Eerste exemplaar van de nieuwe Lancia Ypsilon heeft de fabriek verlaten

0

Lancia CEO Luca Napolitano was afgelopen week getuige van de fabrieksrelease van het allereerste exemplaar van de nieuwe Lancia Ypsilon. De Italiaanse stadsauto van het automerk dat dankzij het nieuwe moederbedrijf Stellantis een doorstart kan maken, zal zijn fundamenten delen met de Opel Corsa.

De Ypsilon verliet jaren geleden alle exportmarkten, om zijn verkoop carrière solistisch voort te zetten in Italië. Daar behaalt hij, gezien zijn hoge leeftijd, nog steeds zeer eervolle orderaantallen. Maar na 12 jaar en 2 facelifts is het nu de hoogste tijd om het Panda platform op te geven en plaats te maken voor een derde generatie die wél helemaal bij de tijd is.

OpelSpanje

De nieuwe Ypsilon zal de heropleving van Lancia markeren en is zojuist in productie genomen in de fabriek van Figueruelas in Zaragoza, Spanje, waar ook de Opel modellen Corsa en Crossland van de band rollen (foto). Luca Napolitano, CEO van Lancia (foto), was aanwezig om dit symbolische evenement bij te wonen en uitte zijn opwinding op Instagram: “Het zien van de eerste nieuwe Lancia Ypsilon is een geweldig moment!”. Hoewel hij zijn enthousiasme zeker niet onder stoelen of banken steekt, gaf de man geen essentiële informatie over de stadsauto.

El consejero delegado de Lancia, Luca Napolitano, en la planta de Figueruelas (Aragón), en una foto publicada en la red social LinkedIn.

De Ypsilon zou grotendeels het design moeten hernemen van de Pu+Ra HPE conceptstudie die afgelopen april werd gepresenteerd (foto). Dit betekent dat wij een front kunnen verwachten met scherpe lijnen, aangevuld met grote glasvlakken. Ronde achterlichten zijn een ander kenmerk, hoewel er nog geen teaser is die deze stilistische keuzes heeft bevestigd. Wat we wel weten is dat de nieuwe Ypsilon zijn platform zal delen met dat van de Opel Corsa. Hij zal dan zichtbaar groeien en meer dan 4 meter lang worden. Het motoraanbod zal grotendeels gebaseerd moeten zijn op dat van zijn Duitse neef. Dit betekent dat wij kunnen rekenen op microhybride 3-pitters van 100 en 136 pk, gekoppeld aan een mechanische of automatische versnellingsbak. Een elektrische versie met 400 km actieradius zal ook het daglicht zien. Een diesel variant is niet gepland.

LanciaPuRaHPE12

Volgend jaar wordt de nieuwe Lancia Ypsilon gepresenteerd en direct daarna op de markt gebracht. Intussen gaan de komende maanden de eerste gecamoufleerde prototypes de weg op.

Reageren is niet mogelijk.