Hij was al op diverse Europese autoshows te zien, maar nu us hij er helemaal klaar voor om de onverharde Nederlandse wegen onveilig te maken. We hebben het over de Ford die in het tweede kwartaal in een gelimiteerde oplage onze kant op komt in de uitvoeringen Badlands en Outer Bank; beiden voorzien van een 335 pk sterke 2,7 liter turbobenzine V6 motor.
Inmiddels heb jij je misschien afgevraagd of er nog onverharde wegen zijn in Nederland. Daarvan zijn er in onze aangeharkte samenleving inderdaad niet veel meer en dat kan een goede reden zijn om te vermoeden dat de Bronco bij ons een exclusieve verschijning zal blijven. En anders zorgt de prijs daar wel voor. Hoewel die nog niet officieel bekend is, stoot de V6 motor van de Bronco dermate veel CO2 uit dat er rekening gehouden moet worden met een enorm bedrag aan BPM. Dus reken op niet al te veel wisselgeld als jij de Ford een 100.000 euro biljet geeft.
Is dat erg? Nee, want voor een Mustang betaal je vandaag de dag minimaal 117.320 euro. De sportwagen is mede daardoor dit jaar nog geen enkele keer op kenteken gezet, maar dat vindt Ford niet erg. De Mustang fungeert als smaakmaker voor de rest van het gamma en voor de nieuwe Bronco is een soortgelijke rol weggelegd. Het tilt Ford uit de grijze middenklasse en dat is belangrijk nu traditionele burgerman hits als de Fiesta, Focus, Kuga, Mondeo, S-Max en Galaxy allemaal zullen worden gesaneerd. Door aan de onderkant van het gamma modellen te schrappen en aan de bovenkant dure, exclusieve producten toe te voegen, krijgt Ford een vleugje ‘premium’.
Wat de Wrangler is voor Jeep, is de nieuwe generatie Bronco voor Ford. Beide auto’s zijn onvervalste terreinwagens die het ook op de boulevard of in de P.C. Hooftstraat prima doen. Dat Jeep de Wrangler voor afgerond 10 mille minder kan aanbieden, heeft te maken met diens stekker hybride aandrijflijn. Die houdt de CO2 uitstoot beperkt tot 79 à 94 gram per kilometer, maar verwacht niet al te veel jeu van de 4 cilinder 2,0 liter motor die als basisunit fungeert. Ford kiest voor een andere invalshoek, vermoedelijk vanuit de gedachte dat bij een ‘foute’ auto (groot, inefficiënt, onveilig voor andere verkeersdeelnemers) ook een ‘foute motor hoort. Dat is dus die dubbel geblazen 2,7 liter grote benzine V6 van 335 pk (en 563 Nm aan koppel). Dit blok, waarmee de Bronco in afgerond 7 seconden naar 100 km/u kan sprinten, is gekoppeld aan een 10-traps automaat. Normaliter geldt het adagium ‘hoe meer versnellingen, des te groter de brandstofbesparing’, maar daar merk je bij de Bronco weinig van. Die jaagt er elke 100 kilometer ruim 13 liter doorheen, hetgeen een CO2 uitstoot van 319 à 332 gram per kilometer betekent. Afgerond 4 keer zo veel als de Wrangler 4xe dus uitstoot!
De Outer Banks uitvoering is uitgerust met een elektronische tussenbak die voorzien is van een hoge en lage gearing, terwijl de Badlands versie nog net wat extremer is met een sperdifferentieel, speciale dempers van Bilstein en een ontkoppelingssysteem voor de stabilisatorstang (ten behoeve van maximale wieluitslag). Die is dus bedoeld voor het ruigere terreinwerk. Nee, dit is niet jouw tante’s Ecosport! De Bronco beschikt standaard over vierwielaandrijving en heeft afhankelijk van de uitvoering 7 rij modi, waaronder de specifiek voor terreingebruik bedoelde standen Mud/Ruts, Sand en Baja.
Net zoals bij de Jeep Wrangler het geval is, kunnen de portieren en andere koetswerkpanelen (zoals de hardtop) van de Bronco in no-time (nou ja, 8 minuten) worden gedemonteerd. Ford stuurt alleen de lange 5-deurs versie onze kant op. De kortere 3-deurs uitvoering gaat aan onze neus voorbij. Overigens zijn niet alleen de portieren en de hardtop relatief eenvoudig te verwijderen. Ook de grille en de bumpers kunnen worden gewisseld voor andere exemplaren. De wielkastranden kunnen eveneens eenvoudig gedemonteerd worden. Dat is handig voor als het terreinavontuur niet helemaal vlekkeloos is verlopen. De Bronco heeft standaard 17 inch velgen met daaromheen offroad banden. Op de optielijst straan beschermplaten voor onder meer de motor, de transmissie, de tussenbak en de brandstoftank.
De Nederlandse marktintroductie van de Bronco vindt zoals gezegd in het tweede kwartaal plaats. De Outer Banks uitvoering gaat dan vermoedelijk 99.900 euro kosten en voor de Badlands versie zal vermoedelijk afgerond 105.000 euro betaald moeten gaan worden. Veel geld, maar bij Land Rover krijg je daar geen 6 cilinder Defender voor.