De volgende editie van de 3-deurs Mini gaat Cooper heten. De klant zal kunnen kiezen uit tussen benzine- en elektromotoren. In vergelijking met het huidige model krijgt de nieuwe editie, die in 2024 in de showrooms verwacht wordt, iets compactere afmetingen. Mini spreekt in dit kader van “back to the roots”.
Mini zal in de toekomst weliswaar ook (flink) grotere modellen blijven verkopen (waaronder een nieuwe Countryman), maar daar waar andere autofabrikanten afscheid nemen van 3-deurs modellen zal de Britse BMW dochter dit niet doen. Ook krijgt de hatchback geen groeihormonen meer toegediend, integendeel: hij zal een stuk afslanken om zo zijn identiteit te versterken.
Bij een sterkere identiteit past ook een meer merkkarakteristieke naam. Daarom maakt ‘Hatch’ plaats voor ‘Cooper’. De nieuwe 3-deurs Mini zal geheel conform de tijdsgeest leverbaar worden met zowel verbrandingsmotoren als in 2 elektrische uitvoeringen. Op die manier kan een zo groot mogelijk publiek worden aangesproken. De krachtigste elektrische versie wordt minstens 250 pk sterk en krijgt een actieradius van 380 km.
Volgens Stefanie Wurst, de CEO van Mini, zal de volgende generatie van de ‘Britse’ stadsauto dus terugkeren naar de roots. Daarmee bedoelt zij niet het origineel uit 1959, maar de eerste editie uit het BMW tijdperk (2001). De vierde generatie van de ‘Mini by BMW’ blijft weliswaar 3,82 meter lang (zoals het huidige model), maar zal compacter ogen. Dat komt door een langere wielbasis (waardoor de overhang vóór korter wordt) in combinatie met een bredere bouw.
Optisch zal de Cooper de nodige overeenkomsten hebben met de toekomstige, in 2025 te lanceren, Aceman. Dit betekent dat beide Mini modellen ronde dag lichten krijgen, evenals bolvormige koplampen. Beide designkenmerken moeten voor meer persoonlijkheid zorgen. Voor de officiële presentatie van de Cooper zal Mini eerst de nieuwe Countryman presenteren. Eind 2024 kunnen we een compleet nieuwe Cabrio en 5-deurs hatchback verwachten.
In het interieur komt het ‘back to the roots’ beleid van Mini tot uiting in de snelheidsmeter die zich in tegenstelling to bij het huidige model niet achter het stuurwiel zal bevinden. Alle (rij)informatie zal worden weergegeven op een groot rond scherm in het midden van het dashboard. Dit display zal geen kunststof rand meer hebben. Bij de huidige modellen is dat nog wel het geval. Mini zal blijven vertrouwen op fysieke bedieningsknoppen en de Cooper koper zal daarnaast kunnen rekenen op een echte, ‘ouderwetse’ contactsleutel. Nieuw is een display aan de passagierskant van het dashboard. Daarop kan de bijrijder informatie krijgen over zaken als de snelheid en de tijd.
De nieuwe Cooper komt in mei 2024 in eerste instantie in elektrische vorm op de markt. Deze versie zal in China worden gebouwd op basis van het zogeheten Spotlight platform dat in samenwerking met het Chinese Great Wall Motors speciaal voor elektrische auto’s is ontwikkeld. De klant zal dan kunnen kiezen uit 2 varianten: de 183 pk sterke ‘E’ en de ‘SE’ met 218 pk. Hun accupakket is respectievelijk 40 kWh en 54 kWh groot. Daarmee kan de Cooper E, die circa 34.500 euro gaat kosten, 385 km ver komen. De SE uitvoering zal naar verwachting een actieradius van meer dan 470 km hebben. Het betekent een flinke verbetering ten opzichte van de huidige elektrische Mini met 32,6 kWh accu die al na 234 km (en in de praktijk veel sneller) aan de stekker moet. Er is ook al een JCW variant gepland. Daarmee wil Mini de Abarth 500e en de nog te introduceren Alpine R5 gaan beconcurreren. De Cooper JCW deelt zijn batterij met de SE versie (die is dus 54 kWh groot), maar het motorvermogen zal minstens 250 pk bedragen. Als actieradius wordt 380 kilometer genoemd. Bij de Cooper JCW zijn superieure prestaties dus belangrijker dan een groot rijbereik.
De Cooper varianten met een benzinemotor volgen in juli 2024. Die zullen in het Engelse Oxford van de band rollen en krijgen allemaal standaard een automatische transmissie. Dieselen in de 3-deurs Mini is definitief verleden tijd, maar we kunnen wel rekenen op een JCW versie. Daarvan zijn de specificaties nog niet bekend. In Oxford zal Mini ook nieuwe edities van de 5-deurs hatchback en de Cabrio laten bouwen.