Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2023 voor het eerst Audi ingehaald op het gebied van wereldwijde autoverkoop met een registratie van 422.875 exemplaren wereldwijd. Dat was meer dan het totaal van 415.700 stuks van de Duitse fabrikant.
Uit onderzoek van Schmidt Automotive blijkt dat Audi de eerste Duitse premium autofabrikant is die het slachtoffer is geworden van de wereldwijde expansiedrift van Tesla: haar kwartaalverkopen bleven dus duidelijk achter bij die van de Amerikaanse uitdager. Schmidt Automotive zegt dat de verkopen van Tesla een impuls hebben gekregen van scherpe prijsverlagingen en van de snel oplopende output van auto’s in de fabriek in Brandenburg (Duitsland).
De Duitse fabriek bereikte in maart een productietempo van 5.000 auto’s per week, tegen 3.000 in december na de opening iets meer dan 12 maanden geleden. In Brandenburg maakt van Tesla momenteel een ongelooflijke groei door die tegen het einde van dit jaar zou kunnen resulteren in een output van 10.000 auto’s per week.
Nu Tesla’s duizelingwekkende wereldwijde productiegroei van de afgelopen 4 jaar in 2023 doorzet, ligt de specialist op het gebied van elektrische auto’s op schema om in 2023 tussen de 1,8 en 2 miljoen auto’s haar fabrieken uit te laten rollen. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 1,3 miljoen in 2022.
Door die productiegroei zou Tesla al in het vierde kwartaal van dit jaar in de wereldwijde verkoopstatistieken ook BMW en Mercedes kunnen inhalen. Een discussiepunt is wel in hoeverre het Amerikaanse merk premium status heeft. Tesla lijkt te evolueren naar meer volumemodellen om zo vooral klanten af te snoepen van spelers als de Renault Groep, de Stellantis merken, het Toyota concern en de Volkswagen Groep. Dat komt ook door de recente prijsverlagingen.