Chinese autofabrikanten zijn bezig met een opmars in Europa. Dit komt doordat zij dankzij gunstige afzetmogelijkheden in eigen land reeds over een breed en doortimmerd aanbod aan elektrische modellen beschikken. Die dienen nu als munitie voor de aanval op de Europese automarkt. En dankzij een scherpe prijsstelling weten zij menig consument in onze regio in het hart te raken.
Maar denken Europeanen die vallen voor de (prijs)charmes van een Chinese auto wel na over de inruilwaarde? Autointernationaal.nl heeft daar zo zijn twijfels over. De houding van een occasionkoper ten aanzien van gebruikte Chinese auto’s gekenmerkt wordt door het gezegde ‘vertrouwen komt te voet …’. Zo lang er nog geen blind vertrouwen is in de lange termijn kwaliteit van dergelijke personenwagens, zal de inruilwaarde van dergelijke personenwagens niet optimaal zijn. Maar goed, dat minpunt streept misschien wel tegen het feit dat er nog maar weinig Europese alternatieven zijn. Schaarste heeft juist weer een positieve uitwerking op de tweedehandswaarde van een bepaald product.
Toch zal de kranten lezende boekhouder, of eigenlijk iedereen die de internationale ontwikkelingen een beetje volgt, vanuit het oogpunt van restwaarde ontwikkeling nooit een elektrische auto kopen. Hij weet namelijk dat China vastbesloten is om Taiwan in te lijven. De huidige Chinese president Xi Jinping heeft dit hoog in zijn agenda staan. Voor het aflopen van zijn termijn als president, in 2028, moet de klus geklaard zijn. De Russische inval in Oekraïne heeft duidelijk gemaakt dat een machtsovername in een buurland een tijdrovende klus kan zijn. Er moet rekening gehouden worden met een meerjaren project. Dus als Xi de Taiwan klus in 2028 geklaard wil hebben, dan zal hij uiterlijk 2025 tot actie over moeten gaan. Die startdatum wordt door Amerikaanse inlichtingsdiensten bevestigd.
Van Oekraïne weten we waar dat toe kan leiden in Westerse media: Xi JinPing zal à la Vladimir Poetin (terecht) afgeschilderd worden als een boeman en het leed dat de bevolking van Taiwan wordt aangedaan, zal breed worden uitgemeten. China zal haar ware gezicht laten zien. Dat leidt tot weerzin onder de bevolking in het Westen om spullen uit dat land aan te schaffen. Hoe groot die weerzin dan zal zijn? Net zo groot als in 1956 (inval in Hongarije door Rusland) of 1968 (idem, Tsjecho-Slowakije) toen de koude oorlog op haar hoogtepunt was. In Nederland leven wij in een vrij land, maar de aanschaf van een Skoda, Trabant, Wartburg werd destijds toch een beetje gezien als heulen met de vijand.
Omdat niemand zit te wachten op het imago van landverrader, haalden veel Nederlanders in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw hun neus op voor producten uit de Sovjet-Unie. Hetzelfde lot wacht China als Xi besluit tot een inval van Taiwan. En daar sta je dan met jouw BYD, Nio of Xpeng. De vraag naar een occasion van deze merken zal niet tot nul dalen maar wel een harde klap krijgen. Met alle gevolgen van dien voor de afschrijving. ‘2025’ klinkt misschien ver weg, maar is dat absoluut niet.
De boekhouders onder ons, oftewel diegenen die iets verder kijken dan hun neus lang is, zien de bui al hangen: de aanschaf van een Chinese auto is met het oog op de restwaarde ontwikkeling in de periode na vanaf 2025 een te groot risico. Zij steken hun geld liever in een model dat afkomstig is uit een land dat niet beschuldigd wordt van volkerenmoord. Particulieren die zelf in financieel opzicht geen slachtoffer willen worden van de aanstaande annexatiepoging van Taiwan door China, doen er dus verstandig aan om te bedanken voor een auto uit dit land. En raden dit ook bij hun vrienden, familie en kennissen af met het oog op de restwaarde ontwikkeling.