Het aantal files op de Nederlandse wegen is dit jaar hoger dan voor de corona pandemie. Dat zegt de ANWB op basis van de verkeerscijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. In vergelijking met begin 2019 steeg het aantal files met 10 procent.
Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie zegt dat er meer auto’s zijn vergeleken met 4 jaar geleden. In totaal kwamen er 470.000 auto’s bij. “Dat laat zijn sporen na op de weg”. Er zijn bijna 9 miljoen personenauto’s in Nederland. “Tel daar het vrachtverkeer bij op en het is duidelijk dat dit consequenties heeft voor de doorstroming. Zeker als we allemaal tegelijkertijd weg op gaan”.
In plaats van veel thuiswerken en via Teams en Zoom te vergaderen, trekt Nederland weer massaal naar kantoor. “Mensen zitten toch verschrikkelijk in die routine”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “Werkgevers moeten vooral op dinsdag en donderdag stimuleren om thuis te werken”.
Dinsdag en donderdag blijven namelijk de drukste dagen op de weg. De dinsdagochtendspits groeide met 50 procent en die van donderdag met ruim 20 procent. Op maandag- en vrijdagochtend is het daarentegen rustiger dan 4 jaar geleden. Deze laatste ontwikkeling kan evenwel niet verhinderen dat het per saldo dus drukker geworden is op de weg.
Een belangrijke reden dat mensen toch weer de file opzoeken, is dat mensen thuiswerken als een ongewenste vermenging van werk en privé ervaren. En dat zij in de file staan blijkbaar niet zo heel erg vinden. Het verbaast Tertoolen niet zozeer dat mensen weer in hun oude patroon vervallen, maar wel dat mensen niet flexibeler met hun tijd omgaan, bijvoorbeeld door ’s ochtends te vergaderen en dan na de file naar het werk te rijden. Dat scheelt drukte en reistijd.
De drukste provincies zijn nog steeds Zuid-Holland en Noord-Brabant. Overigens werd er dit jaar wel een filerecord gebroken. Op dinsdagochtend 14 maart stond er door sneeuw en regen 1.102 kilometer file. Volgens de ANWB was het dit jaar in de ochtendspits met name heel druk op de A12 tussen de Duitse grens en Arnhem, ter hoogte van Duiven. In de avond is het vaak filerijden op de A27 van Utrecht naar Breda, bij Noordeloos.
Nederlanders tevreden over bereikbaarheid
Een groot deel van de bewoners van stedelijke en landelijke gebieden in Nederland ervaren amper problemen met de bereikbaarheid, zo concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) na onderzoek. De verschillen tussen bewoners van een stad en van het platteland zijn veel kleiner dan verwacht. Volgens de onderzoekers van het kennisinstituut geven ze de bereikbaarheid van Nederland een hoog cijfer.
Dat de beleving van inwoners weinig verschilt, kan te maken hebben met bijvoorbeeld autobezit. Het bezit van auto’s is zeker in de meer landelijke gebieden duidelijk toegenomen. In de regio is het gebruik van regulier openbaar vervoer laag. “En dat blijft naar verwachting ook in de toekomst zo.” Het openbaar vervoer staat hierdoor steeds meer onder druk. Volgens de onderzoekers is er een vangnet nodig voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ook zien zij een oplossing in het stimuleren van gebruik van elektrische fietsen.