McLaren bereidt een opvolger voor van de baanbrekende P1 hybride

0

McLaren bereidt een opvolger voor van de baanbrekende P1 hybride supercar uit 2013. Het toekomstige vlaggenschip van de autofabrikant krijgt een hybride aandrijflijn in plaats van volledig elektrische techniek.

De informatie over het volgende zogeheten Ultimate Series model kwam van een wereldwijde bijeenkomst van dealers die eerder deze week plaatsvond op het hoofdkantoor van de autofabrikant in Woking. Het nieuws bevestigt opnieuw de aarzeling van McLaren om hals over kop in elektrische auto’s te springen.

Het nieuwe model, beschreven als een door de Formule 1 geïnspireerde 2-zitter, zal een door McLaren ontwikkelde V8 motor koppelen aan een nieuw hybridesysteem. Dealerbronnen beweren dat het systeem 70 procent lichter zal zijn dan de huidige hybride opstelling, vermoedelijk verwijzend naar de batterij en elektromotor in de 671 pk sterke Artura. De bronnen onthulden ook dat de nieuwe opstelling “veel meer pk’s produceert en het vermogen directer aan de transmissie levert”.

De P1 opvolger zal naar verluidt gebaseerd zijn op een nieuwe monocoque van koolstofvezel zoals gebruikt wordt voor een Formule 1 auto en zal ook de aerodynamica hebben die is geïnspireerd op ’s werelds belangrijkste raceserie. Andere details die tijdens de bijeenkomst werden onthuld, zijn onder meer dat de auto een nieuw deurontwerp en 3D-geprinte ophangingscomponenten zal hebben. De topklasse McLaren zal naar verwachting in 2026 debuteren.

De dealerbronnen onthulden ook andere toekomstplannen voor het Britse performance merk, waaronder een model voor 4 personen. McLaren-managers zouden hebben laten doorschemeren dat er “een andere autoklasse in 2028” zal zijn, wat suggereert dat het nieuwe model 4 deuren en 4 stoelen zal krijgen.

Deze versnapering volgt op uitspraken van vorig jaar dat McLaren een hogerop zijn pon state auto overweegt, hoewel het bedrijf zich niet zou committeren door het een cross-over te noemen. McLaren’s CEO Michael Leiters kwam vorig jaar bij het bedrijf nadat hij had gewerkt aan de ontwikkeling van de Ferrari Purosangue en diverse generaties Porsche Cayenne .

McLaren is van plan om de onlangs geïntroduceerde Artura  in ieder geval tot 2030 te koop te houden, hoewel er waarschijnlijk op de korte termijn nog andere varianten zullen worden toegevoegd. De automaker heeft zojuist de nieuwe 750S gelanceerd, een vernieuwde editie van de 720S  die sinds 2017 te koop was.

McLaren zou tijdens de bijeenkomst hebben aangekondigd dat de 750S in 2026 zal worden vervangen door een nieuw hybride model, cruciaal voor de plannen van het bedrijf om hun volledige line-up tegen dat jaar te elektrificeren. Meer details over de gehybridiseerde toekomst van McLaren zouden de komende jaren moeten worden.

Reageren is niet mogelijk.