dankzij hun aerodynamische kwaliteiten 60 tot 80 kilometer verder rijden op dezelfde acculading. Daar kan geen klassieke SUV tegenop. Ook niet als dat een model van DS is.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.