Hyundai en Kia hebben een schikking getroffen van 200 miljoen dollar in een Amerikaanse federale rechtszaak waarin wordt beweerd dat een beveiligingslek, dat viraal ging op sociale media, hun voertuigen kwetsbaar maakte voor diefstal, aldus advocaten van de fabrikanten en de autobezitters.
Voertuigen gemaakt door Hyundai en Kia die geen drukknop startknop hadden, werden onderdeel van een TikTok-uitdaging omdat zij kwetsbaarder waren voor sabotage. Video’s via ‘viraal’ gingen, lieten zien hoe auto’s van deze 2 Zuid-Koreaanse merken konden worden gestart met behulp van een gewone USB oplaadkabel of een soortgelijk metalen voorwerp.
De schikking strekt zich uit tot ongeveer 9 miljoen mensen met een Kia of Hyundai die tussen 2011 en 2022 zijn gemaakt, aldus de advocaten in een persbericht. De overeenkomst die zijn getroffen heeft met het Zuid-Koreaanse autoconcern heeft een waarde van maximaal 200 miljoen dollar, afhankelijk van het aantal klanten dat claims indient.
Gedurende de 11-jarige periode slaagden Hyundai en Kia er niet in om hun auto’s uit te rusten met een startonderbreker (een antidiefstal tool die voorkomt dat “de meeste voertuigen worden gestart tenzij een code wordt verzonden vanaf de slimme sleutel van het voertuig), aldus het persbericht. Hulp voor de getroffen eigenaren zal zo snel mogelijk komen, zei Steve Berman, managing partner bij Hagens Berman en voorzitter van de commissie die de getroffen voertuigeigenaren in de rechtszaak vertegenwoordigt.
“Ons doel bij het afronden van deze schikking was om niemand in het ongewisse te laten”, zei Berman. “De eigenaren van deze auto’s hebben genoeg stress meegemaakt en we hebben gewerkt aan een schikking die vele soorten verliezen dekt: variërend van degenen die het geluk hadden dat hun diefstalgevoelige auto nog nooit was gestolen, tot degenen van wie de gestolen auto’s volledig total loss raakten vanwege de nalatigheid van Hyundai en Kia”.
In een verklaring zei Jason Erb, Chief Legal Officer van Hyundai: “De veiligheid van de klant blijft een topprioriteit en wij zijn vastbesloten om door te gaan met het installeren van software-upgrades en de distributie van stuursloten om diefstallen te helpen voorkomen”, aldus Erb. James Bell, een woordvoerder van Kia, zei in een verklaring dat het bedrijf zich inzet voor “samenwerking met wetshandhavers om niet alleen autodiefstal te bestrijden, maar ook de rol die sociale media spelen bij het aanmoedigen ervan”.
De schikking omvat een vergoeding van maximaal 200 miljoen dollar ter compensatie van de verliezen voor getroffen voertuigeigenaren. Eigenaars kunnen ook indirecte kosten vergoed krijgen zoals sleepkosten; toeslagen en belastingen die zijn gemaakt als de getroffen auto verloren of gestolen is, is gecrasht of nooit is teruggevonden; en bekeuringen voor snelheidsovertredingen, bekeuringen voor rood licht of andere straffen of boetes die voortvloeien uit een gestolen voertuig.
Getroffen Kia- en Hyundai-eigenaren komen ook in aanmerking voor een software-upgrade om de ontbrekende startonderbreker van de auto’s aan te pakken, waaronder meer dan een dozijn Kia en Hyundai modellen. Eigenaren van wie de auto niet compatibel is met de upgrade, kunnen in plaats daarvan tot $ 300 ontvangen om beveiligingsfuncties te installeren, waaronder een glasbreukalarm of een antidiefstalsysteem, stuurslot of andere hulpmiddelen om diefstal te voorkomen.
Veel lokale nieuwsuitzendingen hebben de kwestie besproken en de grotendeels anonieme “Kia Boys” als de boosdoeners genoemd, vooral in Milwaukee, waar de trend lijkt te zijn begonnen of het meest wijdverbreid is geworden. De politie van Los Angeles zei vorig jaar dat Kia en Hyundai voertuigen vanaf augustus 2022 ongeveer 20 procent van de gestolen auto’s uitmaken, waarschijnlijk als gevolg van de Tik Tok uitdaging.