Op Toyota heeft het 10 miljoenste exemplaar van de Yaris gebouwd. Het compacte model wordt in 10 fabrieken geproduceerd, waaronder op 2 locaties in Europa.
Het mijlpaal exemplaar van de Yaris liep niet zonder toeval in de Toyota fabriek in Onnaing, vlakbij Valenciennes, van de band. Dat is de belangrijkste productielocatie voor het compacte model. Het mijlpaal exemplaar was een GR Sport uitvoering die bestemd is voor een klant in Parijs.
De Franse fabriek, operationeel sinds 2001, werd speciaal voor de Yaris gebouwd. Sinds 2021 loopt daar ook de Yaris Cross van de band. Om productiecapaciteit voor dit nieuwe model te creëren, is een deel van de productie van de gewone Yaris verplaatst naar Kolin in Tsjechië. Daar konden ze de bouworder goed gebruiken omdat de Citroën C1 en de Peugeot 108, die aldaar van de band liepen, met pensioen gingen. Toyota’s versie van dit duo, de Aygo, kreeg wel een opvolger: de Aygo X.
Maar terug naar de Yaris. Daarvan zijn alleen al in Valenciennes bijna 4,5 miljoen exemplaren geproduceerd. Het model ziet ook onder een andere benaming het levenslicht: Vitz, Platz, Echo, Belta en Vios, of als Scion iA, Daihatsu Charade en Mazda 2 Hybrid. Andere Toyota modellen waarvan minimaal 10 miljoen zijn gebouwd, zijn de Corolla, de Camry, de RAV4, de Hilux en de Land Cruiser. De Yaris had net geen 25 jaar nodig om zoveel verkopen te realiseren.
De eerste generatie Yaris werd in oktober 1998 op de autosalon van Parijs voorgesteld aan het publiek. Het model was speciaal voor Europa ontwikkeld. Vanwege de efficiënte motoren én ruimtebenutting merkte de redactie van Autokampioen toen heel geestig op: “Als dat geen auto van het Yaris”. Het magazine kreeg gelijk, want in 1999 wist Toyota met dit model de felbegeerde bokaal te bemachtigen (als ‘Auto van het jaar 2000′. Aanvankelijk liep de Yaris in Japan van de band, maar vanaf januari 2001 nam de nieuwe fabriek in Valenciennes het productiestokje over.
Zoals het vaak gaat met auto’s werd de tweede generatie Yaris ruimer, veiliger en meer volwassen. Klanten konden dankzij het ‘Easy Flat’ systeem een 737 liter grote kofferruimte creëren door de achterbank neer te klappen. Bovendien kon de achterbank in lengterichting worden verschoven dankzij de vlakke vloer. Dat leverde een nóg grotere bagageruimte op. De tweede generatie Yaris behaalde 5 EuroNCAP sterren. De motorinhoud van de krachtigste uitvoering steeg van 1,5 liter naar 1,8 liter.
De derde generatie Yaris stond in het teken van de introductie van een zelf opladende hybride uitvoering. De betreffende techniek drukte niet alleen het benzineverbruik, maar stelde de bestuurder ook in staat om met lage snelheden volledig elektrisch te rijden, als eerste auto in zijn segment. Dat was waarschijnlijk de sleutel tot zijn verkoopsucces. Met name senioren waren dol op de Yaris. En dat is nog steeds het geval.
Toyota probeert met de huidige vierde generatie het modeltype een wat jeugdiger imago te geven. Daartoe kreeg de Yaris niet alleen een veel sportievere styling, maar werd hij ook leverbaar in spraakmakende GR uitvoering met een 261 pk sterke 1,6 liter motor. Deze topuitvoering is in staat om in 5,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. De vierde generatie is een groot succes. Het is qua verkoopaantallen het belangrijkste model voor Toyota. Mede dankzij de Yaris opereert het Japanse merk nu in de voorste Europese afzetlinies.
Inmiddels is de productiecapaciteit van de Franse fabriek, waar de 10 miljoenste Yaris wordt geproduceerd, uitgebreid naar 300.000 auto’s per jaar. Toyota produceert aldaar ook de Mazda 2 Hybrid. Die auto verschilt alleen qua merkembleem van de Yaris. De Franse fabriek produceerde vorig jaar nog een recordaantal auto’s (255.584 stuks) en verwacht dit jaar dankzij de uitbreiding meer dan 280.000 exemplaren van de band te laten rollen. in elkaar te schroeven. Vanaf 2024 moeten het er rond de 300.000 zijn. Er is momenteel geen enkele andere auto waarvan in Frankrijk jaarlijks zó veel exemplaren van de band rollen.