Volkswagen denkt dat de knelpunten in de toeleveringsketen dit jaar zullen verdwijnen. De omzet zal daardoor naar verwachting met 10 tot 15 procent kunnen groeien, ook omdat de orderboeken goed vollopen. Daarnaast wil Volkswagen zich meer focussen op winstgevende segmenten.
De omzet van de Volkswagen Groep zal naar verwachting dit jaar met 10 tot 15 procent toenemen. Dat komt neer op een bedrag van 307 tot 331 miljard euro. De wereldwijde leveringen zullen waarschijnlijk met 14 procent stijgen tot ongeveer 9,5 miljoen voertuigen. “Wij denken dat de knelpunten in de toeleveringsketen dit jaar geleidelijk zullen verminderen. Daardoor kunnen wij de grote achterstand bij het leveren van bestelde auto’s wegwerken”, aldus financieel directeur Arno Antlitz.
Volkswagen kondigde in februari meer investeringen in elektrificatie aan. In 2030 moet namelijk 80 procent van de auto’s die het concern in Europa verkoopt een volledig elektrische aandrijflijn hebben. Eerder werd 70 procent genoemd. Het doel om tussen 2033 en 2035 in Europa helemaal te stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor wordt niet gewijzigd, zo laat Thomas Ulbrich, hoofd van de New Mobility divisie van Volkswagen weten.
Volkswagen heeft nog een lange weg te gaan om bovenomschreven verkoopdoelen te realiseren. Momenteel verkopen modellen met een verbrandingsmotor zoals de Golf en T-Roc namelijk beter dan de ID types. Maar er zitten nieuwe ontwerpen in het vat. Zo komt Volkswagen onder meer met de ID.7. Dat is het elektrisch equivalent van de Passat. In 2025 brengt Volkswagen een compacte elektrische auto op de markt. Die komt onder de ID3 in het gamma. Verder krijgt de Tiguan een volledig elektrische variant.