De Duitse automarkt liet in februari een lichte stijging (2,8 procent) van het aantal inschrijvingen zien. Volgens cijfers die de KBA heeft gepubliceerd, zijn in Duitsland in totaal 206.210 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Het aantal registraties van bedrijven steeg met 6,5 procent, met als gevolg een toename van het marktaandeel van de zakelijke autoverkopen tot 67,1 procent. Het aantal particuliere registraties daalde met 4,1 procent.
Na de eerste 2 maanden van het jaar zijn er bij onze Oosterburen nu 385.475 nieuwe voertuigen geregistreerd, wat overeenkomt met een stijging van 0,2 procent ten opzichte van het resultaat in dezelfde periode van 2022. “Het zeer sterke einde van 2022 had in februari nog steeds impact. Maar er is vertrouwen dat de markt zich in de komende maanden volledig zal herstellen, ook al zullen de autoverkopen ver onder het niveau van voor de crisis blijven”, aldus Reinhard Zirpel, voorzitter van de VDIK.
Er was in Duitsland in februari een toename van het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s. De 32.475 geregistreerde exemplaren komen overeen met een stijging van 14,7 procent. Hun aandeel in de totale Duitse autoverkopen bedraagt daarmee 15,7 procent. Na het einde van de koopsubsidieregeling per 1 januari waren er voor plug-in hybride modellen 11.916 nieuwe inschrijvingen (-53 procent), met als gevolg dat het marktaandeel daalde tot 5,8 procent.
Van de Duitse merken behaalde Porsche (marktaandeel 1,3 procent) met 2.580 nieuwe inschrijvingen de grootste afzetstijging, namelijk 36,9 procent. Bij Mercedes (10,5 procent marktaandeel) steeg het aantal registraties met 17,1 procent tot 21.682 voertuigen. Audi (8,9 procent marktaandeel) pluste met 11,6 procent tot 18.277 nieuwe inschrijvingen. Volkswagen (marktaandeel 19,2 procent) boekte een stijging van 7,1 procent. Verlies was er voor Smart (-35,6 procent / 0,4 procent marktaandeel), Mini (-20,3 procent / 1,4 procent marktaandeel), Opel (-17,6 procent / 4,7 procent marktaandeel), BMW (-4,7 procent / 7,2 procent marktaandeel) en Ford (-2,6 procent / 4,3 procent marktaandeel).
Van de importmerken met een marktaandeel van minimaal 2 procent realiseerde Tesla (3,7 procent marktaandeel) met 29,7 procent de grootste verkoopstijging. Bij Peugeot (2,0 procent marktaandeel) stegen de nieuwe inschrijvingen met +19,1 procent en bij Dacia (2,3 procent marktaandeel) was er sprake van een plus van 18,6 procent. Skoda (6,7 procent marktaandeel) realiseerde in absolute zin het grootste aantal nieuwe inschrijvingen, namelijk 13.745 voertuigen (+7,9 procent). De grote verliezers in februari waren Kia (-12,8 procent / 2,2 procent marktaandeel), Seat (-10,5 procent / 3,9 procent marktaandeel), Hyundai (-5,5 procent / 3,4 procent marktaandeel), Fiat (-1,7 procent / 2,8 procent marktaandeel) en Toyota (-1,2 procent / 2,8 procent aandeel).
In de voertuigtype segmenten lieten de inschrijvingscijfers in februari de duidelijkste stijging zien bij grote bestelwagens (+25,1 procent / 2,3 procent aandeel), terreinwagens (+17,3 procent / 11,6 procent marktaandeel) en sportwagens (+14,5 procent / 1,0 procent marktaandeel). Het segment met het grootste aandeel in de nieuwe inschrijvingen is dat van de SUV met 29,6 procent. Aldaar werd een verkoopstijging van 11,5 procent genoteerd. Het tweede sterkste segment (met een stijging van 1,7 procent) is de compacte klasse met een marktaandeel van 17,0 procent. Kleine auto’s volgen met een marktaandeel van 11,8 procent (-8,8 procent). Middenklassers hadden een marktaandeel van 10,2 procent (-12,1 procent). Het segment met het grootste verlies was dat van de minibusjes met een min van 37,8 procent en een marktaandeel van 0,7 procent.
Het marktaandeel elektrische auto’s was in februari zoals gezegd 15,7 procent (+14,7 procent). Bij plug-in hybride auto’s kwam het marktaandeel uit op 5,8 procent. Benzinemotoren hadden een marktaandeel van 36,5 procent (+8,9 procent) en diesels 18,6 procent (-7,3 procent). Auto’s op LPG (-51,6 procent) hadden een marktaandeel van 0,4 procent en auto’s op aardgas (-62,5 procent) ongeveer 0,1 procent van de markt. Het onbevredigende resultaat van de autoverkopen in februari: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw geregistreerde auto is 1,6 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar, namelijk 119,8 gram/km.