SsangYong Motors is voor het eerst sinds 4 jaar terug op de Seoul Mobility Show. Op de 2023 editie van de autotentoonstelling gebeurt dat onder de nieuwe naam KG Mobility met een geëlektrificeerde versie van de Torres. Dat was, toen de merknaam nog SsangYong was, de bestverkochte middelgrote SUV van het merk. De elektrische versie draagt de extra type aanduiding ‘EVX’.
“Het veranderen van de naam van het bedrijf was geen gemakkelijke beslissing. Maar na een reeks ups en downs streven wij ernaar een totaaloplossing te bieden voor de mobiliteitssectoren”, zei KG Mobility voorzitter Gwak Jae-sun tijdens een mediapreview in Ilsan in de provincie Gyeonggi.
De autofabrikant pocht dat de Torres EVX naar verwachting een voorbeeld zal zijn in het segment van elektrische SUV modellen. Troeven zijn een uitstekend rijbereik, een stabiele batterij en een betaalbare prijs. De Torres EVX treedt in de voetsporen van de populaire, door benzine aangedreven Torres, waarvan vorig jaar meer dan 20.000 exemplaren werden verkocht op de thuismarkt.
Met de lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterij van het Chinese BYD kan de auto meer dan 420 kilometer rijden op een enkele lading. Het accu pakket heeft ook een stabiele kristalstructuur, zo belooft KG Mobility. De lanceringsdatum is gepland voor september of oktober, met een geschatte prijs van 30 miljoen won (Hyundai Kona Electric niveau).
Wat betreft het ontwerp: de gestippelde lichtgevende diode daglichten van de elektrische SUV hebben een futuristische uitstraling. Het design toont volgens KG Mobility ook een vleugje Koreaanse stijl. Het beschermplaatje over het sleepoog lijkt op het vuurbeeld van de 4 elementaire symbolen van de Zuid-Koreaanse vlag. Dat draagt volgens KG Mobility bij aan de originaliteit van het ontwerp.
Het interieur heeft gemeenschappelijke kenmerken met het concept van de Torres met benzinemotor. De digitale interface (geen fysieke knoppen, maar wel een 12,3 inch infotainmentscherm) biedt volgens KG Mobility echter een meer relaxte gebruikerservaring dankzij een verbeterde afleesbaarheid dan in de gewone Torres.
De Torres EVX biedt ook forsere stoelen, een ruimere kofferbak en een grotere bodemvrijheid dan concurrerende middelgrote SUV modellen. Dankzij de laatste eigenschap zou hij beter geschikt zijn voor liefhebbers van kamperen en intensief offroad rijden.
De Torres TX, het high-end model van de conventioneel aangedreven varianten, maakte ook zijn debuut in Seoul. De robuuste boxy-SUV biedt met zijn 20 inch gesmede velgen “een nog krachtigere offroad-rijervaring”. Gericht op kampeerliefhebbers is de nieuwe versie uitgerust met een luchtcompressor en een watertank.
KG Mobility introduceerde ook de 3 modellen die in ontwikkeling zijn en die vóór 2025 gelanceerd moeten worden: de O100, die naar verwachting de eerste elektrische pick-up van Koreaanse makelij zal worden, een grote elektrische SUV genaamd F100 en de KR10, de elektrische versie van de robuust verkopende Korando.