Over de problemen van voortijdige slijtage van de distributieriem van de 3 cilinder 1.2 Turbo van autoconcern Stellantis (waartoe de merken Citroën, DS, Opel en Peugeot behoren) is door Autointernationaal.nl al veel geschreven. Maar de krachtbron komt nog steeds negatief in het nieuws. Na de enorme terugroepactie van ruim 330.000 voertuigen eind 2020, is Stellantis een nieuwe campagne gestart voor recentere exemplaren.
In de auto-industrie zijn er bijna wekelijks terugroepacties. Maar het komt zelden voor dat die zoveel publiciteit genereren als die van Stellantis eind 2020. Op dat moment moesten Citroën, DS, Opel en Peugeot meer dan 330.000 voertuigen, die allemaal aangedreven werden door dezelfde 1,2 liter 3-pits turbo, terug laten keren naar de dealer. Onder bepaalde omstandigheden zou de distributieriem waarschijnlijk voortijdig verslijten als gevolg van degradatie van de olie waarin deze wordt ondergedompeld. Erger nog: slijtagemateriaal van dit cruciale onderdeel dreigde vervolgens de vacuümpomp van de rembekrachtiging te verstoppen, waardoor de remweg fataal langer kan worden. Sindsdien zijn er maatregelen genomen om herhaling van het fenomeen te voorkomen: aanpassing van de riem in maart 2017, strakkere vervangingsfrequentie en nieuwe onderhoudsaanbevelingen. Het is echter precies om dezelfde redenen dat Stellantis nu een nieuwe campagne gestart.
De vorige terugroepactie was gericht was op voertuigen geproduceerd van maart 2013 tot april 2017. Nu worden dus meer recente auto’s van Stellantis met de vermaledijde krachtbron onder de loep genomen. Daarnaast hebben de dealers opdracht gekregen ok een software-update te downloaden en te installeren om “de diagnose van het remhulpsysteem te verbeteren en elk risico op vermindering of verlies van bekrachtiging te voorkomen”. Aangezien dit een officiële terugroepactie is, worden er geen kosten in rekening gebracht. Echter, als de dealer constatering dat de distributieriem niet meer in goede staat is en kan zien dat de eigenaar van de betreffende auto niet het onderhoudsplan van Stellantis heeft gevolgd, dan is hij het haasje: de kosten worden dan niet gedekt door de fabrikant, althans als het voertuig meer dan 6,5 jaar oud is of meer dan 110.000 km heeft gereden. Dat geldt ook voor klanten die de 3 cilinder motor van hun auto geschikt hebben laten maken voor rijden op E 85 ethanol.
De dealers hebben ook de opdracht gekregen om een jaarlijkse olieverversing, vergezeld van een riem controle, voor te schrijven voor elke klant die minder dan 10 km per dag en minder dan 15.000 km per jaar aflegt. Stellantis zal haar klanten in dit kader een nieuw, intensiever onderhoudsplan aanbieden, mogelijk met een waardebon van 75 euro om de kosten van de eerstvolgende olieverversing te verzachten. Men is niet verplicht dit plan te ondertekenen, maar bij een weigering wordt daarvan wel een aantekening gemaakt. Daarmee verschaft Stellantis zichzelf munitie on in de toekomst schadeclaims te kunnen afwijzen.