Zijn de dagen van de verbrandingsmotor geteld nu Europa een kruistocht aan het voeren is tegen benzine- en dieselmodellen? Niet als het aan Saoedi-Arabië ligt. Aramco, de staatsoliemaatschappij van het land, wil mede-eigenaar worden van de Renault divisie die zich uitsluitend bezighoudt met de ontwikkeling, productie en verkoop van verbrandingsmotoren.
Van dit bedrijf is sinds afgelopen november ook het Chinese Geely partner. De joint-venture met Renault wil zich focussen op de productie van verbrandingsmotoren. De Chinezen en Fransen hebben samen een capaciteit van 5 miljoen exemplaren per jaar, verdeeld over 17 fabrieken. Verder zijn er een 5-tal R&D centra. Afnemers zijn naast Renault / Dacia en Geely ook Volvo, Lynk & Co, Proton, Nissan en Mitsubishi. Dit grote productieaantal klinkt Saudi Aramco, de grootste oliemaatschappij ter wereld, als muziek in de oren. Met als gevolg dat het staatsbedrijf zich graag in wil kopen bij de vooralsnog naamloze joint-venture.
Verwacht wordt dat Aramco zich voor 20 procent zal willen inkopen bij de joint venture van Geely en Renault die ieder voor 40 procent eigenaar worden. Daarmee krijgt het oliebedrijf wat in de melk te brokkelen bij de verbrandingsmotoren producent, Aramco wil met haar investering er naar eigen zeggen voor zorgen dat Renault en Geely over voldoende kapitaal beschikken om een nieuwe generatie hyperzuinige motoren te kunnen ontwikkelen. De Saudi zouden daarnaast de ontwikkeling van synthetische brandstoffen financieel kunnen gaan ondersteunen. Zelfs waterstof oplossingen worden volgens het officiële persbericht niet uitgesloten.
De Renault Groep heeft haar activiteiten op het gebied van elektrische auto’s ondergebracht in een andere divisie, Ampère genaamd. Maar de Fransen zijn dus niet van plan om op 1 paard te wetten. Vandaar dat de kaarten gespreid worden. Door de krachten te bundelen met Geely en nu dus ook Aramco “moet Renault een belangrijke voorsprong krijgen in de race om emissiearme thermische technologieën”, aldus het persbericht. Nissan is bereid om zich in te kopen bij de Ampère divisie.
“De samenwerking met Aramco zal onze joint venture met Geely naar een hoger niveau tillen en een voorsprong geven in de race naar ultra-lage-emissie thermische voortstuwingstechnologie. De toetreding van Aramco brengt knowhow met zich mee die het mogelijk zal maken om revolutionaire innovaties op het gebied van synthetische brandstoffen en waterstof”, aldus Luca de Meo, algemeen directeur van de Renault Groep. Daniel Li, de CEO van Geely, zei op zijn beurt dat hij blij is dat Aramco zich bij de joint venture wil voegen omdat er op die manier een wereldleider kan ontstaan op het gebied van duurzame aandrijflijnen.