What’s in a name? Of in dit geval: wat maakt het uit als het verschil tussen 2 modelnamen slechts 1 letter is? Genesis overweegt namelijk om de in 2019 gepresenteerde conceptstudie Mint in productie te nemen als concurrent voor de Mini.
De kleine, luxe elektrische auto is primair bestemd voor Europa gerichte en gaat concurreren met de productieversie van de Cupra Urban Racer conceptstudie, de duurdere uitvoeringen van de Renault Mégane E-Tech Electric plus Volkswagen ID.3 en het nieuwe instapmodel van Tesla. Voor de auto doet Genesis inspiratie op bij de Mint conceptstudie uit 2019; een showmodel dat positieve feedback kreeg maar nog geen productieauto heeft opgeleverd.
De Mint werd in 2019 onthuld op de autotentoonstelling van New York. Op dat moment was Genesis nog niet gelanceerd in Europa. Door de productieversie een op onze marktregio gerichte focus te geven, kan de luxe dochter van Hyundai met het compacte model een vliegende verkoopstart maken. Mark Choi, hoofd productplanning voor Genesis, zegt hierover: “We kijken naar uitbreiding van ons modellengamma, en vooral voor Europa wordt een kleiner model overwogen. Maar het is niet eenvoudig om nieuwe modellen toe te voegen; we moeten rekening houden met de verwachte verkoopgroei van onze huidige auto’s, dat afwegen tegen onze productiecapaciteit en vervolgens rekening houden met de stijgende grondstofkosten en begrijpen hoe dat de beslissing beïnvloedt.
Choi liet doorschemeren dat de laatste factor de lancering van de kleine elektrische auto, die onder de GV60 in het gamma moet komen, zou kunnen vertragen. Als zodanig zou het dus een écht instapmodel zijn, hoewel er een prijskaartje aan gehangen gaat worden dat in overeenstemming is met zijn luxe afwerking. “Grondstofprijzen voor batterijen zijn momenteel cruciaal”, zegt Choi. “Wachten tot de materiaalkosten dalen, zou logischer kunnen zijn, maar we zullen moeten zien”.
Designbaas SangYup Lee voegt toe: “De Mint conceptstudie wordt nog bestudeerd. Wij willen begrijpen welke eisen de consument aan een kleine luxe auto stelt. Als je in een stad woont, wil je niet per se een grote auto, dus een kleine luxe auto is iets om over na te denken. Er zijn premium kleine auto’s, maar een luxe kleine auto kan iets nieuws zijn”.
De Mint heeft dubbele schaardeuren, maar een productieversie wint veel aan veelzijdigheid als die conventionele achterportieren krijgt. Het geclaimde bereik van de conceptstudie (320 kilometer) zal waarschijnlijk ook moeten worden verbeterd, hoewel het snelle laadvermogen van 350 kW een kleinere batterij zou kunnen rechtvaardigen voor wat zou worden verkocht als een stadsauto, wat op zijn beurt helpt om de aankoopprijs laag te houden.