Net als bij ons heeft Volkswagen in België dit jaar het marktleiderschap terugveroverd op de concurrentie. In Nederland heeft KIA de toppositie uit handen moeten geven en bij onze zuiderburen werd BMW onttroond. Op jaarbasis, dus de januariverkopen meegerekend, moet Volkswagen nog wel genoegen nemen met de tweede plek in de Belgische verkoopstatistieken. Mercedes bezet de derde podiumplaats.
Hoewel wij er nog niet eens een kwartaal op hebben zitten, lijkt het er op dat in 2023 het jaar wordt waarin de autobranche de leveringsproblemen wegens onderdelentekorten achter zich te laten. In totaal werden er in februari 39.883 voertuigen op kenteken gezet. Dat is het beste februariresultaat van de afgelopen 3 jaar en een verschil van 23,9 procent met februari 2022. De groei is vooral te danken aan de zakelijke markt, al kochten ook particulieren significant meer auto’s. Het jaarsaldo (januari plus februari; 79.730 inschrijvingen) is nu 20,5 procent hoger dan de eerste 2 maanden van 2022.
2 jaar lang heeft BMW in België zichzelf op de borst mogen kloppen. In 2021 en 2022 voerde dit Duitse merk bij onze zuiderburen de verkoopstatistieken aan; een unicum in de wereld! Want er is geen ander land waar BMW marktleider is. Volkswagen, sinds jaar en dag het populairste automerk van België, werd naar het tweede plan verwezen. Dit jaar moet het marktleiderschap terugveroverd worden. In januari lukte dat nog niet, maar afgelopen maand wel.
In februari werden door Volkswagen 3.673 auto’s op kenteken gezet; een verschil van 23 stuks met BMW, dat 3.650 registraties had. Dit Duitse duo blijft Peugeot (2.938 registraties) voor. De top 5 bestond in februari verder uit Audi (2.797) en Mercedes (2.694). Daarna volgen Toyota met 2.296 leveringen, Renault (2.015), Volvo (1.946), Skoda (1.760) en Opel (1.708). Van deze 10 merken werd alleen Renault in februari geconfronteerd met minder leveringen, namelijk -15,4 procent.
Voor het hele jaar is de top 5 van populairste automerken in België hetzelfde, maar in een andere volgorde: BMW, Volkswagen, Mercedes, Peugeot en Audi. Daarna volgen Toyota, Volvo, Renault, Skoda en Ford.
Tesla heeft sinds de start van het jaar 1.421 auto’s ingeschreven; een resultaat dat goed is voor de 18de plek in de verkoopstatistieken. Bij Polestar bleef de teller steken op 226 stuks en zakt daardoor terg naar plaats 32. Zustermerk Lynk&Co dat auto’s verhuurt in een abonnementsvorm deed het een stuk beter met 452 registraties. Daarmee steekt de ‘Netflix op wielen’ merken als Alfa Romeo, DS, Honda en MG voorbij. Het kersverse BYD maakt dit jaar bij onze zuiderburen een voorzichtige start met 70 registraties.
De grootste winnaar op maandniveau in de top 20 was vorige maand Land Rover, dat 548 auto’s wist te leveren en daarmee 190,0 procent meer kentekenregistraties had dan vorig jaar in februari (189 stuks). Ook het resultaat van Skoda (+73,9 procent) vorige maand viel op, evenals dat van Tesla (+58,3 procent). Mini, dat in februari de top-20 afsloot, wist vorige maand 172 auto’s minder op kenteken te zetten hetgeen een terugval van 24,8 procent betekent in vergelijking met 2022.