Ben jij SUV moe? Welkom bij deze match tussen een heel ander type auto’s: de Cupra Formentor en de Peugeot 408. Zij flirten met consumenten die toe zijn aan ‘iets nieuws’. Dat avontuur betreft de aanschaf van een auto met een carrosserietype dat wij tot nu toe nog niet kennen: een SUV met een laag dak, al kan je de nieuwe koetswerkvorm ook omschrijven als een verhoogde versie van een liftback; een koetswerkvorm die normaliter geassocieerd wordt met een laag dak.
Anders gezegd: dit is een duel tussen 2 auto’s met een identiteitscrisis, maar wellicht zijn zij ook à la Heinz sandwichspread “verfrissend anders”. Om het testverhaal zo actueel mogelijk te maken, worden beide buiten de lijntjes tekenende auto’s getest in stekker hybride uitvoering. In de grote verzameling van paradoxen van de moderne wereld botsen 2 trends: energiebesparing en de SUV mode. Hoger en zwaarder dan lage auto’s zoals een hatchback of een sedan, vereisen deze ‘nep-4×4 modellen’ ook meer middelen om te worden vervaardigd en meer energie om van A naar B te kunnen rijden. Zowel de Formentor als de 408 zou je kunnen omschrijven als een hybride concept tussen een liftback en een SUV. In combinatie met de plug-in techniek maakt hen dit tot de ultieme cross-overs. Wordt hier het beste van 2 werelden gecombineerd?
Van de 2 geteste acolieten was het de Cupra Formentor degene die dit kostuum als eerste aantrok. Hij biedt gebeeldhouwde zijkanten plus viervoudige uitlaat op een sportieve compacte manier aan de ene kant, en een verhoogde basis plus een vrij verticale motorkap in SUV-stijl aan de andere kant. Dat de Spanjaard geen klassieke SUV is, bewijzen ook de cijfers: hij is namelijk 1,51 meter hoog en dat is 10 centimeter minder dan zijn neef Seat Ateca. Dat is blijkbaar genoeg om dit ontwerp exclusief te reserveren voor de Cupra divisie (en niet voor het Spaanse moedermerk) en hem te voorzien van geavanceerde motoren: een 5 cilinder turbo van 390 pk voor de exclusieve, niet in Nederland leverbare, Formentor VZ5, en oplaadbare hybride et een systeemvermogen van 245 pk voor de VZ E-hybrid uitvoering die hier wordt getest.
Hoewel de Peugeot 408 ook avonturiersattributen heeft (grote wielen, extra grondspeling, plastic carrosserieranden), verwerpt hij elke verwijzing naar SUV’s. Dat is geen grootspraak: als je hem in de buurt van de Formentor parkeert, ga je aarzelen aan het nut van deze vergelijkingstest omdat uitstraling compleet anders is! Zijn carrosserie strekt zich dus uit over 4,69 meter, waarmee hij 24 centimeter langer is dan de Spanjaard. Het dak is nog eens 3 centimeter lager. Wat betreft de puntig gesneden zijruiten en de sterk hellende randen (bijna horizontaal!): ze storen de ‘rust’ van welomschreven autosegmenten. Het is moeilijk te geloven dat er een 308 platform schuilgaat onder deze gespierde outfit …. Die twijfel wordt overigens niet weggenomen door de prijsstelling van de 408 Hybrid 225, die veel hoger is dan die van zijn kleine zusje.
De geteste Peugeot 408 kost in Hybrid 225 GT uitvoering een duizelingwekkende 52.370 euro. De genereuze standaarduitrusting compenseert deze pretentieuze prijs niet helemaal. Hoewel een semi-autonoom rijsysteem, Matrix led verlichting en een verwarming functie van het stuur standaard zijn, blijven een 360 graden parkeercamera, de opvallende 20 inch velgen en de voorstoelen met verwarming en massagefunctie een extra. In de winkel aan de overkant heeft het inflatiespook ook toegeslagen. Daar kost de Cupra Formentor VZ e-Hybrid Performance nu 55.490 euro. Dat is dus ruim 3 mille meer dan de Fransen rekenen. En dan moet je nog steeds bijbetalen voor Matrix led verlichting en actieve centrering in de rijbaan. Daar staat tegenover dat de Formentor over een groter centraal touchscreen beschikt (12 inch in plaats van 10 inch) en airconditioning met 3 temperatuur zones in plaats van 2. In dit ‘prijs: uitrusting’ hoofdstuk valt dus geen overduidelijke winnaar aan te wijzen.
Rijden
Het testduel begint met een ritje in de Peugeot 408, die meteen duidelijk maakt niets van doen te willen hebben met de wereld van SUV’s: de verstelbare, maar standaard dicht bij de grond geplaatste stoelen zijn daar het eerste bewijs van. Verder dupliceert de nieuwe leeuw het universum van haar kleine zusje 308, waarvan zij zowel het dashboard als het hooggeplaatste stuurwiel overneemt. Maar daar houdt de overeenkomst op. Hoewel het mini hoepel nog steeds het kart-gevoel dient, herinnert de eerste blik in de achteruitkijkspiegel jou er aan dat je onderweg bent met 32 cm extra lengte.
Als je de eerste bocht maakt, valt op dat het weggedrag eerder geruststellend dan bedwelmend is. In ieder geval nodigt de montage van de zware stekker hybride techniek niet uit tot gekkigheid. Daar komt bij dat de automatische transmissie niet erg responsief is (en verstoken is van een echte handmatige modus) en dat het hard instappen van het linkerpedaal een sponzig gevoel geeft.
Kritiek is er ook op de algemene geluidsisolatie, want de rust aan boord kan bij hoge snelheden plotseling verbroken worden door de brullende 4 cilinder PureTech motor. Daar beleef je weinig akoestisch genot aan, ook niet als geopteerd wordt voor een ‘sportief’ geluid (dat bij elke start diep in de menustructuur moet worden geactiveerd). Het is beter om de benzinemotor zo min mogelijk aan het werk te zetten en te streven naar eco-rijden. De overgangen tussen elektrisch en thermisch verlopen dan zonder schokken. Het terugwinnen van remenergie verloopt normaliter zeer discreet, ten zij de Sport modus en of de B stand (Brake) geactiveerd is. Maar het rempedaal intrappen blijft essentieel om volledig tot stilstand te komen.
Daartegenover zorgt de Cupra Formentor wel voor een sportieve noot. A fortiori op ons testmodel, standaard voorzien van kuipstoelen en uitgerust met het optionele Supersports stuurwiel met diverse knoppen (keuze van de rij modi aan de linkerkant, starten van de motor aan de rechterkant). Een sfeer die ver verwijderd is van het ware karakter van dit mooie monster… Zijn standaard gestuurde wielophanging filtert oneffenheden in het wegdek bij lage snelheid beter.
De overgangen tussen thermische en elektrische modi lijken zelfs nog soepeler te verlopen dan bij de Peugeot, hoewel de 1.4 TSI motor veel eerder ontwaakt in hybride modus, namelijk al bij 20 à 25 km/u in plaats van 70 km/u in de 408). Zijn energie terugwinning bij het vertragen heeft een aangename Auto-modus die zich aanpast aan de snelheidslimieten en het omringende verkeer.
De Boost modus kan worden geactiveerd door de transmissie een ‘kick-down’ te laten maken (of door te kiezen voor de Cupra rijmodus, die via de luidsprekers een merkwaardig kunstmatig geluid produceert), verhoogt dit extra vermogen en cumulatief koppel de gretigheid van de Formentor enorm. De Cupra is dan beter bij de les dan de Peugeot. Helaas kan dat dynamische gedrag tijdens het rijden verder slecht verzilverd worden. De rijeigenschappen zijn op zich weliswaar speels, maar de luie DSG versnellingsbak gooit roet in het eten. Dat dwingt de bestuurder tot een veel bedaagdere rijstijl dan het uiterlijk van de Formentor doet vermoeden.
Autonomie en opladen
Beide plug-in hybride modellen zijn dus prettiger in de omgang wanneer gekozen wordt voor een relaxte rijstijl in plaats van een sportieve behandeling. Jammer? Ach, eigenlijk weet je dat van te voren. Dit soort auto’s koop je omdat zij, bij gedisciplineerd opladen, dagelijks volledig elektrisch kunnen worden gebruikt indien de rijafstand niet te groot is. Hiervoor moeten de Cupra en de Peugeot op het lichtnet worden aangesloten om de batterij te voeden. Reken op iets meer dan 7 uur wachten bij een stopcontact van 1,8 kW en op iets minder dan 4 uur bij een exemplaar van 3,7 kW. Alleen de 408 kan optioneel sneller worden opgeladen met een 7,4 kW lader, maar die investering van 400 euro is niet essentieel in het geval van ’s nachts opladen…
In de elektrische modus belooft de 408 tot 63 km actieradius aan en de Formentor ‘slechts’ 54 km, ondanks dat de laatste een iets royalere batterij heeft (12,4 kWh voor de Peugeot, 12,8 kWh voor de Cupra). De Spanjaard zit echter dichter bij de realiteit met zijn claim want er kan met beide auto’s slechts 41 km worden afgelegd (tijdens de test was er sprake van een ongunstige temperatuur van 4° Celsius). Reactief bij het opstarten dankzij hun genereuze en direct beschikbare koppel (330 Nm voor de Formentor en 320 Nm voor de 408), is ook rijden met een tempo van 100 km/u goed mogelijk. De 130 km/u aantikken kan theoretisch ook, maar dat vraagt tijd en stroom. Als de geplande rit de vermelde actieradius overschrijdt, is het dus beter om te kiezen voor de hybride modus (de elektrische modus is standaard ingeschakeld bij het opstarten). Die optimaliseert de werking van de 2 motoren om zo min mogelijk te verbruiken.
Aan boord
Voorin beschikt de Peugeot 408 over luxe materialen, optisch ruw uitgehouwen meubilair en een omhullende middenconsole die naar de bestuurder is gericht. Het wow-effect is gegarandeerd en tegen alle verwachtingen in is er veel opbergruimte gecreëerd tussen de voorstoelen. Die onder de armsteun is echter sterk geamputeerd bij de plug-in hybride versie, die daar zijn 12 Volt accu herbergt (wegens ruimtegebrek onder de motorkap of onder de vloer van de kofferbak).
Het leven van de 408 bestuurder vindt plaats rond de 2 digitale panelen. De eerste fungeert als instrumentarium, heeft 5 weergavemodi en een (futiel) 3D effect. In bepaalde rijposities wordt dit display helaas volledig verborgen door de bovenkant van het kleine stuur. Het centrale aanraakscherm heeft zowel kwaliteiten (glanzend kwalitatief uiterlijk, aanpasbare snelkoppelingen onderaan het scherm) en zijn kleine defecten (gemiddelde reactiesnelheid, ventilatie niet instelbaar via een meer praktische fysieke toets tijdens het rijden). Om jouw ogen niet te veel van de weg af te moeten halen, zal jij daarom de homepagina’s en snelkoppelingen zorgvuldig moeten configureren.
Deze opmerking geldt ook voor de Cupra. Het zal de eigenaar van een Formentor echter nog meer tijd kosten om zijn favoriete menu’s aan te passen. Net als die van de 408 heeft het instrumentarium 5 verschillende weergaven. Maar het voegt wel de mogelijkheid toe om al dan niet extra informatie aan de zijkanten en/of in het midden van de tellers weer te geven (gemiddeld verbruik, gebruikte media, navigatie, enz.).
Het centrale aanraakscherm daarentegen weet zijn homepagina’s te ordenen in de vorm van tegels die zelf samengesteld kunnen worden uit 3 verschillende functies door de wijsvinger naar beneden te schuiven. Voor een complete configuratie moet je echter wel even moed verzamelen. Die inzet zal daarna worden beloond want de bestuurder hoeft dan niet langer geïrriteerd te raken als het gaat om het snel veranderen van rijmodus, het inschakelen van luchtrecycling of het deactiveren van rijstrookassistentie. De lagere resolutie van het centrale scherm van de Formentor verraadt zijn oudere ontwerp, evenals het ontbreken van optionele panoramische camera’s (in plaats daarvan heeft de Cupra een eenvoudige achteruitrijcamera) of draadloze Android Auto-functie (alleen Apple CarPlay is aan boord, terwijl de Peugeot beide applicaties via Wi-Fi beheert). De cabine van de Spanjaard maakt al met al een soberder indruk en het meubilair is bekleed van materialen van hooguit gemiddelde kwaliteit. Dat is toch wat teleurstellend voor een model met een prijskaartje van meer dan 55.000 euro.
Laten we het tot slot hebben over de ruimte achterin, die bij beide modellen voldoende groot is om voor niet al te grote gezinnen. Bij de 408 zorgt de hogere en langere zitbank voor meer comfort tijdens lange ritten, maar is de ruimte voor de benen en het hoofd iets minder, vooral in het midden. Tegengestelde kwaliteiten in Formentor, waarvan de lagere stoel pijnlijke billen veroorzaakt tijdens lange reizen (de centrale stoel, hard en belemmerd door een tunnel, is eigenlijk alleen geschikt voor noodgevallen). Maar de Cupra stelt achter passagiers in staat hun benen meer te strekken tot onder de voorstoelen.
De kofferbakvolumes tekenen een duidelijkere hiërarchie: 471 liter voor de 408 met een praktische achterklep die de hoedenplank draagt, tegenover 345 liter voor de Formentor, waarin onder de vloer niet eens plek is voor de laadkabels. In beide gevallen zijn er treklipjes om de rugleuningen bij de achterklep neer te klappen en is er sprake van een gemotoriseerde achterklep om toegang makkelijker te maken (jouw voet onder de achterbumper steken is voldoende om deze te openen) wanneer jij bij de auto terugkeert met jouw handen vol wekelijkse boodschappen.
Conclusie
Door een Franse 5-deurs coupé te confronteren met een Spaanse SUV, stelde ik mij a priori het volgende eindresultaat voor: de Peugeot zou de beste dynamiek op de weg gaan tonen en de Cupra zou een grotere leefruimte bieden dankzij zijn minder schuine achterzijde. Maar aan het eind van de vergelijkingstest is de uitslag precies het tegenovergestelde. De langere Peugeot 408 zal de voorkeur krijgen van gezinnen wanneer de Formentor, die met zijn krappe kofferbak maar zijn meer speelse weggedrag vaders zal aanspreken die heimwee hebben naar de compacte auto’s uit hun jeugd.
De keuze zal daarom worden gemaakt op basis van persoonlijke prioriteiten. Maar als het noodzakelijk is om een winnaar aan te wijzen, dan zou het de 408 zijn. Die biedt zoals gezegd niet alleen een ruimere kofferbak (met een meer doordachte modulariteit), maar ook meer verzorgde presentatie, een modernere uitrusting en iets efficiëntere hybride techniek (snellere boordlader als optie, lager verbruik in Hybrid modus op de snelweg). Daarmee rechtvaardigt hij zijn forse prijs beter dan de Cupra Formentor.
Het forse formaat van de Peugeot 408 kan echter problematisch zijn in de stad. Bovendien heeft de Cupra Formentor niet alleen een sportiever weggedrag, maar biedt hij dankzij zijn adaptieve dempers ook een beter veercomfort. Verder zullen volwassen achter passagiers de royalere beenruimte waarderen. Dat de Cupra Formentor desondanks dit duel verliest, komt door zijn niet-reagerende motoren/versnellingsbak buiten de kickdown- of Cupra- modus. Verder is de interieurafwerking voor dit prijsniveau teleurstellend en is zijn kofferbakvolume kleiner dan dat van menig compacte hatchback.