Volkswagen Passat op z’n elektrisch: ID.7

0

De Volkswagen ID.7 zou tot 700 kilometer moeten afleggen. Hier lees jij alle informatie!

Dat de Volkswagen Passat vroeg of laat een elektrische aandrijflijn zou gaan krijgen, is al lang duidelijk. De bijbehorende conceptstudies ID.Vizzion (sedan) en ID.SpaceVizzion (break) werden in 2018 respectievelijk 2019 al getoond. Toegegeven, de term elektrische Passat is enigszins misleidend, want de nieuwe ID.7 heeft ongeveer evenveel gemeen met de Passat als de Golf met de ID.3: technisch niet veel, maar beide spelen in hetzelfde segment.

VolkswagenID7camouflage2

In tegenstelling tot de uitvoering met een verbrandingsmotor zal de elektrische versie van de Volkswagen Passat verkrijgbaar zijn als stationwagen en als sedan. En terwijl de Passat nog steeds gebruik maakt van het modulaire MQB platform, bevindt zich onder het ID.7 plaatwerk de modernere MEB architectuur. We moeten het nu nog doen met beeldmateriaal van een gecamoufleerd exemplaar, maar uiterlijk in het derde kwartaal van 2023 zal Volkswagen de ID.7 in volle glorie tonen.

VolkswagenID7camouflage4

Nu, voor de première op de 2023 editie van de CES in Las Vegas, is de ID.7 nog in volle camouflage. Echter niet bedekt met de bekende psychedelische folie, maar met een heel bijzondere vernis. De marketingstrategen van Wolfsburg noemen het lakwerk, dat uit 40 lagen bestaat en is opgedeeld in 22 vlakken, digitaal camouflagedesign. De verflagen kunnen in kleur oplichten. De vondst ziet er goed uit en voorkomt dat de ID.7, een sedan, een slaapverwekkend saaien auto zou zijn geworden om te zien. De zogeheten elektro luminescente verf is echter (nog) niet geschikt voor serieproductie: te zwaar, te duur en vooral te gevaarlijk. Andere bestuurders kunnen immers worden afgeleid.

VolkswagenID7camouflage5

De ID.Aero gaf een concrete kijk op het ontwerp van de ID.7, waarbij het in Wolfsburg gevestigde bedrijf nog sprak van een conceptstudie die dicht bij serieproductie ligt. Beide modellen (ID.Aero en ID.7) zien er wat forser uit dan we gewend zijn van de Passat. De overhangen voor en achter zijn vrij kort, maar de gebogen motorkap is lang. Net als bij de andere ID modellen zijn de koplampen en achterlichten van de elektrische Passat verbonden door een led strip. En de naam zegt het al:  dankzij zijn slanke postuur en gebogen lijnen heeft de studie een beduidend betere luchtweerstandscoëfficiënt (0,23) dan de huidige Passat (0,30). Hoe trots Volkswagen ook is op de digitale camouflage, het bedrijf uit Nedersaksen maakt spaarzaam verdere details over de ID.7 bekend. Het verklapt alleen een wielbasis van 2,97 meter. Die moet bij een auto van Passat afmetingen (circa 4,80 meter) zorgen voor een weelderig ruimtegevoel.

VolkswagenID7camouflage3

Met de nieuwe sedan reageert Volkswagen op de niet al te positieve klantenfeedback van ID.3, ID.4 en ID.5 rijders. Dit betekent vooral dat de bediening aanzienlijk ‘vriendelijker’ zou zijn geworden. De touchsliders (aanraakschuiven) zijn nu verlicht en de klimaatregeling is geïntegreerd in het eerste menuniveau van het infotainment systeem. Aan de andere kant zijn handmatig zwenkbare luchtroosters verdwenen. “Smart Air Vents” noemt Volkswagen het nieuwe intelligente systeem. Dat verdeelt de luchtstroom individueel en kan ook “dynamisch zwaaien” om de lucht zo snel mogelijk over een groot gebied te verdelen. En: als jouw vingers koud worden, kun je nu warme lucht op jouw handen laten blazen; zelfs met een spraakopdracht.

VolkswagenID7camouflage7

VW geeft niet veel informatie over de technische details, maar de ID.7 gebruikt hetzelfde platform als zijn broers en zussen. Dat wil zeggen: de basisversie komt met achterwielaandrijving en rond de 170 pk en het topmodel biedt vierwielaandrijving plus 299 pk. De ID.7 zou echter aanzienlijk verder moeten kunnen rijden op een volle acculading dan zijn ID familiegenoten. Dankzij uitgekiende aerodynamica, inclusief doorstroomluchtinlaten aan de voorzijde en een licht hellend dak, zou de sedan tot 700 WLTP kilometers kunnen afleggen; in het dagelijks leven kan de klant zich verheugen op maar liefst 600 kilometer.

VolkswagenID7camouflage8

Er komt ook een stationwagenversie van de ID.7 (waarschijnlijk de ID.7 Tourer), al zal die wereldwijd een kleinere rol spelen dan de klassieke sedan. In Europa is er in ieder geval nog steeds veel vraag naar de stationwagen. Over wereldwijd gesproken: de ID.7 wordt in het derde kwartaal van 2023 gepresenteerd. Zijn belangrijkste taak is om huidige Passat rijders die willen overstappen op e-mobiliteit te ontmoedigen om een ​Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 of ​Tesla Model 3 te kopen.

VolkswagenID7camouflage6

Zal de ID.7 slagen waar het succes van met name de ID.3 tot nu toe tegenvalt? In de wandelgangen wordt gesproken over een basisprijs van rond de 55.000 euro. Dat is voor een elektrische sedan die met de Tesla Model 3 moet gaan concurreren niet slecht, maar de Hyundai Ioniq 6 is voor 10 mille minder te koop …

Reageren is niet mogelijk.