Stellantis waarschuwt terecht voor China

0

Vorig jaar hebben diverse Chinese autofabrikanten hun debuut gemaakt op de Nederlandse / Europese automarkt. Dat was natuurlijk een goede reden voor. Zij denken dat hier veel te halen valt. Nu denkt bijvoorbeeld Tesla dat ook, maar voor wat betreft het handelen tussen diens thuisland (Verenigde Staten) en Europa is er sprake van een redelijke mate van fair play.

Dat is niet het geval met China. Dat land is sowieso geen vrije markteconomie en daar begint de ellende al. Terwijl het onze premier bij wijze van spreken een zorg zal zijn wat DAF met zijn vrachtwagens doet, beschouwt de Chinese regering haar industriële bedrijven die strategisch ingezet kunnen worden om haar doelen te helpen verwezenlijken. En uiteindelijk is dat wereldhegemonie. Dus wie een Chinese auto koopt, helpt mee aan het versterken van de machtspositie van een agressieve natie waar mensenrechten niet tellen en dat chantage niet schuwt om haar belangen te verdedigen.

TavaresPeugeotConcept

Als de bakker op de hoek er dergelijke praktijken op na zou houden, zouden wij direct denken “Bekijk het maar met jouw despotische gedrag. Ik haal mijn brood wel ergens anders”. En dat zouden wij, Europeanen, als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto ook moeten doen. Dat is niet alleen de mening van Autointernationaal.nl maar ook van Carlos Tavares, de topman van autoconcern Stellantis (foto). Zijn insteek is niet zozeer de assimilatie van Oeigoeren maar de vrees dat Europa steeds meer autofabrieken zal verliezen omdat onze industrie niet opgewassen is tegen de Chinese concurrentie. Want die probeert nu de Europese markt te veroveren met elektrische auto’s die een stuk goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Stellantis kan bieden.

Volgens Tavares gaat het om een prijsverschil van 40 procent. Dat is geen grootspraak: De nieuwe ‘4’ van MG kost afgerond 31 mille. Tel daar 40 procent bij op en je komt uit op afgerond 43.500 euro; een bedrag halverwege tussen de prijs van een elektrische Citroën C4 en van de Volkswagen ID.3. Gaat het de Europeanen welvaart technisch voor de wind, dan is hij minder gevoelig voor dit prijsverschil dan nu het geval is. De koopkracht is afgelopen jaar namelijk flink afgenomen en dan is het begrijpelijk dat de consument op zoek gaat naar goedkopere alternatieven.

Tavares ligt bij wijze van spreken ’s nachts wakker van dit gevaar en voelt zich duidelijk niet gesteund de Europese Unie, die zich drukker maakt om het aanscherpen van uitstootregels (Euro 7 emissienorm) dan over het beschermen van haar eigen auto-industrie. Ondertussen krijgt de Chinese auto-industrie teveel vrij spel in Europa. Die kan niet alleen scoren met relatief goedkope elektrische auto’s zoals de eerder genoemde MG 4, maar ook het segment van de middenklassers met modellen als de BYD Han, de NIO ET5 en de Xpeng P7 op zijn kop gaan zetten. Daarmee kan de ruggengraat van de Europese auto-industrie flinke schade worden toegebracht.

Als de Europese Unie de belangen van haar auto-industrie niet beter gaat verdedigen, dan waarschuwt Tavares dat Stellantis genoodzaakt zal zijn om productie naar China te verplaatsen om zo de kostenachterstand weg te werken. de BMW Groep, het Renault concern, Smart en Volvo doen dat al en onlangs besloot dat een nieuwe elektrische Cupra ook in het grote Aziatische land gebouwd gaat worden. Stellantis haalt reeds de Citroën C5 X en de DS 9 uit China, maar er zouden meer modellen kunnen volgen bij ongewijzigd beleid.

Tavares pleit daarom voor het extra beschermen van de eigen (Europese) auto-industrie. Vooralsnog is de Stellantis topman een roepende in de woestijn, want Duitsland ziet het helemaal niet zitten om China te gaan belemmeren om hier haar elektrische auto’s te verkopen. BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep zijn voor hun afzet veel sterker afhankelijk van dit Aziatische land dan Stellantis en willen de relatie daarom goed houden. Hun commerciële belang gaat boven het gemeenschappelijke Europese belang.

Kortom, Europa is verdeeld en China is daardoor de lachende derde. Als Stellantis zijn Duitse (en Zweedse) collega’s niet meekrijgt, dan moeten wij hem misschien maar gaan steunen. En wel door GEEN auto van Chinese makelij te kopen. Want bij de prijs inbegrepen is ook een stuk gif die linksom of rechtsom zal leiden tot het verval van de Westerse wereld. Voor zo’n situatie wil jij jouw kinderen en kleinkinderen behoeden, of niet soms?

 

Reageren is niet mogelijk.