Mitsubishi verlaat China

0

Mitsubishi Motors heeft zijn activiteiten in China voor onbepaalde tijd opgeschort en zal haar personeel aldaar ontslaan. Aanleiding is de al jaren slechte verkoopresultaten die het Japanse merk boekt. Mitsubishi denkt in de markt die snel overgaat op elektrische voertuigen geen overlevingskansen meer te hebben.

De autofabrikant zei dat zij met haar bestaande gamma niet goed kan inspelen op de overgang van benzineauto’s naar schonere voertuigen in China. Daardoor zijn de verkopen tot ver onder de verwachtingen gedaald, zo valt te lezen in een bedrijfsmemo dat woensdag op Chinese sociale media werd verspreid.

“De afgelopen maanden hebben het management en de aandeelhouders naar beste vermogen geprobeerd de verkopen aan te zwengelen, maar vanwege de marktomstandigheden was dat vechten tegen de bierkaai. Met grote tegenzin en spijt moeten we de strijd nu opgeven en de Chinese markt voor zogeheten ‘ New Energy Vehicles’  laten voor wat die is. Maar Mitsubishi zal herrijzen en na deze beproevingen haar oude kracht herwinnen”, aldus het memo.

Een vertegenwoordiger van Mitsubishi’s lokale partner Guangzhou Automobile Group bevestigde de inhoud van de memo. Beide autofabrikanten zeiden dat alle belanghebbenden werkten aan “het optimaliseren van de werknemersstructuur” en hun best zullen doen om de wettelijke rechten van het getroffen personeel te garanderen.

Het falen van Mitsubishi in China weerspiegelt de druk waarmee andere Japanse autofabrikanten te maken hebben, die traag zijn geweest met het aanbieden van elektrische modellen en daardoor marktaandeel hebben verloren aan nieuwe concurrenten zoals Tesla en BYD. De verkopen van Honda en Nissan in China dalen al minstens 2 jaar, terwijl de klantleveringen van Toyota vorig jaar voor het eerst in 10 jaar terugliepen.

De beslissing om de activiteiten van Mitsubishi in China te staken komt nadat de productie in de Changsha-fabriek in de provincie Hunan in maart werd opgeschort. Chief executive officer Takao Kato zei in mei dat het bedrijf zou proberen de moeilijkheden in China te overwinnen als reactie op speculaties dat de autofabrikant de Chinese automarkt zou verlaten. Maar nu moet ook hij de handdoek in de ring gooien.

Mitsubishi zag zijn jaarlijkse verkopen in China in 2019 pieken rond de 134.500 auto’s. Het bedrijf produceerde vorig jaar echter slechts 34.575 voertuigen in het land; een aantal dat daalde tot 1.530 exemplaren in januari en vervolgens tot nul in april. Mitsubishi heeft één elektrische SUV in China, de Airtrek (foto), waarvan er vorig jaar slechts 515 exemplaren werden verkocht.

Mitsubishi kondigde in maart plannen aan om tegen 2035 alle modellen die het wereldwijd verkoopt te elektrificeren en tegen 2030 maar liefst 12 miljard euro te investeren in emissievrije auto’s. Voor de Chinese activiteiten van het merk komt dit reddingsplan echter te laat.

Reageren is niet mogelijk.